19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Ridder

iBook scherm wordt moeizaam wakker

Het gebeurt me nogal eens dat m’n iBook scherm eerst heel donker blijft als ik het ding openklap uit de slaapstand, bijna onzichtbaar. Pas na wat heen en weer wiebelen of zelfs een paar keer terug in de slaapstand zetten en weer opendoen, wordt het scherm echt goed helder wakker.

Komt dit vaker voor en is er iets aan te doen?

Bijdrager
    Indomarco

Welk iBook?
    Wij hebben een iBook SE. Zo’n grafiet ding.
    Tsja die is al ‘zo oud’ die mag wel even wakker worden.

Toevallig hebben wij hem een week rust gegunt en nu doet ‘ie het beter

Maarre… een nieuwe zou dat niet moeten doen

Bijdrager
    ajschol

Mijn iBook heeft hetzelfde, de oorzaak: “het hinge-probleem” oftewel een scharnier die de draden die daardoorheen lopen doen slijten, waardoor het scherm soms geen power krijgt (geen licht, nog wel beeld-info,… dus je ziet het heel slapjes). In sommige standen doet het beeldscherm het wel, soms niet…
    Apple negeert dit probleem als het buiten de garantie valt. Apple is een prima bedrijf met prima produkten, maar met dit soort problemen gaan ze bijzonder slecht om, m.i. Ik heb echt lang getelefoneerd, maar uiteindelijk 0 op rekest. Je voelt je zowaar geschoffeerd, terwijl ik juist apple promoot onder vrienden, etc. Ik zou er een rechtzaak van kunnen maken, maar heb daar gewoon geen zin in…

Wat wij dan maar doen? Zo min mogelijk het scherm op- en neerklappen. In zekere zin gebruiken we de iBook dus niet meer als volwaarde mobiele computer, en alleen binnenshuis. Gelukkig heb ik van mijn werk een powerbook, waardoor ik wel echt mobiel blijf, maar het blijft balen…

als dit probleem zich binnen de garantietermijn voordoet: ga direct naar een service-centre, o.i.d. Zo niet, dan hoop ik voor je dat er iets anders met je iBook aan de hand is…

groet,
    Albert-Jan

Bijdrager
    Oppie

Ik heb dit probleem ook op een iBookG3-800; het is het backlight wat niet aankomt.
    Ik heb contact gehad met Apple Benelux te Bunnik; en ze wilde de helft van de reparatie betalen. Het ding was toen ┬▒anderhalf jaar oud. Aangezien het toch een begroot bedrag was van ┬▒600 euro, waarvan dus 300 euro voor mijn rekening, heb ik toch maar besloten het NIET te doen.

Inmiddels weer ruim een half jaar verder, en tot mijn verbazing is het probleem minder vaak voorkomend dan toen, terwijl logischerwijs ik ervan uitging dat het alleen maar zou verergeren.

Ik vond de aanbieding van Apple zeker niet onredelijk; het kon natuurlijk beter, maar mijn ervaring is dat er maar weinig winkeliers en bedrijven zijn die redelijk, laat staan soepel, of anders: wat wettelijk verplicht is, omgaan met klachten ouder dan een jaar. Ik heb over het algemeen vrij negatieve ervaringen in deze, en om dan je ‘gelijk’ te krijgen… Zelfs een rechter zal bij de minste onduidelijkheid in de regelgeving aansturen op een compromis, en daar wordt je als consument vaak ook niet beter van.

Bijdrager
    SanderQ

Ik heb inderdaad ook een dure rep achter de rug van 300 euro. Ik had hem ingeleverd (vanwege het af en toe donkere scherm) in het kader van de gratis logic board repair-actie van Apple, maar er bleek meer mis: het inverter board was ook kapot en dat veroorzaakte het donkere scherm. Na diep in de buidel te hebben getast werkt mijn iBook (dual USB) weer probleemloos.

Bijdrager
    Baas

Scherm Ibook kapot?

Ik weet niet hoe je een goede verwijzing maakt naar een ander draadje, maar hier gaat het er ook over. Mijn iBook had/heeft ook dit soort problemen. Nu gaat het al een paar dagen goed, nadat ik de tips opgevolgd heb van de link die in bovenstaand draadje staat.

Groet,

Joost

Bijdrager
    Ridder

Bedankt iedereen voor de tips; ik denk dat ik maar eens een servicecentrum ga opzoeken dan, want het ding (een G4 12″ 1,2GHz) is net twee weken oud, dus dat valt zeker nog binnen de garantieperiode.:D

Jeroen

Bijdrager
    Baas

Jeroen, wil je ons op de hoogte houden van de reacties van het servicecentrum?

Joost

Bijdrager
    Ridder

@ Baas: zeker, zo gauw ik er geweest ben laat ik wat horen. Weet alleen nog niet precies wanneer ik tijd heb, hopelijk vrijdag a.s.

Bijdrager
    hansenonline

even apple bellen, dan krijg je een reparatie nummer en een adres bij je in de buurt.

daan.

Bijdrager
    ajschol

@Baas:
    zou je die link nog kunnen posten? Ik heb wel gezocht,… maar kon niets vinden..

Bijdrager
    sultankat

Mijn dochter had met haar iBook (mijn oude) een gelijksoortig probleem. Het betrof een iBook G3 500 Mhz van toen al bijna 3,5 jaar oud. Bij het openen van het scherm werkte de verlichting plotseling alleen maar in bepaalde standen. Het bleek geen breuk in de kabelverbinding, maar het (bekende) moederbord probleem. Is geheel onder de speciale garantieregeling hiervoor kostenloos door Apple opgelost.

Bijdrager
    ajschol

Tja… mijn logicboard IS vervangen… en dit probleem heb ik nog steeds… dus het ligt niet altijd daaraan…

Overigens,… voor mensen die eraan denken om te sleutelen aan ibooks… de volgende link is daarbij wellicht handig. Ik heb het overwogen, maar uiteindelijk niet gedaan…

http://www.pbfixit.com/Guide/

Bijdrager
    Ridder

@ ajschol:

hier is de link over ‘iBook scherm kapot’: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=459338

Bijdrager
    Baas

Hoe maak je een link naar een ander forum item?

Joost

Bijdrager
    ajschol

@Ridder: dankjewel, het is nu bedtijd, maar ik ga de tips op de links zeker uitproberen…

@Baas: Het URL wat je als link wil presenteren moet je tussen <URL> en </URL> plaatsen, waarbij je de < en > moet vervangen door [ en ]
    (anders kan ik het niet laten zien) Je kan ook de meest rechter knop gebruiken wanneer je een bericht typt.

Bijdrager
    Ridder

Ik ben er eindelijk toe gekomen om m’n iBook weg te brengen (vakantie, vandaar). Ben bij MacHouse Rotterdam geweest en die hebben ‘em zonder problemen ingenomen (ik had er overigens wel AppleCare bij). Hij is ondertussen al wel 2,5 week weg en ik heb nog niks gehoord, dus ik ga maar eens bellen vandaag. Ik laat het weten als ie terug is.

Bijdrager
    Ridder

Heb ondertussen even gebeld en het blijkt dat ze een of ander onderdeel moeten bestellen voor de reparatie. “Dat kan nog wel 1,5 week duren…” Jammer, maar helaas dus.

Bijdrager
    Ridder

Ondertussen m’n iBook terug, maar probleem niet opgelost :x. Sterker nog: er zitten nu krassen en vlekken op de behuizing.

Heb zojuist een uur met AppleCare aan de telefoon gezeten en de conclusie is dat hij weer terug moet naar het reparatiecentrum. Heel vervelend en slordig allemaal, maar het is de fout van het reparatiecentrum dus moeten zij het ook oplossen enz. enz. Die AppleCare mensen zijn trouwens wel erg vriendelijk en behulpzaam.

To be continued…

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.