16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    Sarcas

iBooks en familie-delen

Ik zal wel wat over het hoofd zien…

Op mijn Apple-ID heb ik in iBooks een hoop boeken. Sommigen van gratis sites (amateur-schrijvers etc), of zelf gemaakt van scans etc. 99% is niet aangekocht via apple. Deze boeken zie ik op mijn Mac, en op mijn iPhone. Waarom ziet mijn vrouw ze niet? Ze heeft haar eigen Apple-ID natuurlijk, en zit in onze family-sharing. Ze kan mijn aankopen selecteren, maar daar staan een boek of vijf, de paar dingen die wel via Apple zijn gekocht. Is het echt zo dat alleen door Apple geautoriseerde boeken gedeeld kunnen worden?

Dank voor info,

Groet,

S.

Bijdrager
    Beech

Alleen gekochte boeken via de AID’s van de familie worden gedeeld, behalve de boeken die je daar van hebt uitgezonderd.

Bijdrager
    Sarcas

Bedankt voor je antwoord. Jammer, een flauwe beperking.

Bijdrager
    SunKeeper

Bijdrager
    GoeieDag

Lijkt me toch simpelweg de logica van Family Sharing. Dat gaat voornamelijk om auteursrechten van aankopen, die je desondanks toch op die manier kunt delen, zonder dat je opnieuw hoeft te betalen. Het is niet bedoeld als een vorm van bestandsdeling.

Family Sharing makes it easy for up to six people in your family to share each other’s iTunes, iBooks, and App Store purchases without sharing accounts.

Bijdrager
    Sarcas

Snap wat je bedoelt hoor, maar het wekt de indruk dat je je iBooks-bibliotheek kunt delen terwijl je dat niet kunt, tenzij je via je AID boeken hebt gekocht. Het is een beperking die geen ander doel lijkt te dienen dan de verkoop via Apple te stimuleren, en dat vind ik jammer. Om het als bestandsdeling te betitelen vind ik wat overdreven, het gaat alleen om boekbestanden. Foto’s en muziek zijn al op andere manieren deelbaar.

Ik heb een leuke verzameling van een paar honderd boeken in mijn iCloud account staan, die ik niet met mijn vrouw kan delen. En er is geen andere reden voor dan dat ze niet via Apple zijn gekocht. Voor mij is dat hetzelfde als Photos fotos niet zou delen die niet met een iPhone gemaakt zijn.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Hoezo kun je die niet met een ander delen? Niet via iCloud misschien, maar wat let je om die boeken op een andere manier te delen, bijvoorbeeld door ze gewoon naar een tweede computer te kopiëren via je lokale netwerk.

Bijdrager
    knippie

Je kunt ze ook mailen naar je vrouw. Dan kan ze ze zo in iBooks zetten.

Bijdrager
    Sarcas

Tuurlijk, er zijn andere manieren. Maar ‘gewoon’ via iCloud was wel zo simpel geweest. Dan had ze gewoon in mijn bibliotheek kunnen kijken, iets uit kunnen zoeken, en het dan downloaden in haar eigen bibliotheek, en allemaal vanuit iBooks. Nu moet ze eerst bij mij kijken, iets uitzoeken, ik moet de bestanden erbij zoeken en het mailen, of ik zet alles in een dropbox map die ze kan doorbladeren, maar dan moet ik wel elke keer die map updaten als ik weer wat erbij heb gevonden.

Mijn punt is dat het gebruikersvriendelijker zou zijn geweest als ze die beperking er niet in hadden gezet. Dit levert bij mij een ‘had je maar bij ons je boeken moeten aanschaffen, lekker puh’ gevoel op.

Bijdrager
    GoeieDag

Die Family Sharing heeft een andere achtergrond, en dient een ander doel, dan wat jij nu graag zou zien. Maar toch verwijt je Apple dat ze je niet helpen, en je zelfs dwars zitten.
    Volledig onterechte beschuldigingen.

Bijdrager
    Sarcas

Ik vind het sympathiek dat je je antwoord iets hebt aangepast:)

Als je het ziet vanuit het family sharing perspectief dan heb je gelijk; dat is bedoeld om aankopen te delen (voor zover mogelijk/toegestaan).

Ik heb het voornamelijk vanuit mijn eigen positie bekeken; een luie Apple gebruiker die het een beetje zat is om steeds losse boeken heen en weer te kopiëren terwijl er een uitstekend systeem beschikbaar is dat alleen opengesteld hoeft te worden voor non-Apple boeken.

Verwijten, dwars zitten, beschuldigingen. Acht dat is allemaal wat overdreven. Ik mopper wat. Ik loop de laatste tijd wel vaker tegen een dingetje in macOS aan waarvan ik denk dat gebruikersgemak & -vreugd het af heeft moeten leggen tegen tja, iets anders. Een focus op iets anders, ik weet niet precies wat.

S.

Bijdrager
    GoeieDag

Misschien zijn we wel heel erg verwend geraakt en willen we soms te veel.
    Als ik af en toe bezie wat ik nu wel kan met mijn apparaatjes (ook onderling), wat ik 5 jaar geleden, laat staan 10 of 15, 20 jaar geleden, niet kon, dan ben ik voornamelijk heel erg blij & tevreden…

Fijne Kerstdagen! :)

Bijdrager
    Sarcas

Heh,

da’s ook weer waar:)

Jij ook fijne dagen!

S.

Bijdrager
    JJmac

Je kan je vrouw ook de gegevens geven, als ze wil kijken logt ze even in. Ik neem dat dat vertrouwd is.

Bijdrager
    Ome Kor

@sarcas
    Ik denk dat Apple dat niet doet, omdat ze van boeken die niet bij hun gekocht zijn weten hoe het zit met de auteursrechten. Ze riskeren een flinke boete als zou blijken dat ze meewerken aan het illegaal verspreiden van auteursrechtelijk beschermde boeken.

Bijdrager
    Unlock32

Ik zet mijn boeken gewoon in een map op iCloud Drive, open de map, en zet de boeken die ik wil lezen in iBooks. De map is een verzamelmap en vriendin logt inderdaad even in op mijn account om er een paar boeken af te halen die ze dan vervolgens in iBooks leest.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.