13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    shushishu

iBook sneller maken

Hallo mensen, weet iemand hoe ik het beste mijn langzame iBook sneller kan maken? Ik heb, vergeleken met wat er nu op de markt zijn, een “vrij langzame” iBook met G3 processor, 128 MB SDRAM, 100 MHZ bussnelheid noem maar op……
    Het ding ziet er nog best goed uit, en ik ben voorlopig niet van plan om een nieuwe laptop aan te schaffen, dus ik dacht eerder aan om de werkgeheugen te vervangen door een snellere, weet iemand of dit makkelijk kan? Behalve de werkgeheugen, wat kan ik nog meer vervangen om snellere computer te krijgen?

Heeft iemand ervaring met zulke dingen? Is het vervangen van onderdelen duur, vergeleken met een nieuwe laptop kopen? Als dit mij te veel geld gaat kosten, dan spaar ik liever het geld op voor een nieuwe PowerBook natuurlijk.

Graag jullie advies, alvast bedankt!

Moderator
    unSOUND

Ram geheugen is denk ik de meest logische plek om te beginnen… OS X is er dol op.

Bijdrager
    Sachin

512MB geheugen is eigenlijk een minimum. Als het niet mogelijk is neem je toch best minimum 256MB. Met maar 128MB is het niet moeilijk dat je iBook zo traag is …

Succes met je RAM upgrade;)

Bijdrager
    aaike

Ik stel voor dat je met de komst van Tiger ook eens een schone installatie doet (en snufjes zoals Application Enhancers van Unsanity zo lang mogelijk links laat liggen) . En ervoor zorgt dat je HD niet voller dan 80% van zijn capaciteit laat komen. Dat helpt m.i. ook een beetje.

Bijdrager
    MacFeegle

geen idee of het kan, maar een andere harde schijf met een hogere snelheid is wellicht ook nog een optie

Bijdrager
    mar.co

Waar kan er voor een goede prijs ram geheugen worden gekocht ?
    Als ik het goed begrijp kun je ook op zo’n ” iets ouder ibook” Tiger zetten mits er genoeg geheugen is?

Bijdrager
    scab
    Bijdrager
    shushishu

Bedank voor jullie reacties. Ik ga tegenwoordig heel zuinig met mijn HD om, ik installeerd alleen programma’s die ik nodig heeft, pleurt alle bestanden op een externe schijf.
    Ik heb OSX panther erop zitten, ook de onnodige dingen zoals buitenlandse fonts etc heb ik niet mee geinstalleerd.
    Als het nodig is formatteerd ik de hele schijf en installeerd OSX helemaal opnieuw, op dit manier werk die ook wat sneller.
    Mijn HD is maar 5% in gebruikt, maar omdat ik soms drukwerk moeten opmaken en HR foto’s moeten bewerken is mijn iBook niet te vergelijken met de G5 op mijn werk!
    Maar goed, ik moet G3 ook niet gaan vergelijken met een G5.

Acheraf heb ik wel spijt van dat ik toen mijn iBook heeft gekocht, want als ik een jaartje langer wacht dan heb ik een iBook met een G4 en nog meer voordelen erop……

Bijdrager
    apple freak

maar dan kan je altijd wel blijven wachten.

nu kan je ook zeggen over waarschijnlijk een half jaar is er een ibook g5

Bijdrager
    scab

of verkopen die ibook en iets nellers kopen, of maximaal volgooien met ram. 1GB SODIMM $189.99 dat kan je niet laten gaan, toch? of 512 MB voor $99.99…

Bijdrager
    shushishu

Dat kan ik niet echt voorstellen, dat er over een jaartje een iBook komt met een G5. Een Powerbook kan zeker wel.

Bijdrager
    iDoc

Ik moet zeggen dat ik soms ook het gevoel heb dat ik langer had moeten wachten op en G4 iBook ipv een G3 (mn gezien de beperkingen in iPhoto’05 en iDVD), maar ik heb daarentegen al een jaartje langer plezier van mijn iBook, dan als ik had gewacht.
    Dus wees maar gewoon erg blij met je G3 en accepteer af en toe de beperkingen, het loopt toch wel soepel, alleen met wat meer geduld.
    Ik heb het idee dat mijn G3 900mHz toch nog altijd een stuk soepeler is dan in ieder geval al die Pentium 4 gigahertz dingen van mijn vrienden. Ze hebben in ieder geval altijd een jaloerse blik als ik soepeltjes met mijn 12inch boekje werk… smooth!

Bijdrager
    buurman

Met 128 MB loopt zelfs een dual g5 als een natte krant. 256 of liever nog 512 bijprikken en je g3 loopt heel veel sneller, vooral met grote fotobestanden.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.