30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

iBook overleden. min. 700 euro reparatie. Wat nu?

Hallo een ieder,

Tijdens het branden van een CD op mijn ibook kwamen er opeens allemaal vreemde gekleurde strepen door mijn scherm. Kort daarna valt hij uit. Na het opstarten komt ie weer even terug in OS X, maar valt weer uit met vreemd gekleurde strepen. Toen deed hij niks meer. De ventilatoren bliezen nog een kwartier door, en toen was het stil.

Ik heb mijn iBook naar een Apple dealer gebracht en zegt dat het probleem aan het moederbord ligt. Drommels, het moederbord. De kosten van een nieuwe zijn vanaf 700 euro, en dan praten we exclusief btw en exclusief inzetkosten van 50 euro en 80 euro arbeidsloon. Mijn god.

Ik ben een student en kan dit niet betalen. Iemand een idee? Het is toch niet te geloven dat mn ibook er mee stopt door een CD? Ik heb geen garantie meer. Ik heb de ibook nu 2 jaren.

Inactief
    Anoniem

nog net geen 2 jaar?

Normaal moet je 2 jaar krijgen.
    Zeggen ze van niet moet je blijven aandringen!

Bijdrager
    computer space

Van een duurzaam consumptiegoed mag je dit soort falen, ook na 2 jaar niet verwachten. Volledige garantie heb je geen recht op, maar een schikking van gedeelde aansprakelijkheid voor de kosten moet hier toch kunnen. 50-50 de reparatie betalen bijvoorbeeld. Ik denk echter dat een 2e hands voordeliger is.

Inactief
    Anoniem

Als je een beetje handig bent kun je via internet een iBook met een defect scherm proberen te scoren en dat moederbord in je iBook inbouwen.

Jezus… 700 (excl. B.T.W.) + 50 + 80… daar koop je bijna een nieuwe MacBook voor.:?

Bijdrager
    Pasav

Welke ibook is het, er zijn ibooks die vallen onder een extended repair programma ivm met oa problmen met het moederboard… Deze worden dan alsnog onder garantie vervangen/gerepareerd …

Probeer in ieder geval een andere Apple Dealer … voor een second opinion…

Succes

Inactief
    Anoniem
    ”Pasav”

er zijn ibooks die vallen onder een extended repair programma ivm met oa problmen met het moederboard… Deze worden dan alsnog onder garantie vervangen/gerepareerd …

-> http://www.apple.com/support/ibook/faq/

Inactief
    Anoniem

Zou zeker een goed idee zijn geweest! Helaas valt mijn ibook hier niet onder niet onder deze regeling. Heb gelijk even gekeken, je weet het immers maar nooit! Ik heb een iBook G4, gemaakt in 2004.
    Mijn Apple dealer bleef volhouden dat het minimaal 700 zou kosten. Zoals Zakske al zei, kun je daar bijna een nieuwe macbook voor kopen. Maar dat geld heb ik pas over 1 jaar bij elkaar met een beetje geluk. En op school heb ik nu eenmaal de ibook nodig….

Kortom, ik ben de sjaak.

Bijdrager
    lampje

Misschien even hier doorheen lezen. Na 2 jaar mag je toch nog wel een soort van service verwachten op een apparaat wat geacht wordt langer mee te gaan…

Bijdrager
    KarelWillem

Ze moeten niet lopen kutten. Als je iBook 2 jaar is, mag dit gewoon niet gebeuren.

Ga dan maar even uit van een gebruiksduur van 3 jaar.
    Je hebt dan i.i.g. recht op 1/3 korting op de reparatiekosten.

Maar dat ga je ze niet vertellen.
    Hamer op minstens 4 jaar levensduur en een korting van minsten 50%.
    Scherm met consumentenrecht, EU, Consumentenbond, Ombudsman, wat je al niet kan verzinnen.

Samenvattend; na 2 jaar mag je niet geconfronteerd worden met reparatiekosten die de economische waarde van je iBook dik overschrijden. Je hebt dus recht op een coulance-regeling. Laat je niet afschepen met ‘Apple geeft maar 1 jaar garantie’. Daar heb je helemaal niets mee te maken. Je hebt hem gekocht bij de dealer en die heeft te maken met de regels van het consumentenrecht in Europa. Je handelt dus met de dealer en NIET met Apple in dit geval.

Bijdrager
    Mendoza

ik sluit me aan bij Karelwillem. Ik heb het zelf een keer bij de hand gehad en mijn zin gekregen (daar hoefde ik overigens niet eens erg mijn best voor te doen). Mochten ze dwars liggen: moeilijk gaan doen IN de winkel . . . . vinden ze heel vervelend.:lol:

Inactief
    Anoniem

Misschien moet ik dat dan maar doen. Ik heb gewoon geen 700 euro. Ik laat het jullie zo snel mogelijk weten wat het oordeel is van de heren in de winkel.

Bijdrager
    MacMartino

Ik lees dat ie gemaakt is in 2004, maar wanneer is ie aangeschaft?
    Je moet eigenlijk terug naar die winkel, voor die ondernemer geldt:

Producten hebben bij normaal gebruik een gemiddelde levensduur. Gaat een product eerder kapot dan deze gemiddelde levensduur, dan heeft de consument:
    1) recht op reparatie.
    Is dat niet meer mogelijk dan:
    2) recht op vervanging.

Als u twijfelt aan de levensduur van een product, dan kunt u bij de fabrikant of importeur navragen hoe lang het product hoort mee te gaan bij normaal gebruik. Wanneer een consument een product wil ruilen dat niet goed functioneert en dat gezien de afschrijvingstermijn van het product nog wel goed zou moeten functioneren, dan is een aankoopbewijs niet noodzakelijk om te kunnen ruilen of te vervangen.

Bewijstechnisch is het natuurlijk een voordeel wanneer de consument in het bezit is van de kassabon. zodat kan worden aangetoond dat het product toch echt in uw winkel is gekocht.

Wanneer u het product vervangt, mag u de consument vragen een gebruiksvergoeding te betalen voor de periode dat het product wel goed functioneerde.

Bijdrager
    MacMartino

.. de winkel zal zeggen dat dit inderdaad niet normaal is en als het goed is zal hij stappen richting Apple ondernemen in opdracht van jou. Zij hebben daar immers betere contacten. Dat moet je dus met hem afspreken. Mocht dat niet lukken, kan je alsnog zelf naar Apple stappen, maar dat is niet zoals het zou moeten: je hebt de computer in die winkel gekocht en zij moeten je dan ook service verlenen.

Inactief
    Anoniem

Hij is aangeschaft op in maart 2005. Ik heb de ibook gekocht in de online Apple store. Ik kan natuurlijk ook wachten, 28 oktober wordt er een Applecenter geopend in Zwolle (waar ik woon). Misschien moet ik daar maar langsgaan. Maar dat duurt nog zo drommelsch lang.

Bijdrager
    puntKoen
    ”MacMartino”

Wanneer een consument een product wil ruilen dat niet goed functioneert en dat gezien de afschrijvingstermijn van het product nog wel goed zou moeten functioneren, dan is een aankoopbewijs niet noodzakelijk om te kunnen ruilen of te vervangen.

Dat is niet waar. De wet spreekt over redelijke eisen. Een aankoopbon in een redelijke eis, en de winkelier mag daarom vragen.

”imathijs”

Hij is aangeschaft op in maart 2005. Ik heb de ibook gekocht in de online Apple store. Ik kan natuurlijk ook wachten, 28 oktober wordt er een Applecenter geopend in Zwolle (waar ik woon). Misschien moet ik daar maar langsgaan. Maar dat duurt nog zo drommelsch lang.

Je moet je realiseren dat Apple Premium Resellers alleen de extra wereldwijde, 1-jarige Apple Care garantie van Apple leveren. De wettelijke garantie kun je alleen bij de winkelier waar je je iBook hebt gekocht eisen, dus de online Apple Store. De Apple Premium Resellers zijn onafhankelijk van Apple en kunnen buiten die één jaar garantie dus weinig voor je doen.

Inactief
    Anoniem

Misschien moet ik buiten maar een limonade-standje in elkaar timmeren en zo maar beginnen met sparen. Ik ga de Apple store bellen, waarom ook niet. Volgens mij is dat hetzelfde als tegen de muur praten, maar ik ga het proberen!

Bijdrager
    puntKoen
    ”imathijs”

Misschien moet ik buiten maar een limonade-standje in elkaar timmeren en zo maar beginnen met sparen. Ik ga de Apple store bellen, waarom ook niet. Volgens mij is dat hetzelfde als tegen de muur praten, maar ik ga het proberen!

Ik begrijp dat het kut is, maar het is de enige manier om er iets aan te doen. Een brief naar Bunnik sturen wil ook nog wel eens helpen.

Bijdrager
    maxiBook

Die brief naar Bunnik heb ik gestuurd (+/- 3 weken geleden), maar daar heb ik tot op heden geen reactie op mogen ontvangen. Daarnaast heb ik hen ook een mail gestuurd, waarin ik aangaf dat ik ook een brief had gestuurd, met een copie van de brief erbij. Als reactie daarop kreeg ik dat ze de brief zouden beantwoorden, niet de mail.
    Maar, al met al nog niets gehoord vanuit Bunnik.
    Daarnaast van de week nog een mail gestuurd, blijkt dat ze de mail hebben dichtgegooid, en dat je alleen nog maar kan bellen…

Bijdrager
    vanquish

er moet ergen iets in de trand van

“Some jurisdictions do not allow limitations of liability, so the foregoing limitation may not apply to you.”

staan, ofwel ook de applestore online moet 2 jaar garantie geven.

Bijdrager
    Mac-i

Mocht het nou echt niet lukken met redelijke argumenten binnen hetgeen de wet hierover schrijft, kun je ook altijd schermen met “De Belbus” van het programma Kassa, of met een programma zoals Radar. Als bedrijven namelijk één vorm van publiciteit hekelen, dan is het wel negatieve publiciteit via de media.

Voor de goede orde, ik probeer je niet op te stoken, maar dit soort dingen zijn altijd wel een stok achter de deur, die je indien nodig, altijd nog als laatste redmiddel kunt gebruiken.

Succes!

Inactief
    Anoniem
    ”Mac-i”

Mocht het nou echt niet lukken met redelijke argumenten binnen hetgeen de wet hierover schrijft, kun je ook altijd schermen met “De Belbus” van het programma Kassa, of met een programma zoals Radar. Als bedrijven namelijk één vorm van publiciteit hekelen, dan is het wel negatieve publiciteit via de media.

Jeetje. Het liefste laat ik het niet zo ver komen, maar het feit dat een computer binnen twee jaren stuk is, is ook niet normaal. Ik heb me krom betaald (1300 euro) voor een iBook. Dit is gewoon erg moeilijk, omdat de 700 euro teveel is om te repareren, maar te weinig voor een nieuwe.

En weet je, ik ben student en heb geen cent te makken. Ik heb keihard gewerkt voor mn ibook. Ik kan het Kassa wel aankaarten, maar tegen die zijn de 2 jaren al verstreken.

Bijdrager
    murcielago

waarom zou je schermen met dat soort organisaties?
    bestudeer het consumentenrecht en schrijf daarna een brief/ bel apple op

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Volgende keer koop je hem gewoon in een FNAC, die zijn wél zo vriendelijk om 2 jaar garantie te geven.
    Zo hoort trouwens ook.

Ik koop in ieder geval NOOIT meer een mac via het internet.

Zie http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=45850&highlight=

En sinds ik al dat gezeik hier hoor over garanties ook niet meer in een Apple-winkel.

Tsjonge jonge zeg, les één in bedrijfskunde: “nazorg en goede klantendiensten zorgen voor de beste reclame.” Eén keer dat mensen horen over slechte na-service kopen ze niet niks meer in je winkel.
    Ik durf al niemand meer een mac aan te raden. Stel je even voor dat ie dat gezeik dat ik ermee had moet meemaken? Dan schaam ik me dood in de plaats van Apple.

Bijdrager
    Granny Smith

ik heb ook al zoiets voorgehad…

na ongeveer 22 maanden (dat is minder dan 2 jaar) het moederbord van mijn powerbook stuk… gebeld… gebeld… gebeld… apple wou geen verantwoordelijkheid opnemen en de kosten waren toen 940 euro (alles inbegrepen)…

op dat gebied is Apple echt wel ***beep*** (er lezen kleine kinderen mee he :innocent:)

wat ik toen gedaan heb: powerbook verkocht (was nog goed genoeg voor reserve onderdelen) en een imac gekocht.

wat jij kan doen: in amerika het onderdeel bestellen (lekker goedkoop) en de reparatie zelf doen (alleen als je handig bent of iemand met kennis wil u daarmee helpen)

in ieder geval wens ik u veel geluk

Bijdrager
    Mendoza
    ”MoNdO

Ik koop in ieder geval NOOIT meer een mac via het internet.

wijs besluit. het is veel gemakkelijker een dealer die je kan bezoeken te bespelen. via de telefoon is het gemakkelijk iemand afwimpelen. een brief van een advocatenkantoor wil nog wel eens wonderen doen. het kost even wat (tenzij je een advocaat kent), maar het wil nog wel eens effect hebben.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

In ieder geval: veel succes! Laat het niet teveel aan je hart komen!

Bijdrager
    timothy

He maxibook,

Vervelend dat je zo behandeld wordt door Ipod maar daar hebben zij geen recht op.
    Laat ik eerst even 1 ding voor je duidelijk maken.
    veel mensen begrijpen de term garantie verkeerd. De 2 jaar garantie die de winkel zegt die apple op het product geeft is fabrieksgarantie, dit houd volgens het nederlands wetboek in dat de fabrikant de consument garandeerd dat er in deze periode niets aan het product kapot gaat. Daarnaast geldt in nederland nog een algemene garantie die op ieder product zit wat je in Nederland koopt.
    Die garantie zegt dat je product het moet doen voor een periode die voor dat product mag worden aangenomen.

Dit is voor veel mensen nog al verwarrend. Maar ga er maar vanuit dat een product van die prijs het minimaal 3 jaar moet uithouden. Dit is al meerdere malen door rechters bepaald in verschillende rechtspraken. Doet je product het niet meer binnen die 3 jaar dan mag je de verkoper ( degene waarmee je de verkoopovereenkomst bent aangegaan) hiervoor aansprakelijk stellen en van hem eisen dat hij dit oplost. De verkoper mag zich niet verschuilen achter de garantiebepalingen van de fabrikant omdat jij daar als consument niets meer te maken hebt. Je hebt immers een koopovereenkomst met de verkoper en niet met de fabrikant. Toch proberen verkopers je hier wel mee af te schepen. Wat ze ook regelmatig proberen is te zeggen dat omdat Apple een amerikaans merk is ze zich niet hoeven te houden aan de wetten in Nederland, dit is de grootste onzin en hoef je niet te accepteren.

Voor mensen met dit probleem met een Ipod wil ik ook nog waarschuwen voor iets anders. Mocht je Ipod kapot gaan, en je krijgt een nieuwe Ipod van Apple weet dan wel dat je geen nieuwe Ipod krijg van apple, maar een gereviseerde. Dus een Ipod die in elkaar is gezet met de onderdelen van andere al reeds gebruikte Ipods.

Apple is dus niet erg prettig bezig op gebied van garantie met zijn consumenten.
    Schrijf altijd een aangetekende brief naar Apple als je met zo’n probleem zit, en geef ze een reactie termijn van een week. Reageren ze dan niet binnen die week dan mag je wettelijk de koop ontbinden en het volledige aankoopsbedrag terug eisen. Met een aangetekende brief dwing je ze dus te reageren op je probleem.
    Heb je nog advies nodig kan je dit altijd vragen aan mij, ik ben afgestudeerd in consumentenrecht.

Bijdrager
    wiedo

Apple bied 1 jaar garantie, apple stores kunnen je echt niet meer geven, hoe lang je ook doorzaagt!

Anders had je maar applecare moeten kopen. Je weet als je het koopt dat je 1 jaar garantie hebt en hij dan daarna stuk gaat moet je niet zeuren! Je kan er 2 jaar extra bijkopen, maar als hij nu stuk is, ben je helaas te laat.

Jullie hebben het over doorzeuren aan de balie bij apple centers, maar ik spreek uit ervaring, als je aan de andere kant staat van die balie is dat geen pretje aangezien je echt niets kan doen! Alle beslissingen wat reparaties betreft gaan van apple uit en deze geven 1 jaar garantie (hoogstens 1 jaar en 2 maanden ofzo)!

Inactief
    Anoniem
    ”wiedo”

Apple bied 1 jaar garantie, apple stores kunnen je echt niet meer geven, hoe lang je ook doorzaagt!

Buzzz! Wrong answer…:?

”switchshops.be”

In tegenstelling tot wat je de laatste jaren in de pers kon lezen, klopt het niet dat een consument onvoorwaardelijk twee jaar garantie krijgt op zijn aankopen. Om wettelijk recht te hebben op het tweede jaar, moet je eigenlijk gedurende de eerste zes maanden na aankoop schriftelijk laten weten dat een bepaald onderdeel of bepaalde functionaliteit het zal gaan begeven, wat in het merendeel van de gevallen onmogelijk is.

Bij Switch maken we een eind aan deze onduidelijke situatie: wie zijn Wallet activeert, krijgt gedurende het tweede jaar net dezelfde garantie als gedurende het eerste jaar: een volledige dekking voor onderdelen en werkuren, voor zover het defect geen gevolg is van misbruik of abnormale slijtage.

-> Verhaaltje van Switch, de grootste Apple-dealer in België.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.