13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    earnst jelke

iBook overleden?

M’n vriendin haar iBook (14 inch 800 Mhz) is er net ineens mee gekapt. Na het opstarten van Word ging ze even thee maken, bij terugkomst enkel een zwart scherm. Het kreng wil ook niet meer opstarten. Er staan helaas noal wat belangrijke gegevens op, onder andere haar scriptie.

– hoe kan ik het ding weer aan de praat krijgen?
    – hoe kan ik de informatie er af kan halen?
    – wat er mee mis kan zijn?

Bijdrager
    Juch

hmm, 3 topics lager dan deze antwoorden op jouw vraag:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=94149

om het nóg makkelijker te maken

”Koen

Jaap, zoek een firewire kabel waarmee je haar iBook kan verbinden met een andere computer. Herstart de hare en hou bij de herstart de letter t ingedrukt. Daarme start ie in Target Mode op waarmee haar internet HD als externe HD verschijnt op de andere computer. Vervolgens kan je veilig alle data kopieëren.

Bijdrager
    earnst jelke

Was het maar zo makkelijk. Om een dergelijke verbinding te maken moet je eerst wel op kunnen starten.

Bijdrager
    earnst jelke

Hoera, hij doet weer iets. Ik krijg een waarschuwing dat ie niet goed werkt omdat de ingestelde datum voor 2001 is. Ja hoor, 1970, dus iets met de PMU. Ik ga maar eens aan de slag met de zoekfunctie. Suggesties blijven welkom.

Bijdrager
    Juch

ah op die manier niet willen opstarten….

hier staat iets over PMU http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449

Bijdrager
    Turbanus

Kleine batterij even vervangen….:wink:

Bijdrager
    huinkroese

Misschien een beetje overbodig…
    [size=16:13acd8529e]BACKUPPEN![/size:13acd8529e]

Bijdrager
    earnst jelke

Ok, hij werkt dus weer, en ik heb me effies ingelezen. Er zijn dus 3 mogenlijkheden;

– de interne batterij is leeg, waardoor de tijdsgegevens enz verloren zijn gegaan
    – de PMU wist zich even geen raad en moet gereset worden
    – er zit een gat in MS Word, waardoor dit alles mis kon gaan.

in het log kan ik in ieder geval vinden:
    ApplePMU:CLOCK RESET! PMU WAS PROBLABY RESET SOMEHOW! !

en 20 regels verder:
    ApplePMU:PMU forced shutdown, couse = -127

die -127 helpt overigens ook niet erg:
    -127 fsDSIntErr
    Internal file system error

@huinkroese: Dat roep ik ook altijd, maar in dit geval heeft ze net een hele dag (en gisteren) zitten tikken, en daarom was er dus nog geen backup van het recenste werk.

Moderator
    unSOUND
    ”Turbanus”

Kleine batterij even vervangen….:wink:

Die heeft dit model iBook helemaal niet…. :wink:

Bijdrager
    earnst jelke

Ok unsound, da’s dan meteen 1 mogelijkheid minder.

Bijdrager
    gjvo

Ijn 12″ iBook leek een paar maanden ook overleden – elke paar uur spontaan uitgaan, en alleen nog maar aan te krijgen door de batterij er uit te halen, resetten en weer in te zetten. A-Mac verklaarde dat ik een nieuw moederbord nodig had, maar MacHouse heeft wat contacten schoongemaakt en nu draait hij weer als een zonnetje.

Die datum van 1-jan-1970 krijg ik altijd als hij bv door gebrek aan stroom is uitgegaan; bij het opstarten weer aan internet hangen dan haalt hij de tijd met ntp weer binnen…

Bijdrager
    oudwingebruiker

hebben ze die contactpunten gewoon in de winkel schoon gemaakt, of moest je het ding laten opsturen ???

Bijdrager
    gjvo

In Rotterdam afgegeven en een tijd later in Woerden opgehaald. Ze hadden meteen het haakje en een speaker gerepareerd.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.