30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 48)
  • Q:

Bijdrager
    Jlle

iBook of toch maar een powerbook…..?

Eindelijk heb ik besloten een nieuwe (draagbare)mac te gaan halen :P
    Alleen weet ik nog niet precies welk model.

Op dit moment heb ik een PB G3 Wallstreet (14”), prima apparaat, maar heeft enigszins moeite met osx.

Ik heb niet al te veel te besteden en wil max. 1800,- uitgeven, eventueel meer voor een 12″ powerbook, maar die 12″ staan me tegen……

Any tips of ervaringen met een iBook..? kan je het geheugen van een wallstreet overzetten in een (nieuwe) ibook? Heb daar namelijk een 265 module in, en het zou lekker zijn als ik m zou kunnen gebruiken.

gr,

Jelle

Bijdrager
    Walkingfingers

wat heb je tegen een iBook? eea zal m.i. afhankelijk zijn wat je er mee doet!

Bijdrager
    Jlle

Ehrm…. ik heb niets tegen iBooks, heb alleen ervering met powerbooks vandaar

Bijdrager
    pepe

Als je echt zit te hikken tegen die 12″ dan is de iBook de enige optie (of misschien een tweedehands 15″ PB)

Bijdrager
    Rasheed187

Heb die Ibooks gezien, best wel lelijk, en het scherm van de 12 inch lijkt op de een of andere manier kleiner dan de 12 inch van Sony (Vaio). Is maar een mening.

Bijdrager
    ElectricCat
    ”djve”

Any tips of ervaringen met een iBook..? kan je het geheugen van een wallstreet overzetten in een (nieuwe) ibook? Heb daar namelijk een 265 module in, en het zou lekker zijn als ik m zou kunnen gebruiken.

hoi,
    Het RAM uit de Wallstreet kan wel in de eerste generatie ( de gekleurde) iBooks , maar niet in de witte bij mijn weten.

-Wat die 12 inch betreft, het is wel dezelfde resolutie als je Wallstreet, en mensen zeggen altijd dat je er erg snel aan went, aan dat schermpje van de iBook, en hij is natuurlijk wel hardstikke portable in vergelijking met een Book met een 14 inch of 15 inch scherm.
    Dus het is maar net wat jij er mee doet, en waar je hem voor gaat gebruiken,je kan er ook een extern scherm aanhangen per slot van rekening , voor grafisch werk etc.
    Het grote voordeel van de iBooks, vind ik altijd dat ze zo sterk zijn!
    Toch wel belangerijk als je hem veel mee wil gaan nemen.

Die nieuwe 12 inch Poewrbookjes zijn natuurlijk helemaal mooi,lijkt me geweldig zo’n ultraportable met een G4 erin…
    Waar gebruik je je Book veel voor nu?

Bijdrager
    Castor

Ik heb het al eerder ergens gemeld, IMHO is investeren in een G3 processor af te raden: enige tijd geleden heeft Apple aangegeven niet meer gericht op de G3 processoren te ontwikkelen. Ze worden nog wel ondersteund, maar de focus voor vernieuwingen ligt op de G4 (en hoger;) ). Denk bijvoorbeeld aan uitgebreidere Altivec API calls.

Bijdrager
    kenmasters

Ik wacht zel fnog steeds op m’n ibook 12″ helaas, maar ik heb hiervoor gekozen omdat ik een 12″ powerbook te duur vond in verhouding tot de voordelen tov een ibook. Ik heb uiteraard de benchmarks gezien en danvind ik het prijs/prrestatie verschil te klein. Ik ben student dus dit telt voor mij erg zwaar, voor anderen niet. als dit niet zwaar telt zou ik zeker voor een powerbook gaan.

Ook de 12″ van die ibook stond mij juist erg aan, ik kan me ook goed voorstellen dat die je tegenstaan. Als het formaat niet het belangrijkste is kun je idd beter kiezen voor een groter scherm, er zijn ook ibooks met een 14″ scherm. Misschien is dat iets?

Zijn er trouwens meer mensen die de ibook lelijk vinden? ik vind ‘m zelf erg mooi namelijk. Oke, powerbooks zijn nog mooier, maar ik vind ibooks ook zeker niet lelijk.

Het G3 probleem ben ik het wel met Castor eens, de G4 heeft wel voordelen natuurlijk. Ook hier geldt dat de ibook mijn zijn G3 draagbaarder is omdat een G4 nou eenmaal meer stroom verbruikt. Vindt je dit niet belangrijk is een powerbook waarschijnlijk aantrekkelijker. Maar als je een beetje een leuke powerbook wil (geen 12″ en snel) dan ben je een aardige zak met geld kwijt…. helaas.

Bijdrager
    araminta
    ”kenmasters”

Ook de 12″ van die ibook stond mij juist erg aan, ik kan me ook goed voorstellen dat die je tegenstaan. Als het formaat niet het belangrijkste is kun je idd beter kiezen voor een groter scherm, er zijn ook ibooks met een 14″ scherm. Misschien is dat iets.

Maximale resolutie is hetzelfde, dus meer iets voor slechtzienden.

Castor heeft een punt. Veel sneller zal OS X op een G3 waarschijnlijk niet meer worden. En voor de G4 is er nog wel het één en ander te optimaliseren. Maar als kosten een overweging zijn, dan zit je met zo’n iBook niet slecht, en er valt toch echt wel mee te werken, qua huidige performance.

Bijdrager
    Jlle
    ”ElectricCat”

Waar gebruik je je Book veel voor nu?

Ik gebruik m’n book vooral voor iTunes/internet/photoshop (traaaaaag:( )/bbedit/office en veel klooien met o.a. fink

Als Apple stopt met de G3 proc, betekent dat de iBook niet meer compatible is met apple-os’en in de toekomst… Ik bedoel op mijn wallstreet draait nu osx redelijk okay voor een machine uit 1998.

Maar gezien de pecunia op mijn bankrekening, ga ik toch maar voor een iBook, nu alleen nog even kijken naar de grote van het scherm….

Bijdrager
    araminta

Het zal nog even duren voordat de huidige iBooks niet meer gesupport worden hoor, dat gaat je iBook niet gedurende jouw bezit meemaken, gok ik. Ik zou zelf voor de 12″ gaan, tenzij je slechte ogen hebt. Je kunt i.e.g. niet meer op je scherm kwijt.

Bijdrager
    Haddock

Een dik jaar geleden ben ik van een powerbook G3 wallstreet overgestapt naar een witte ibook 12″. Een nieuwe powerbook vind ik toen te duur. En ik dacht niet dat het kleinere beeldscherm zoveel zou uitmaken. Maar daarin heb ik me helaas vergist. De ibook is een prima laptop maar eens je een 14″ scherm gewend bent zal een 12″ altijd tegenvallen. Het is echt een stuk kleiner. Vooral als je veel met Photoshop werkt raad ik je aan een 14″ te nemen. Verder ben ik wel tevreden over de ibook. Het enige dat ik mis is eigenlijk een pmcia-sleuf om de foto’s van mijn CF-kaarten mee uit te lezen. Nu moet ik steeds mijn firewire-kaartlezer meenemen.

Zou ik in jouw schoenen staan zou ik voor de ibook 14″ kiezen. Of ik zou uitkijken naar een weinig gebruikte titanium powerbook G4. Die moeten er genoeg te vinden zijn nu de nieuwe aluminium pb’s op de markt komen.

Bijdrager
    Torz

IK zou zeker dat laatste doen want een G4 processor is nou eenmaal beter als een G3 ,de eerste heeft een altivec coprocessor de tweede niet.
    Slok op een borrel.

Bijdrager
    Rasheed187

Over 12 inch schermen in laptops: kan iemand mij vertellen of webpagina’s op zulke kleine schermen goed weergeven worden en met goed bedoel ik zonder dat je van links naar rechts hoeft te scrollen want daaraan heb ik een hekel.

Bijdrager
    Torz

Als de grafische kaart 32 mb ondersteund gaat het nog wel.Bij 16 MB wordt het wel wat lastiger.Bij mijn oude iBook (8mb) blijf je scrollen.
    Maar ik zou gewoon in Apple winkel gaan kijken.

Bijdrager
    Bert

Heb een TiBook-800 sinds juli 2002 en ben er zeer tevreden over:D
    Vooral door het 15″ widescreen vind ik deze laptop zeer gebruiksvriendelijk.

Groet,
    Bert

Bijdrager
    passenger

Je zei 1800 euro. Adviesverkoop van de 14″ iBook is 1899,-… Huidige specs zijn niet verkeerd, op het intern geheugen na…

Bijdrager
    Jlle

Misschien moet ik eens kijken naar een tweedehands TiBook.
    Heb er een gezien op tweedehandmac : powerbook g4/400.

Als je die powerbook naast een nieuwe iBook 14″ zet, wat is dan de beste keus, is de G4 sneller? en kan ie quartz extreme? :?

Bijdrager
    justi

Over het verschil tussen de 12″ en de 14″ iBook als het gaat om het beeldscherm… Dat is er niet…. het 14″ scherm zelf is groter maar de resolutie, 1024 bij 768 is hetzelfde dus met bv Photoshop maakt het geen bal uit! Je hebt alleen grotere pixels en is dus makkelijker te zien op een 14″ maar een 12″ is weer scherper… Je kunt dus niet meer “open” hebben op een 14″ iBook.
    Een PBook G4 400 ondersteund geen QE omdat er niet de juiste videokaart inzit en is zeker langzamer dan de nieuwste iBook…
    Check anders op www.apple-history.com om te vergelijken…
    Kijk wat je max. uitgave kan zijn en wat je er precies mee wilt gaan doen en voor hoe lang… Wanneer kun je financieel weer een grote MAC uitgave doen en is dat kort genoeg voor de MAC die je nu zou kopen…
    Als je voor een iBook gaat, (vanaf G3 700) dan gaat deze in combi met MacOS X nog z’on 3 jaar mee… als je de laatste software wilt blijven volgen misschien minder lang… Een tweedehands PBook is alleen boeiend vanaf de G4 667 DVI met een 32MB Videokaart… deze zal dan misschien nog wel 4 jaar halen… maar dat ligt dan ook weer aan je bedoeling ermee en hoe graag je uptodate met software wilt blijven…

Bijdrager
    justi

Nog een ding… Koop in welke MAC dan ook met MacOS X het max. aan RAM wat deze kan hebben… :lol:

Bijdrager
    Jlle
    ”justi”

Over het verschil tussen de 12″ en de 14″ iBook als het gaat om het beeldscherm… Dat is er niet…. het 14″ scherm zelf is groter maar de resolutie, 1024 bij 768 is hetzelfde dus met bv Photoshop maakt het geen bal uit!

Dat begrijp ik 1024 x 768 is altijd de resolutie ongeacht het aantal inches van het scherm, maar ik kan me voorstellen dat 12″ gewoon te klein is om lekker mee te werken. Dan heb ik het dus niet over de resolutie, maar over de grootte van het scherm. Een grotere tv is over het algemeen relaxter dan een kleine……

Nou geen tweedehands g4 dan maar (heb ook liever garantie) dus de keus is nu tussen een 12″ iBook of een 14″ iBook :D

Toch maar eens de boekies live gaan bekijken….
    Dank voor de reacties !

Bijdrager
    justi

Ja, inderdaad DVD en GAMES gaan voor je ogen lekkerder op een 14″… Maar de 12″ is wel scherper…
    Succes met uitzoeken van je iBook!

Bijdrager
    MacAttack

12″ PB! het scherm is voldoende groot. en je kan er een extern scherm aanhangen thuis. de 14″ iBook is bijna even duur als de 12″ PB dus die 300 ? is het wachten wel waard denk ik.

Bijdrager
    Rasheed187

Ik moet op mijn 15 inch laptop bij sommige websites scrollen van links naar rechts.Daar heb ik dus een hekel aan. Heb een resolutie van 1024*768. Volgens mij verhelpt IE 6 dit probleem wel.

Maakt het dan echt helemaal niks uit of je een 12 inch of 15 inch hebt? Ik zou eerder denken dat je bij een 12 inch vaker het eerder genoemde probleem hebt.

Bijdrager
    Torz

Tuurlijk maakt dat wat uit 3inch,kun je net iets meer kwijt.

Bijdrager
    Jlle
    ”Rasheed187″

Maakt het dan echt helemaal niks uit of je een 12 inch of 15 inch hebt? Ik zou eerder denken dat je bij een 12 inch vaker het eerder genoemde probleem hebt.

De resolutie is op zowel de 12″ als op (bijvoorbeeld) de 14″ 1024*768. Het scherm bestaat dus uit 786432 pixels.

Je kan niet meer op de scherm plaatsen omdat op beide schermen het aantal pixels gelijk is (786432).

De pixels op een 12″ scherm zijn kleiner dan op een 14″ daardoor is het scherm kleiner maar de resolutie (1024*768) is het zelfde.

Maakt niet uit dus.

Bijdrager
    kenmasters

Ik heb nu sinds kort een 12″ ibook en ik moet zeggen dat het scherm mij uitstekend bevalt. Zoals al gezegd kun je idd een extern scherm aansluiten wat ik ook al ff geprobeerd heb, dat is best lekker voor thuisgebruik. Ik moet zeggen dat de 12″ me mee is gevallen, ik had wel verwacht dat ik zou moeten wennen na een 14″ laptop en een 17″ crt op m’n pc.

Misschien kun je bij een apple dealer in de buurt even een tijdje met verschillende modellen werken zodat je kunt vergelijken welke voor jou het fijnst is.

Bijdrager
    Torz
    ”djve”
    ”Rasheed187″

De resolutie is op zowel de 12″ als op (bijvoorbeeld) de 14″ 1024*768. Het scherm bestaat dus uit 786432 pixels.

Je kan niet meer op de scherm plaatsen omdat op beide schermen het aantal pixels gelijk is (786432).

De pixels op een 12″ scherm zijn kleiner dan op een 14″ daardoor is het scherm kleiner maar de resolutie (1024*768) is het zelfde.

Maakt niet uit dus.

Je hebt volkomen gelijk.Bij het ene scerm gebruik je een bril met +1 bij het andere +2 ,dat bedoelde ik eigenlijk.

Bijdrager
    Rasheed187

Ja ik denk dat ik toch maar eventjes de verschillende laptops ga checken. Voor de duidelijkheid: Ik ben tevreden met m’n 15 inch laptop, maar zag die 12 inch van Sony en vond hem wel mooi, ook heel licht, maar 2 kg. Mijn laptop weegt 3,4 kg. Maar het functioneert meer als desktop computer dus dat maakt niet zo veel uit.
    Ik denk toch dat een 15 inch wel prettiger is en volgens mij past er wel degelijk meer op ’t scherm, ondanks dezelfde resolutie. Ik bedoel dus dat er meer van een bepaalde applicatie te zien is als er meerdere windows open staan, maar ik moet het nog uitproberen.

Bijdrager
    okki

Ik kies met m’n wat oudere en slechtere ogen toch eerder voor een 14 inch scherm, en laten we wel wezen, ’n iBook is best een aardig rappe machine voor niet té veel pegels. Maar een ander punt is op dit moment Airport: de Powerbooks ondersteunen Airport Extreme, de huidige iBooks niet. Zou het veel verschil maken? Wat moet je dan nu kiezen… of toch wachten?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 48)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.