12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    nbohemen

iBook scharnier (bevestiging)

Sinds kort heb ik een iBook en ik zat me te verwonderen over dat scharnier. Het ziet er heel iel uit, maar het schijnt heel goed te zijn.
    Heeft iemand weleens een open iBook G4 gezien en het scharnier bekeken. Ik ben benieuwd of het echt sterk is. Vooral de bevestiging van het scharnier met het scherm met die twee punten zou ik graag willen weten hoe dat zit.

Bijdrager
    Zout

Het lijkt heel erg slap en ziet er eng uit als je em openmaakt, maar in de praktijk zijn die alluminuium dingen best we sterk (aangezien ze er ook vliegtuigen van maken)

Bijdrager
    KarelWillem

Is dat anders dan bij een G3 dan?

Bij mijn iBook 800 zit het allemaal lekekr stevig in elkaar en ik heb al meer dan een jaar probleemloos plezier van dat ‘scharnier’.

Bijdrager
    Walkingfingers

mijn iBook gebruik ik vanaf januari 2002, scharniert nog als geen ander!!
    Wordt gemiddeld toch dagelijks min. 1x open/dichtgeklapt.

Bijdrager
    nbohemen

Je kan het scherm dus een beetje heen en weer waggelen als hij open staat. Daarom wilde ik weten hoe die 2 pootjes vastzaten aan scherm.

Bijdrager
    Joor

ik heb ook een ibookje 600. doet het erg leuk. ik had in het begin echter problemen met m’n scharnier. hij zat te strak aangedraait ofzoiets. hij knarstte erover als ik m open of dicht deed, maar brak niet af ofzo.
    ben toen teruggegaan en ze hebben ter plekke het scharnier afgesteld, met de boodschap dat als het nog es gebeurde, ze er een nieuw scherm (want scharnier en scherm schijnt dan weer 1 te zijn) op zouden plaatsen, maar nu is alles i.o.

Bijdrager
    buurman

Het scharnier is gemaakt van ijzer en is verbonden aan een magnesium frame. G3 ibooks hebben een aluminium kleurig sierkapje over het scharnier, g4’s een van plastic.
    Volgens mij is het scharnier van goede kwaliteit. Te stevig is ook niet goed, anders breekt bij een val je dure beeldscherm i.p.v. het goedkope scharnier.

Bijdrager
    nbohemen

Ik begrijp dat het niet muurvast zit, want als je bijvoorbeeld je ibook in je hand houdt, bijvoorbeeld aan de zijkant, oefen je altijd druk uit op het dichte scherm. Daar moet het scharnier natuurlijk tegenkunnen.

Bijdrager
    Oupro

Inderdaad een heel erg apart verhaal. Als je dat scharnier zo ziet, ziet het er heel erg kwetsbaar uit. Ik heb ook al twee jaar een iBook en vraag me toch af wanneer dat display eraf zou kunnen breken. Toch heb ik over allerlei pc-laptops verhalen gehoord over afgebroken displays, behalve bij laptops van apple.

Bijdrager
    verheij

Is dat scharnier stevig?
    Tsja, zo’n 2 jr geleden heb ik mijn iBook G3-500 van het bureau laten schuiven met geopende display. De pechvogel maakte een keiharde laning op de punt van de geopende display. Sinds die tijd is het magnesium frame inter naast het scharnier gebroken en zit de display een heel klein beetje scheef (nauwelijks te zien).
    Het wonderlijke is dat die computer al die tijd nog bijna elke dag gebruikt wordt, het gewoon doet en het scharnier ook gewoon werkt. Ik had verwacht dat na een paar weken het wel definitief over zou zijn maar dat is dus gelukkig niet zo.
    Is ie sterk? Ja dus, oersterk zelfs! De cdrom drive heb ik helaas wel moeten vervangen want die was dus echt naar de cdrom drive hemel.

Overigens gebruik ik tegenwoordig sinds een tijdje een iBook G4-1G en dat is toch wel heerlijk hoor. Mijn ouwe iBookje is nu dan ook inmiddels op de reservebank geplaats.

Bijdrager
    nbohemen

Weet iemand hoe de bevestiging van de ijzeren scharniertjes met dat magnesium zit frame zit?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.