13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    marjanderon

Ibook publiceren

Hallo allemaal,

Zouden jullie mij kunnen helpen?

Ik wil mijn Ibook publiceren en hiervoor moet ik een Amerikaans TAX-nummer aanvragen.
    Wie weet waarom dit is? Moet ik belasting afdragen aan Amerika of is het slechts ter extra veiligheidscontrole voor Apple?

Ik heb eindeloos op alles gegoogled, de belastingdienst gebeld etc., maar ik kom er niet uit!

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Bijdrager
    dddfnfjefefle

Die heb je nodig. Die kan je hier aanvragen. Dit staat hier onder punt 8.

Bijdrager
    marjanderon

Hoi Nick.

Dank je wel, alleen die informatie had ik ook al gevonden. Ik weet dat het moet, alleen met welk doel?
    Ik vraag me af waarom je dat moet aanvragen en of je belasting afdraagt aan Amerika…
    En of dat reeds in de 30% verwerkt zit die Apple inhoudt op je verkoopprijs….

Bijdrager
    ckafe

marjanderon, ik wil je niet ontmoedigen, maar dit probleem hebben al meerdere Nederlandse iBooks Author gebruikers ondervonden.
    Hieronder mijn oproep na vergeefse pogingen om zelfs maar het beruchte formulier in te vullen:
    http://www.onemorething.nl/community/topic/publiceren-ibooks-author-2
    Mocht Nick dit met succes hebben gedaan, dan verneem ik graag hoe hij dit voor elkaar gekregen heeft.
    Ik heb het na drie maanden proberen opgegeven en mijn boek in de iTunes ramsj gegooid. Het is inmiddels bijna 1200 maal gedownload, maar ja, gratis dus.

Bijdrager
    dddfnfjefefle

Ik heb het zelf niet nodig gehad, maar ik heb zojuist een aanvraag gedaan via de fax. Ben benieuwd.

Bijdrager
    ckafe

Nou Nick, ik ben minstens even benieuwd. Mocht het gelukt zijn, kun je dan uitvoerig melden hoe je dit voor elkaar gekregen hebt?
    Ik denk dat Macmiep (auteur uitstekende Mac instructie-boekjes) en vele anderen dit ook graag zouden willen weten, gezien haar onderstaande reactie:

https://discussions.apple.com/message/18421003?ac_cid=op123456#18421003

Succes ermee

Bijdrager
    marjanderon

Hoi Nick en Ckafe!

Een beetje een late reactie, maar nog bedankt voor jullie commentaar. Ik heb geprobeerd het formulier in te vullen en ga het zo inscannen en verzenden, in de hoop dat het wordt goedgekeurd. Dat laat ik jullie z.s.m weten dan. Nick is het bij jou wel gelukt?

groetjes Marjan

Bijdrager
    sylviaklop

Wat is de status van jullie publicatie? Ik loop tegen dezelfde problemen aan. Is het iemand al gelukt? En hoe zit dat nou met belasting aangifte enzo? Krijg je ook op den duur andere formulieren van de IRS? En hoe moeten de inkomsten worden aangegeven hier bij de Nederlandse belastingdienst?

Bijdrager
    ckafe

Voor zover ik weet, is er nog niemand als particulier in geslaagd in de betaalde applestore een .iba-product te publiceren. Op deze plek heb ik ook al meerdere malen opgeroepen om monetair succes bij de nv. United States of America te melden, maar helaas totnutoe tevergeefs. Mijn eigen ‘Fietstocht naar Rome’ is inmiddels bijna 1800 maal gratis gedownload en ik heb me voorgenomen bij een volgende ibooks author publicatie opnieuw de handschoen op te nemen. Enige hulp van een andere, wel succesvolle, vaderlander is daarbij uiteraard van harte welkom. Kortom: is daar iemand……?

Bijdrager
    sylviaklop

Ik ga zoeken in de appstore naar boeken van Nederlandse afkomst. Ga ik via die weg terug, om er achter te komen wie de boeken erop heeft gezet. Want als ze erop staan, is het succesvol toch? Tenzij ik natuurlijk alleen maar “echte” uitgeverijen kan vinden…. Als ik iets kan vinden post ik het hier.

Bijdrager
    ckafe

Van harte succes gewenst Sylvia. Die weg heb ik een half jaar geleden ook bewandeld en daarbij zelfs Belgische auteurs benaderd. Inmiddels is het aantal titels behoorlijk toegenomen, dus heb je wat meer kans. Ben benieuwd.

Bijdrager
    sylviaklop

Ik ben een stukje verder. Iemand (die beter is in Engels) heeft voor mij gebeld met de IRS. Omdat het iemand anders is die belde voor me moesten we het SS-4 formulier faxen naar ze (daar staat een stukje op dat je iemand machtigt). Toen ze de fax hadden was het even het formulier doornemen en binnen een paar minuten geregeld. Het gaat dus alleen maar sneller als je het zelf doet! De vrouw die ons hielp was erg behulpzaam.

Nadat je telefonisch je EIN hebt gekregen dien je twee weken te wachten. Dan staat alles in de systemen verwerkt. Je krijgt per post ook nog je EIN bevestigd van de IRS (binnen 6 weken).

De volgende stap is dat je een W-8BEN formulier invult, anders betaal je dubbel belasting (‘en in de US en in NL) Dit formulier moet ik nog even uitpluizen, als ik weer info heb post ik het weer hier.

SS-4 formulier invullen:
    De volgende velden vul je in voor een eenmanszaak:
    naw gegevens: 1,2,4a,4b,6
    LLC is in nederland een BV: dus vraag 8, “No”
    9a: Eenmanszaak = Sole proprietor (nummer er achter hoeft niet)
    10: Compliance with IRS withholding regulations
    11: startdatum bedrijf
    16: in mijn geval: other “graphic design”
    17: in mijn geval: e-book
    18: in mijn geval “no” want ik heb nog nooit eerder een EIN aangevraagd

Laat je iemand anders voor je bellen dan vul je “Third Party Designee” in en fax je het formulier naar de IRS. Bel je zelf? Dan hoef je het formulier alleen maar bij de hand te houden.

Succes!

Bijdrager
    Robert-Jan

Ik las op internet dat het allermakkelijkst is om de IRS te bellen.
    Dus ik heb de stoute schoenen aangetrokken en dat dus ook gedaan. Het is een beetje lastig met je naam spellen,maar letterlijk 12 minuten kreeg ik het ein nummer ontvangen. Ik heb geen fax gestuurd of iets dergelijks. Dezelfde dag alle content geupload en de volgende dag stond mijn iBook (iKdrum) in de store.
    Een paar weken later de bevestingen van de irs via oldschool post ontvangen.
    Nu nog uitvinden hoe ik hier een en ander met de belastingdienst ga regelen..hmm..

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.