21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    DJ Momo

ibook loopt vast (opgelost!?)

ik snap er niets meer van. (en dan had ik er al niet veel verstand van, daarom heb ik een mac).

sinds de laatste serie updates is mijn ibook 700 niet meer vooruit te branden. Als ik een aantal programma’s tegelijk open heb staan (in de categorie: iCal, Mail, Safari en Proteus), dan krijg ik regelmatig strandballen die heeeeeeeeeeel lang blijven tollen. Zoveel geduld heb ik bijna nooit. Maar een herstart helpt ook niet, want dan blijf ik hangen in een grijs scherm. Met een beetje mazzel kom ik een stapje verder, en dan heb ik een appel, met zo’n ronddraaiend dingetje eronder. Na nog meer mazzel en heeeeeel veel geduld start de boel eens op.

Snik, wat is er toch opeens met de aaiboek?

ik moet bekennen dat ik nog geen volledig nieuwe install heb gedaan. Heb ik even geen zin in. Ik hoop er dus zo uit e kunnen komen. enne, al mijn progs zijn dus keurig up to date. want is eigenlijk begonnen na de 10.3.5 updeet. Daar heb ik wel al de gewone updeet via programmatuur updeet van gedraaid alsook de combo updeet. hielp dus nog niet.

Bijdrager
    Oupro

Heb je de laatste tijd nog andere dingen veranderd aan je iBook?

Geheugen wil namelijk ook nogal eens problemen geven. Hoeveel geheugen heb je eigenlijk zitten in je iBook?

256 MB is toch wel het minimale wat aan te raden is. Ik heb in mijn iBook 500 flink wat geheugen zitten. In totaal 640 MB en dat kan ik goed merken. Strandballen komen bij mij wel voor, maar niet vaak storend.

Bijdrager
    DJ Momo

neuh. geen noemenswaardig dingen. ik denk dat het aansluiten van mijn ipod mini op 23 juli de grootste schok was die mijn aaiboek de laatste tijd heeft moeten verwerken.

geheugen. euhm, uit het koppie: 380 ofzo? kan dat? (ik wacht op een opstartende aaiboek, dus kan het een twee drie niet nagaan).

onder 10.3.4 nooit problemen. zou 10.3.5. zoveel meer geheugen eten?

Bijdrager
    DJ Momo

PS. die cd van apple care er vaak over gegooid (techtool?) en die zag geen problemen.

Bijdrager
    vogel

Misschien helpt de combo update van de Apple site?

Bijdrager
    Oupro
    ”vogel”

Misschien helpt de combo update van de Apple site?

Hij zegt dat hij dat al gedaan heeft in de eerste post.

Wat je nog zou kunnen doen is gebruikelijke rituelen. Bevoegdheden herstellen scripts van Macjanitor uit laten voeren. Eventuele andere reparatieprogramma’s.

Bijdrager
    i-mac

Permissies eens herstellen. Maar ook eens de scripts van MacJanitor laten werken. Normaal gezien doet OSX dat s’ nachts als je Mac nog wakker is. Dus sluimeren is niet voldoende.
    Als je de Techtool en/of DiskWarrior CD hebt, die eens hun werk laten doen.

Ik denk echter dat het al voldoende zal zijn om de MJ scripts te laten werken. Na verloop van tijd stapel je nogal wat onzichtbare (of zaken waar je niet direct aan denkt) bestanden op. MJ ruimt die mooi op voor je.

Bijdrager
    DJ Momo
    ”Visualfreak01″

hihi.. “zij” dus;)

”i-mac”

Permissies eens herstellen. Maar ook eens de scripts van MacJanitor laten werken.

ik ga hier eens naar kijken..

Bijdrager
    DJ Momo

goed, heb macjanitor alle scirptjes laten uitvoeren. en zit inmiddels al weer 3 minuten minstens naar een strandbal te turen… ik heb nu alleen safari en proteus aan.
    trouwens, proteus start opeens vanzelf op? niet direct bij inloggen (die optie staat ook uit) maar na een kwartier ofzo..

*zucht*

Bijdrager
    Oupro
    ”DJ
    ”Visualfreak01″

hihi.. “zij” dus;)

Sorry, wist niet dat je een vrouw bent.

Probeer Macjanitor nog eens met alle andere programma’s uit. Ik kan mij herinneren van de laatste keer dat ik het gebruikte, dat hij veel vroeg van het systeem. Resultaat was overigens wel altijd verbluffend. Wanneer ik het regelmatig liet opruimen, merkte ik er niet veel van. Maar wanneer ik het na lange tijd eens liet doen, dan kon ik altijd goed merken dat mijn iBook tocht best wel wat sneller was geworden, omdat Macjanitor al die traagmakende troep had opgeruimd.

Bijdrager
    Deskman

Als zij (de aaiboek) zo langzaam opstart is er iets anders aan de hand. Vermoedelijk kan ‘het systeem’ dan een aantal dingen niet of niet goed vinden. Het is niet echt een leuke tip, maar probeer het toch maar eens: start de iBook opnieuw op en houdt appeltje-V ingedrukt. Zo start zij op met een scherm waarop alle activiteiten die zij anders achter de schermen (letterlijk) doet in tekst weergeeft. Als er dan ineens heel lang gewacht wordt voordat de regels weer doorrollen of als er 10x hetzelfde bericht komt dan is dat de valkuil waar de iBook elke keer induikt. Het geeft je een hint waar je het probleem moet zoeken, geen oplossing. Maar die komt daarna wel weer van dit handige forum…

En meld je daarna ook even hier dan is de verwarring ook weer voorbij…

Bijdrager
    DJ Momo

ga ik ook eens proberen dan. ben nou voor de 3e keer achter elkaar janitor aan het draaien (all tasks), dat duurt ook zeg! en @visualfreak: dat doe ik zonder ander programma aan. als het goed is dan.

Bijdrager
    DJ Momo

nou appel v opgestart hoor. sommige dinges deed ie wel langer over dan anderen. maar het zei me allemaal te weinig om er nou een probleem mee te kunnen localiseren.

Bijdrager
    Sad

Hoeveel ruimte heb je nog vrij op je harde schijf?

Minder dan 2 GB? Dan kan dat wel eens een hoop traagheid opleveren.

Bijdrager
    DJ Momo

iets van 5 volgens mij. (22 gebruikt van de 27 nog wat)

inmiddels ben ik de boel aan het bekuppen. en gaan we zo de zaak volledig opnieuw installeren, hopende dat dat wat oplevert.

Bijdrager
    Deskman

10% ruimte moet je minimaal over hebben voor je ‘swapfiles’ en voldoende RAM om te voorkomen dat je de hele tijd van je HD gaat zitten lezen.

Je kunt natuurlijk proberen even flink op te ruimen en bijvoorbeeld alle ‘vreemde talen’ overboord te zetten. Scheelt al snel weer 600 MB.

Bijdrager
    Sad

Ja ik zou ook even flink opruiming houden. Als je meerdere apps opstart die allemaal files benaderen en je Mac moet ook nog swappen dan krijg je draaiende strandballen tot na de zomer.

Geheugen uitbreiden naar meer dan 512 MB kan ook een hele hoop schelen.

Bijdrager
    DJ Momo

gisteren een backup gemaakt. we hebben geprobeerd het OS opnieuw te installeren. zonder succes. inmiddels 9 er wel weer op weten te krijgen. maar ook daar loopt ie continue op vast. Lijkt toch een hardware matig probleem te zijn (harddiks? moederbord? geheugen?). morgen even apple care bellen. hij zal wel opgestuurd moeten worden. snik. :'(

Bijdrager
    Oupro

Het begint inderdaad wel heel erg op een hardware matig probleem te lijken. Heb je de iBook via de online store van Apple gekocht?

Bijdrager
    DJ Momo

ja, bijna 2,5 jaar geleden. hoezo?

met applecare. heb ik al aardig van geprofiteerd. nieuwe batterij na een jaar, pasgeleden nieuwe adapter. en hij viel ook onder dat repair program.

Bijdrager
    DJ Momo

na een boel keer proberen de HD te formatteren toch maar apple care gebeld. morgen zal ie opgehaald worden. maaaaar, inmiddels is het ons toch nog gelukt. OSX er gelijk opgeknald, en alles lijkt het weer normaal te doen!? wat het nou was zijn we nog steeds niet achter. maar UPC hoeft kennelijk toch niet langs te komen. pfew…

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.