30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 47)
  • Q:
    Bijdrager
    milann

ibook kopen?

hallo mensen,
    omdat ik zo spoedig mogelijk een ibook wil kopen (voor mijn opleiding)
    en mijn oude imac te oud is..

wilde ik graag even weten of deze aanbieding van een ibook het geld waard is.

het gaat om een:
    g4 12” ibook.
    1,07 ghz
    768 mb ram
    cd brander
    dvd speler
    OS: 10.3.8. (is het mogelijk de nieuwste erop te doen)??

zou ik deze aan kunnen sluiten op een grotere monitor? (voor als ik thuis ben)
    dit alles kan ik voor €400 kopen,
    kan ik met deze aankoop nog eventjes vooruit?

Gr. Milan

Bijdrager
    Juch

ik zou het niet doen, ik vind het wel duur voor wat je krijgt, maar ik vind zoiezo alle tweedehand prijzen van Macs belachelijk duur….

Bijdrager
    milann

oja was wel vergeten te zeggen dat het een g4 is ..
    want verder betaal je rond de 600 geloof ik ?

Bijdrager
    milann

ja dat het allemaal duur is heb je wel gelijk in.
    maarja, ben ook maar een studentje..dus een nieuwe wordt voorlopig helemaal niks.. haha

Bijdrager
    Juch

je kan het op afbetalen kopen he. Als je een bij baantje hebt kun je een nieuwe mac op afbetalen kopen. (doe het overigens wel verstandig)

Bijdrager
    milann

ja daar heb je gelijk in..
    maar ik ga toch voor deze, ben er over uit..
    wil me nog niet in de schulden steken.. ben pas 18 haha..
    maar iig bedankt voor de reacties.!

Bijdrager
    PietjePuk
    ”milann”

wil me nog niet in de schulden steken..

En zo moet het ook!

Bijdrager
    milann

ben nog beetje een rookie qua mac zeg maar.
    hoe kan ik de nieuwste OS op mijn mac zetten?
    is dit een update? zit nu 10.3.9 ofzo op..
    of moet ik een installatie cd regelen?

Bijdrager
    mvdenberg

400 euro is een mooie prijs voor die iBook.
    Als het goed is, zitten er installaties cds bij. Controleer dit goed bij aanschaf. Je kunt van de eerste cdrom starten (met de C in gedrukt) en volgt de rest vanzelf.

Als ik mij niet vergis, kun je zelfs een gratis nieuwe accu kijgen voor deze laptop:
    ttps://support.apple.com/ibook_powerbook/batteryexchange/index.html
    Het kan natuurlijk ook zijn dat de vroige eigenaar al dit heeft gedaan. Maar dan nog, dan heb je een goede accu!

Wat ga je eigenlijk doen met de iBook? (welke programma’s ga je gebruiken?)

Bijdrager
    milann

oke, bedankt.. hier ga ik zeker op letten!
    bedankt voor die link, als die vorige eigenaar dit nog niet heeft gedaan ga ik hem zeker aanvragen.
    moet hem vanavond pas ophalen… haha

ik ga de programma’s photoshop, indesign, illustrator gebruiken. ook een beetje flash e.d.

denk dat ik het geheugen sowieso nog wel wat ga uitbreiden.

bedankt he!:)

edit: link doet het niet van die accu:)

Bijdrager
    milann
    ”mvdenberg”

Als het goed is, zitten er installaties cds bij. Controleer dit goed bij aanschaf. Je kunt van de eerste cdrom starten (met de C in gedrukt) en volgt de rest vanzelf.

maar als ze erbij zitten, is het nog steeds niet de nieuwste versie.
    hoe krijg ik die erop? hoe kun je aan die cd;s komen?
    is downloaden een optie? of is dat gewoon niet veilig?

Bijdrager
    mvdenberg

10.3.x wordt ook wel panther genoemd. Dit systeem is een jaar of 4 geleden uitgekomen.
    Het huidige systeem, dat 2 jaar geleden is uitgekomen, 10.4.x, wordt ook wel Tiger genoemd. Dit systeem wordt binnenkort, volgens Apple voor de zomer, vervangen door 10.5.x, dat ook wel Leopard wordt genoemd.

Wanneer het systeem uitkomt, is het voor 129 of 139 euro te koop (weet het even niet uit mijn hoofd) bij de apple store (www.apple.nl) of bij een Apple reseller. (misschien ook wel bij mediamarkt: zag gisteren in het krantje dat ze ook iLife e.d. verkopen).

Als je dit wil installeren, stop je installatie de cd/dvd in je drive, start je opnieuw op, en druk dan de letter C in. Vervolgens kun je de instructies op het scherm volgen.

Het geheugen upgraden is altijd een goede keuze. Uit mijn hoofd: volgens mij zit er standaard 256Mb op het moederbord. En in jouw geval nog eens 512Mb in een los geheugen slot. Als je wilt upgraden, zul je de 512Mb eruit moeten halen en deze moeten vervangen door een module van 1 Gb.
    Ik weet niet hoe intensief je de programma’s gebruikt, maar 1,25 Gb aan ram zou voldoende moeten zijn. (en je kunt het natuurlijk ook eerst gewoon proberen met de 768Mb die er al in zit).

Bijdrager
    milann

oke, thnx dan weet ik er voorlopig genoeg over.
    ik denk zelf ook dat het wel gaat met 768, maar meer is altijd beter.
    dus dan komt er sowieso 1,25 g in.

ik denk dat ik dus even op de leopard ga wachten.
    of ik moet ondertussen goedkoop aan een tiger kunnen komen.

bedankt voor de info!

Bijdrager
    milann

oke nog een vraagje.

hoe werkt het draadloze internet voor een ibook?
    er zit een airport kaart in..
    is er dan een kastje die ik op mijn modem moet aansluiten ?

de andere pc’s in mijn huis (van mijn vader, broertjes) hebben geen draadloos internet dus het geld alleen voor mijn ibook..

Bijdrager
    J.C.

Je kan je iBook gewoon via een LAN kabel, aansluiten op je netwerk, als je per se draadloos internet wil zou je een nieuwe router die wifi ondersteund kopen.

Bijdrager
    mvdenberg

Nog even een tip: gezien je leeftijd: als je nog student bent, kun je in aanmerking komen voor studentenkorting. Je kunt dan tiger aanschaffen voor (zo uit mijn hoofd) 79 euro.
    Als je opleiding is aangesloten bij surfspot, kan je daar goedkoop andere software aanschaffen: denk aan office voor een paar tientjes.
    Veel plezier vanavond!

Bijdrager
    milann

oke,
    maar er is dus niet een soort van stekkertje die ik op mijn oude modem aan kan sluiten..
    en mijn laptop via dit stekkertje verbinding maakt met het internet.

ik denk hierbij aan een soort van bluetooth idee..

Bijdrager
    milann
    ”mvdenberg”

Nog even een tip: gezien je leeftijd: als je nog student bent, kun je in aanmerking komen voor studentenkorting. Je kunt dan tiger aanschaffen voor (zo uit mijn hoofd) 79 euro.
    Als je opleiding is aangesloten bij surfspot, kan je daar goedkoop andere software aanschaffen: denk aan office voor een paar tientjes.
    Veel plezier vanavond!

oke, en bedankt voor de tip! :D

Bijdrager
    505

Ja dat kan.

Je hebt een modem, dat is het kastje wat voor de verbinding met het internet zorgt. Bijvoorbeeld je ADSL modem.

Daar zitten wat ethernet poorten aan.

Op zo’n ethernetpoort sluit je een ethernetkabel aan die naar een Wifi (draadloze dus) router loopt. Dan kan je draadloos internetten.

Zo’n draadloze router heb je al voor rond de 40 euro bij de PC boer.

Bijdrager
    milann

oke, nu begrijp ik het

heb hem net opgehaald, superdingetje voor 400 euro.

iemand nog goede site’s?
    of goede programmaatjes die ik goed gebruiken kan ?

hoor het graag…..

Bijdrager
    505

Veel plezier met je nieuwe aankoop :D

Die 400 euro is een goed prijsje hoor. Zo’n 1,5 jaar geleden verkochten ze nog met gemak G3 iBooks voor die prijs.

Tips en leuke programma’s?

Neem eens een kijkje in het topic over Macs en ram en die over onmisbare programma’s

Bijdrager
    jeroen.p
    ”CoreDuo”

Die 400 euro is een goed prijsje hoor. Zo’n 1,5 jaar geleden verkochten ze nog met gemak G3 iBooks voor die prijs.

Nu nog, kijk voor de grap maar n’s op marktplaats…:wink:

Bijdrager
    milann
    ”jeroen.p”
    ”CoreDuo”

Nu nog, kijk voor de grap maar n’s op marktplaats…:wink:

ja ik zag het ook toevallig g3 ibook, 450 euro staan er nog op…

Bijdrager
    Xserve

€400 voor zo’n snelle G4 is echt een heel goede koop!
    Voor het OS zou ik wachten tot Leopard uitkomt. De meeste programma’s die je hebt draaien ook nog wel op Panther. Koop Leopard over enkele maanden met studentenkorting voor €79.

Daarnaast zou ik er gewoon de 756MB RAM in laten zitten. Veel mensen op het forum zeggen wel dat je 1GB of meer *moet hebben* om het *vlot te draaien*, maar uit ervaring kan ik zeggen dat mijn Mac mini G4 met slechts 512MB RAM ruimschoots aan mijn eisen voldoet.

Als dan toch zou blijken dat 756MB RAM te weinig is kan je het nog steeds vervangen. Beter dan overhaast €120 of meer te verspillen.

Bijdrager
    505
    ”Xserve”

Veel mensen op het forum zeggen wel dat je 1GB of meer *moet hebben* om het *vlot te draaien*

Hangt er vanaf wat je er mee doet, en wat jou eisen zijn.

De TS heeft aangegeven Photoshop, InDesign, Illustrator te gebruiken en ook een beetje Flash e.d. Dan is zoveel mogelijk RAM wel aan te raden. :D

Bijdrager
    milann

ik moet zeggen dat ik onder het photoshoppen e.d. nog geen last heb gehad van een trage mac.
    maar ik ben toch van plan om het over een tijdje tot de max uit te breiden, ook omdat programma’s zwaarder gaan worden enzo. heb nu nog cs1 erop, als cs3 er is wil ik graag die installeren.

is het een goed idee om tiger te downloaden? zo ja, waar kan ik een goede nederlandse versie downloaden? of is dit af te raden, omdat ik misschien een verkeerde versie download?

ben van de zomer sowieso van plan 10.5 te kopen, dus het is maar voor een paar maandjes..

edit: haha, waar staat ‘ de TS’ ik weet dat ik ermee word bedoeld, maar wat betekend het?

Moderator
    unSOUND

TS = Topic Starter, degene die het topic gestart heeft dus.

Bijdrager
    milann

hahaha, dan weet ik dat ook weer.
    moet nog ff ‘inkomen’ op dit forum:P

Bijdrager
    hansenonline

op het forum worden we verondersteld niets met illegale downloads van software doen, dus vragen over downloaden kunnen niet behandeld worden.
    maar met een programma als azareus of acquisition kan je wel aan deze dingen komen.
    veel plezier met je ibookje!

Bijdrager
    milann

oke, ik zal er rekening mee houden vanaf nu..
    bedankt voor de tip

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 47)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.