6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    arieboomsma

iBook niet meer vindbaar op LAN / via ARD

Dag allemaal,

Ik wil via ARD (op mijn MBP met 10.5.6) mijn iBook G4 met 10.3.9 besturen. Dit heeft altijd gewerkt, totdat ik ging klooien met Interdeling (de instellingen staan nu weer normaal). In de tussentijd is er ook een nieuwe router (Linksys N-ding) gekomen. Nu is het zo dat mijn iBook niet meer verschijnt in de Finder onder Netwerk en ook niet meer in ARD.

De iBook kan wel op internet (en heeft dus ook gewoon keurig een IP-adres). De settings in ARD staan bij mijn weten ook goed (adressen, DNS, gebruiker, ww, etc). Ook de MBP kan gewoon op internet. Waarom zie ik de iBook niet meer in het LAN-netwerk en hoe kan ik dit oplossen?

Oh ja, ik heb al een nieuwe client installer gemaakt op de MBP en deze geinstalleerd op de iBook. Ook bij de instellingen onder het tabblad Delen heb ik ARD aangevinkt. Het zou dus moeten werken.

Iemand een idee?

Bijdrager
    arieboomsma

Vreemd verhaal nummer 2: Als ik vanaf de MPB probeer de iBook te pingen dan zegt Netwerkhulpprogramma dat er geen route to host is. Als ik vervolgens via de router een ping stuur naar het ip-adres van mijn iBook, dan zegt ie: Onbekende host. Kortom: het lijkt alsof mijn iBook niet op het LAN zit. Terwijl dit wel zo is, als ik de Airport configuratie bekijk. Hij zit ook niet op het netwerk van de buren. Daarnaast is het bijna onmogelijk dat mijn iBook via de WDA vier verdiepingen hoger verbinding maakt. Daar is het signaal te zwak voor.

Vreemd geval 3: de MacBook die vier verdiepingen hoger staat en via een WDS aan mijn netwerk hangt, was voorheen zichtbaar als iTunes daar aanstond (de MacBook werd dan gevonden in iTunes). Ik bedenk me nu dat dit ook al tijden niet meer zo is.

Hoe kan dit toch?

Bijdrager
    macpro

Waarschijnlijk heb je twee netwerken gemaakt en zit de iBook op het ene netwerk en de MBP op het andere netwerk.
    Dat verklaart waarom ze elkaar niet meer kunnen zien.
    Je kunt dit controleren door te kijken naar de IP adressen van beide machines in combinatie met de subnet masks.
    Ik verwacht dat je zult zien dat de beide Macs niet in hetzelfde subnet zitten.

Dat kun je dan waarschijnlijk oplossen door dat LinkSys N-ding opnieuw te configureren, waarbij het draadloze netwerk in brugmodus wordt aangemaakt.

Bijdrager
    arieboomsma

Subnetmask is ook hetzelfde, dus daar ligt het ook niet aan:(

Bijdrager
    macpro

Dat het subnetmask hetzelfde is wil nog niets zeggen.

Ik kan IP adres 10.0.0.1 hebben met subnet mask 255.255.0.0 en op een ander apparaat 192.168.10.2 met hetzelfde subnet mask. Dan zitten ze toch nog steeds in twee verschillende subnets en kunnen ze niet rechtstreeks met elkaar communiceren.

Bijdrager
    arieboomsma

Ook de IP-reeks is hetzelfde. :-S

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.