6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Oliveanus

iBooks citeren

Weet iemand hoe ik correct kan citeren uit het programma iBooks. Ik bedoel dus netjes met het goede bladzijde nummer. Omdat je de letters kunt vergroten en verkleinen klopt de nummering niet. Op de site van Google, waar ik het boek vandaan heb blijven wel de goede nummers onderin staan ondanks dat je de letters vergroot (je hebt daar b.v. 3 keer blz 149) Je ziet ook daar helaas niet waar precies de bladzijde eindigt, maar het is in ieder geval nauwkeuriger. Bij iBooks kan ik de originele blz nummers niet meer zien. Of zitten die ergens verborgen?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Een ePub-boek heeft geen echte bladzijdenummers omdat het bedoeld is om weergegeven te worden, aangepast aan het scherm en de instellingen van de lezer. Ik zou zeggen: citeer eruit net als van een website, want daar lijkt het meer op dan op een echt boek.

Bijdrager
    Shmoo

Ik zou zeggen: citeer eruit net als van een website, want daar lijkt het meer op dan op een echt boek.

Maar bij een website kun je toch wel heel doelgericht citeren via linkjes?

En nee, dit is niet mogelijk niet omdat er geen ankers zijn in zo’n digitaal boek waar je naar kunt linken. Mogelijk kun je onder de quote wel zeggen; uit boek blabla in hoofdstuk 5

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  Shmoo.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je kunt alleen doelgericht citeren op een website als er ankers of id’s zijn om naar te verwijzen. Bij een ePub-boek is denk ik inderdaad het hoofdstuk het dichtstbij dat je kunt komen, of je moet alinea’s willen tellen (en neem je koppen dan mee of niet?).

Bijdrager
    Oliveanus

Eigenlijk wel matig van iBooks. Ik vind het een bijzonder prettig programma om in te lezen, aantekeningen te maken en te onderstrepen. Alles gesynchroniseerd met de iPad. Fantastisch, maar dit is wel een groot manco. Hierin doet Google het toch beter. Die ‘ankert’ het allemaal wel. Allen bedankt voor het meedenken en de moeite te antwoorden. Citeren met kopjes, alinea’s of hoofdstukken, het kan allemaal, maar het moet officieel. En helaas wordt op die manier citeren niet geaccepteerd. Op de Apple support site is niets te vinden, daar had ik al gekeken.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Oliveanus op 22 november 2016

Citeren met kopjes, alinea’s of hoofdstukken, het kan allemaal, maar het moet officieel. En helaas wordt op die manier citeren niet geaccepteerd.

Waarvoor is het?

Of je kunt natuurlijk ook gewoon zeggen: „Niet mijn probleem dat er geen rekening gehouden wordt met moderne techniek” en dan gewoon maar citeren voor zover je binnen de regels kunt (dus zonder bijvoorbeeld bladzijdenummers).

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.