14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    archer

ibook snel genoeg?

ik sta op punt deze ibook te kopen

Processor: G3 – 600 MHz Geheugen: 384 MB Harddisk: 20 GB
    Poorten: USB FireWire UTP
    Ibook 600 (M8599)
    – 384 mb
    – 20 gig HD
    – Combodrive (DVD/CD-RW)

ik doe een grafishe richting en zou er op me flash photoshop illustrator enzo moete kunne werke, is dit snel genoeg? en tot hoever zouk het ram kunne upgrade?

Bijdrager
    PeterMeeuwsen

Als ik mac’s zou verkopen zou ik hem je zeker niet aanraden….

Niet dat het geen goed apparaat is, maar omdat je met Flash, Photoshop en Illustrator zeker een probleem gaat krijgen met de grootte van de panelen met opties…

Uiteindelijk hou je op een 12″ scherm volgens mij te weinig ruimte over om serieus met een document aan de slag te gaan….

Ik zou kijken of je een 14″ voor een goede prijs op de kop kunt tikken…

Bijdrager
    archer

de scherm grootte is geen probleem:) de meste werke me 12 inc en da ga vlot zenne:)
    ik vind het zelfs luek die 12 inch
    eigen mening he:)

maar de nelheid ga die da vlot aan kunne?

Bijdrager
    Thierry

Voor Grafische applicaties is het in principe geen probleem dat het een G3 is, alleen werkt het allemaal net iets trager dan een G4. Ik ben zelf sinds een week overgestapt naar een Powerbook G4. Hiervoor had ik een Imac G3, 400 mhz en 386 Mb geheugen. Ik kon daar wel goed mee werken, maar was de G4 van mijn stage inmiddels gewend, dus toen wilde ik er ook één.

Ik kan natuurlijk niet in jouw portomonnee kijken, maar ik zou toch voor een G4 gaan. Bij de Ibooks maakt in principe niet uit of je voor een 12 of 14 inch scherm gaat. De resolutie blijft hetzelfde (1024 x 768) alleen wordt alles bij de 14 inch groter weergegeven, maar in verhouding heb je geen extra werkruimte op je scherm.

En denk ook eens een jaar verder. Ik neem aan dat je dan niet weer van plan bent een nieuwe computer aan te schaffen. En ik denk dat de G3’s er niet meer zo lang zullen zijn.

Kijk voor lage prijzen van oudere Powerbooks eens op http://www.tweedehandsmac.nl. Ik raad je dan wel aan om geen Powerbook te kopen van langzamer dan 600 Mhz, dit i.v.m. de toen verbeterde tft-schermen.

Succes met je aanschaf

Bijdrager
    makelthedevil

Het is jammer dat je geen opgaaf van de prijs hebt gegeven,dan zouden we gelijkwaardige toestellen kunnen adviseren.Ik zou gaan voor een Powerbook Ti met 1 gb ram…..Dan ben je voor +-1000 euro klaar….

Bijdrager
    Tjerker
    ”PeterMeeuwsen”

Als ik mac’s zou verkopen zou ik hem je zeker niet aanraden….

Niet dat het geen goed apparaat is, maar omdat je met Flash, Photoshop en Illustrator zeker een probleem gaat krijgen met de grootte van de panelen met opties…

Uiteindelijk hou je op een 12″ scherm volgens mij te weinig ruimte over om serieus met een document aan de slag te gaan….

Ik zou kijken of je een 14″ voor een goede prijs op de kop kunt tikken…

De max resolutie verschilt niet tussen de 12 en de 14″… allebei max 1024… dan ben je beter af met een iMac 17″, of eventueel de powerbook 17″.

Bijdrager
    makelthedevil

Als deze meneer genoeg geld had had hij natuurlijk wel een 17″gekocht,maar dan koop je geen 2ehands ibook….toch?

Bijdrager
    Tjerker
    ”makelthedevil”

Als deze meneer genoeg geld had had hij natuurlijk wel een 17″gekocht,maar dan koop je geen 2ehands ibook….toch?

Je kunt een betere keuze maken als je weet wat het alternatief is, toch? Misschien dan maar even doorsparen, ipv een miskoop doen.

Bijdrager
    PeterMeeuwsen
    ”Tjerker”

De max resolutie verschilt niet tussen de 12 en de 14″… allebei max 1024… dan ben je beter af met een iMac 17″, of eventueel de powerbook 17″.

idd… maar het lijkt mij dat laten we zeggen 10 punts letters net iets makkelijker te lezen zijn op 14″ 1024*768 dan op 12″ 1024*768

Bijdrager
    Tjerker
    ”PeterMeeuwsen”
    ”Tjerker”

idd… maar het lijkt mij dat laten we zeggen 10 punts letters net iets makkelijker te lezen zijn op 14″ 1024*768 dan op 12″ 1024*768

Ja, ja maar je hebt dus niet MEER ruimte… voor je panelen… wil je echt prettig werken dan heb je of een hogere resolutie nodig, of meerdere beeldschermen. :roll:

Bijdrager
    HSL

ik heb afgelopen jaar een iBook 500 verkocht omdat hij veel te traag is in grafische progamma’s! ik zou voor minimaal 800 gaan!! (ook ivm videokaart!!)

Bijdrager
    rbroen

De 500 is inderdaad net vooruit te branden, ik gebruik hem alleen nog voor onderweg. Als werkstation is hij beslist achterhaald.

Bijdrager
    iljitsch

Iets waar je op moet letten is dat een iBook een G3 processor heeft. Een Powerbook heeft een G4. (Misschien heel oude Powerbooks niet.) Voor veel dingen maakt dat nauwelijks wat uit en is een G4 met hetzelfde aantal megahertzen nauwelijks sneller dan een G3, maar voor bepaalde bewerkingen, met name op het gebied van beeld en geluid en de compressie daarvan, is een G4 ettelijke malen sneller omdat er speciale hardware voor dit soort zaken aan boord zit.

Voor wat betreft de resolutie van je scherm: als je een niet te oude iBook koopt (de mijne is ruim 1,5 jaar oud en het werkte) kan je met een simpele hack het zo krijgen dat je een verschillend beeld op je LCD en een externe monitor kan hebben. Dan kan je op je externe monitor met een aanzienlijk hogere resolutie werken. (Bij Powerbooks kan dit sowieso zonder hacks.)

Bijdrager
    Zout

ik heb een 700 MHz en daar kun je prima op werken, maar daar zit dan ook een ATi Radeon 16 MB in. Alle modellen daarvoor hebben een kleinere videokaart, die zijn niet voorruit te branden!!! KOOP MINIMAAL EEN 700, liefst een 800! Bij X-alt hebben ze vaak goedkope leftovers, wel nieuw, maar gewoon nooit verkocht.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.