15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    studiormk

iBook start niet meer op

Hallo,

Ik heb een mega-probleem (zo beleef ik het althans). Mijn iBook G4 1 GHz, 10.3.4, veel geheugen… start van het ene op het andere moment niet meer op.

Het enige wat ik krijg bij het aanzetten is een wit verlicht scherm. Geen geluid van ronkende harddisk, helemaal niets.

Omdat ik in het weekend niet naar de winkel kan voor reparatie, maar even jullie raadplegen hier op het forum… is er hulp mogelijk?

Marcel

Bijdrager
    nma

Er zullen ongetwijfeld meer mensen zijn geweest die dit probleem hebben ondervonden, dus een goede start zou zijn om even in de forums te zoeken (met de zoekfunctie) naar evt. gelijksoortige problemen en de oplossingen daarvan. Mijn tip: probeer eens op te starten vanaf de CD-rom. Mocht dat lukken, dan een hardware test om te kijken of de HD wat mankeert. Succes.

Bijdrager
    Oupro

Inderdaad probeer eerst de hardware test cd. Wanneer die aangeeft dat alles in orde is start je op met de cd van Panther. En daarmee ga je bevoegdheden e.d. herstellen. Daarna kijken of dat voldoende is.
    Eventueel zou je Techtool, mocht je die hebben, er nog overheen kunnen gooien.

Bijdrager
    studiormk

Ik heb natuurlijk gezocht op een gelijksoortig probleem, maar helaas.

:?

Wat meer info: ik kan niet opstarten van CD, noch Panther noch hardware test…
    Nou ja, ik kan wel opstarten, maar zie nog steeds hetzelfde scherm.

Ik hoor met het oor op de laptop toch een harde schijf snorren… ik vermoed dus dat het beeldscherm gewoon niet goed werkt.

Nog tips?

Bijdrager
    macpro

Extern beeldscherm er aan hangen?

Bijdrager
    Oupro

Probeer eens met een externe HD op te starten. Als je die eraan hebt hangen, met ALT ingedrukt opstarten. Je krijgt dan een modus te zien waarbij je een schijf kan selecteren. Selecteer dan de externe schijf.
    Of probeer hem in Target Mode op te starten. Dit doe je door de T ingedrukt te houden tijdens het opstarten. Dan zou je de iBook aan een andere mac kunnen hangen met een Firewire kabel en zou de HD van de iBook op de andere mac als externe HD moeten verschijnen.

Bijdrager
    studiormk

Opstarten als externe harddisk van mijn G5 werkt … ik heb nu in ieder geval een backup kunnen maken van de computer!

Is dit ook een bevestiging van een monitor- probleem?

Bedankt tot zover!

Marcel

Bijdrager
    Oupro

Heb je nu ook testprogramma’s laten lopen?

Ik denk dat als er nu geen andere duidelijke aanwijzingen zijn, je het beste ermee terug kan gaan naar de dealer toe. Die kan nu het beste bepalen wat ermee moet gaan gebeuren.

Bijdrager
    studiormk
    ”Visualfreak01″

Heb je nu ook testprogramma’s laten lopen?

Aan welke programma’s moet ik dan denken? Ik kan alleen een schijfcontrole doen vanuit mijn G5. Of zijn er andere programma’s om te laten lopen via de G5? En waar vind ik die?

Marcel

Bijdrager
    Oupro

Schijfhulpprogramma is een eerste stap. Een andere goede is Techtool. Maar ik neem aan, omdat je er niet echt van op de hoogte bent dat je deze niet bezit.

Bijdrager
    studiormk
    ”Visualfreak01″

Schijfhulpprogramma is een eerste stap. Een andere goede is Techtool. Maar ik neem aan, omdat je er niet echt van op de hoogte bent dat je deze niet bezit.

Juiste conclusie!

Ik ga morgen maar naar de dealer bellen…

Bedankt voor de hulp. Ik zal nog laten weten wat het nu uiteindelijk was.

Marcel

Bijdrager
    Oupro

Ja, succes ermee. Ik hoop dat het probleem niet te ernstig is. Je mag in ieder geval blij zijn dat je nog de mogelijkheid hebt gehad om je data te backuppen.

Bijdrager
    studiormk

Voor wie het nog interesseert, maar in ieder geval om de thread inhoudelijk af te sluiten.
    Vandaag mijn iBook terug. Bij Apple geweest voor reparatie: een nieuw moederbord geplaatst…

Ik hoefde geen backup te installeren, de data was onveranderd.

Hij werkt als herboren…

Marcel

Bijdrager
    Oupro

Mooi dat het over is. Wat ik me nog wel afvraag is of het viel onder het logicboard programma, of dat je zelf op mocht draaien voor de kosten.

Bijdrager
    studiormk

Ik had sowieso nog garantie, maar ik viel volgens mij ook wel onder het logicboard programma.

Misschien hebben ze daarom wel niet verder gekeken en toen ze het serienummer zagen meteen doorgepakt.

Marcel

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.