17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    loister

iBook uitbreiden?

Ik heb een ibook (bevalt me zeer goed:D ), mijn eerste Mac. Ik wil hem uitbreiden met meer geheugen (nu 128) om de snelhied wat op te voeren, is dat inderdaad een juiste move? (Ik draai Jaguar) Is het ook mogelijk om een grotere harddisk er in te zetten?

Moderator
    Adriaan Mol

Sinds 2002-12-23 een iBook en nu al upgraden! En ja, waarschijnlijk draai je Mac OS X en die wil nogal wat geheugen gebruiken. Een halve gig erbij doet wonderen;)

Het is mogelijk een grotere harddisk in te zetten, ik raad je aan om een externe FireWire drive te kopen. Zijn goedkoper als kleine laptop hardeschijfjes en het is nog handig ook.

Adriaan

Bijdrager
    iguana9999

Je kunt de HD wel vervangen maar dan ben je wel je garantie kwijt.

bij macstuff zijn er 40 gb ibm travelstars 4200 rpm en 5400 rpm.
    De 5400 is natuurlijk sneller dus als je wilt upgraden zou ik je deze aanraden.

Ook kan je zoeken bij de diverse PC boeren op internet naar de nieuwe 60 gb versie van de boven genoemde drive.

Zoek naar een IBM Travelstar GNX deze heeft fluid bearings dus zijn erg stil en de hoogte van de drive moet 9.5 mm zijn. Dit is de maximale hoogte die in de iBook past.

succes

Bijdrager
    loister

Thanks! Ik ga maar extra geheugen bestellen, duur is het niet. En met een grotere hdisk wacht ik maar even, wil mn garantie nog niet kwijt. (Externe is geen optie want het gaat me juist om meer storage onderweg)

Bijdrager
    Torz

Mocht je toch besluiten om je HD zelf te vervangen(even los van de garantie)kijk hier,daar vind je een complete handleiding.http://homepage.usask.ca/~cjn339/overclock/index.html
    BTW Ik zou hem even copieren met screencapture, dit soort dingen verdwijnen soms naar verloop van tijd.

Bijdrager
    justi

En? hoeveel geheugen heb je nu in je iBook? en werkt het beter?

Bijdrager
    Ruben
    ”loister”

Ik heb een ibook (bevalt me zeer goed:D ), mijn eerste Mac. Ik wil hem uitbreiden met meer geheugen (nu 128) om de snelhied wat op te voeren, is dat inderdaad een juiste move? (Ik draai Jaguar) Is het ook mogelijk om een grotere harddisk er in te zetten?

Ik heb mijn iBook (met standaard 256 MB) uit laten breiden met 512 MB erbij. Helaas moest daarvoor wel een van de 2 128 MB modules eruit, waardoor ik nu 640 MB heb i.p.v. de verwachte 768, maar het maakt wel degelijk uit, zeker onder Jaguar. Ik werk nogal veel met geluidsbestanden van een uurtje of langer, dat is het echt heel goed te merken. Als je standaad 128 MB heb zou ik ‘m ZEKER uit laten breiden.

Bijdrager
    HSL

5400 RPM HD zou ik nooit in mijn iBook zetten, het snelheids verschil is minimaal, maar hij wordt veel heter..

ik wilde het eerst ook, maar bij het Macnn forum is dit mij afgeraden, aangezien er al een aantal mensen problemen mee hadden gekregen..!

512MB erbij is zeker aan te raden, zeker voor OS X, en het is zonde als je nu 256 koopt en volgend jaar een 512, dan heb je een 256 over aangezien er maar een slot in een iBook zit!! (en die standaard 128 zit op het moederbord en is niet te vervangen, tenzij je gestoord bent of goed kan solderen) voor het geval dat je dat niet wist..

succes, groeten HS-L

Bijdrager
    boesboes

in m’n powermac zat standaard een 5400 rpm hd. Ik heb die over laatst vervangen door een 7200 rpm. De snelheidswinst was meer dan de moeite:!:

Ik kan het iedereen aan raden. Alhoewel dit in een ibook nog wat anders is natuurlijk. technisch niet mogelijk, of wat nog allemaal.

BoeSBoeS

Bijdrager
    Castor

Beetje off topic lijkt me, je hebt sowieso ook een flinke fan in je Powermac.

Overigens heeft La Cie een product voor onderweg, dat toch extern is: de pocket drive. Wel aan de prijs, maar klein en stootbestendige behuizing.

Bijdrager
    justi

Die LaCie is ook mijn keuze geweest… veel meer GB’s en veel meer snelheid door de FireWire en gelijk een 7200 RPM Drive.
    Intern is misschien wel handiger maar je moet wel je iBook slopen of laten slopen…. Een 5400 RPM drive wordt veel heter en dat is met typen niet echt prettig… nu is het al irritant dat je linkerhand warm wordt en je rechter niet….

Bijdrager
    HSL

maar de pocket drive is er toch helemaal niet in 7200RPM..?
    er zijn toch zoiezo helemaal geen 2,5″ HD’s met 7200 RPM..?

wat nog een betere/goedkopere oplossing is dan een pocketdrive is een 2,5″ behuizing (zoals momobay CX-1 of CX-2) en een losse 2,5″ (9,5mm hoog) hard disk, dan kan je zelf kiezen of je 4200 of 4500 RPM wilt en kan je kiezen tot 40GB en ik geloof zelfs dat er binnenkort van IBM een 2,5″ 60GB uitkomt die 9,5 mm hoog is….

HS-L

Bijdrager
    justi

Ja, volgens mij heb je gelijk en is het gewoon een 5400 RPM die in dat LaCie doosje zit…. omdat het inderdaad gewoon een 2,5″ HD is…. ik was iets te enthousiast als het ging om externe mobiele HD’s…:lol:

Bijdrager
    loister

Het geheugen zit er eindelijk in, lag al weken bij het postkantoor. M’n ibook draait nu een behoorlijk stukje soepeler! OS X heeft er duidelijk baat bij!:D

Bijdrager
    Whymme
    ”loister”

(Externe is geen optie want het gaat me juist om meer storage onderweg)

Wat is er dan mis met een externe drive? Zoals een iPod bijvoorbeeld?

Ik heb mijn iPod gekocht via het PC Prive project op het werk. Staat officieel te boek als “externe harde schijf” – wat het ook is, natuurlijk:)

Whymme

Bijdrager
    Macnificent

Ik plaats een nieuw bericht in dit topic, omdat ik op zoek ben naar een interne HD voor mijn wat “oudere’ iBook Tangerine. Kom met 3Gb schromelijk te kort.

Ik weet dat het niet aan te raden is om de interne schijf te vervangen, maar wil toch een poging wagen.

Weet iemand welke schijven er geschikt zijn voor mijn iBook en welke groottes ik erin kan plaatsen?
    Ik heb verhalen gehoord van schijven met een te grote capaciteit die er voor zorg kunnen dragen dat je moederboard na vervanging overlijdt

Bijdrager
    kenmasters

Er zijn ook wel snellere Hd’s voor je iBook die op 4200 rpm lopen, check xlr8yourmac.com maar eens. Hoe wordt trouwens bepaald of een iBook open is gemaakt door iemand zelf en niet door Apple? Als ik nou een andere hd erin doe en mijn ibook gaat gewoon kapot, niet door die drive ofzo en ik zet de originele er weer in. Zou dat kunnen?
    Een andere hd kan je snelheid namelijk flink boosten, ook een andere 4200 rpm schijf.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.