16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    McApple

iBook ingesteld op 1970 na herstart

Hallo,

Mijn iBook G4 1,2 GHz is nu anderhalf jaar oud. Mijn accu is inmiddels kapot en telkens als ik mijn iBook opnieuw opstart staat deze ingesteld op 1970.

Heeft dit ermee te maken dat mijn accu stuk is? Zo nee, waar kan het dan aan liggen?

Alvast bedankt!

ps. is het overigens niet wat kort de duur van mijn accu?

Bijdrager
    rulus

Dan moet je een nieuw moederbord batterijtje hebben :wink:

Bijdrager
    McApple

ow? en waar krijg ik dat en is dat eenvoudig zelf erin te zetten?

Bijdrager
    PietjePuk

Het is het ronde batterijtje onderaan deze foto:

Bijdrager
    Buzz

Waarschijnlijk is het inderdaad zo’n batterijtje.
    Maar je zou nog kunnen proberen of het helpt om eens het PRAM te zappen, dus bij het opstarten Cmd-Option-P-R ingedrukt houden tot je een keer of drie de opstartgong hebt gehoord.

Bijdrager
    Macwagen Polo

kan zijn dat je batterij helemaal leeg is geraakt, dan raakt de computer ook zijn tijd kwijt…

@pietjepuk
    : Waar zie jij dan een batterijtje? en t is trouwens een G3 bordje, geen G4 :) maakt ook niet aan, aan te raden om t te vervangen is t niet….

grtz

Bijdrager
    Peppie

Miscchien heb ik iets gemist in het verleden maar een batterijtje in een ibook ??,
    Ik heb er nog nooit van gehoord, maar als het waar is, is mijn probleem ook opgelost.

Mijn Ibook heeft hetzelfde probleem, volgens Apple moet je dan je PMU (Power management Unit) resetten, dit doe je als volgt.

Houd in SHIFT+CTRL+OPTION en druk op de aan/uit toets
    5 seconden wachten en nogmaals de aan/uit toets indrukken.
    Vervolgens start de ibook op, datum en tijd opnieuw instellen en het is opgelost.
    Vervolgens is de vraag hoelang hij het volhoudt op deze manier. Als de PMU echt defect is zal hij gerepareerd moeten worden.

Succes peppie

Moderator
    unSOUND

Inderdaad, iBooks hebben geen PRAM batterij…

De foto die jij toont is van een PowerBook.

Bijdrager
    Pietervanos

Als die batterij echt leeg is hoort hij naar 24-2-1956 te springen! Geboortedatum van Steve Jobs…maar je hebt het over 1970 dus zal er wel niets mee te maken hebben:D

Bijdrager
    GoingStrong

Tja …. dat weet unSOUND dan weer even uit de mouw te schudden! :)

Bijdrager
    JeePee

Wat hebben die iBooks dan wel unSOUND? Ik heb namelijk ook een iBook G3 en ik had verwacht dat die binnenkort ook aan een nieuwe batterij toe zou zijn…:?

Dit is trouwens het moederbord van een iBook G3 500 Mhz. En ik zie inderdaad geen batterij…:? Hoe zit dat?:|

Bijdrager
    MarcelK

Of je kunt het volgende doen (mocht het andere niet werken):

System Prefs > Date&Time > Set date & time automatically

Hierdoor haalt hij automatisch de goede tijd van de Apple server.

Moderator
    unSOUND
    ”JeePee”

Wat hebben die iBooks dan wel unSOUND?

Die hebben een elco die gevoed wordt door de gewone accu.

Bijdrager
    JeePee

En kan daar ook nog iets mee gebeuren, die kan niet worden vervangen ozo? Bedankt voor je antwoord trouwens.:D

Overigens hoop ik dat je je datum nog kunt veranderen, want bij mijn oom was het moederbord kapot, ik weet echter niet meer of het om 1970 ging of een ander jaar… In ieder geval kon hij niet meer doorstarten, hij kwam niet verder dan Open Firmware…:?

Bijdrager
    PietjePuk

Srry voor mn verwarrende foto, had gezocht op Logic Board iBook G4.

Evil Google toch:evil:

Moderator
    unSOUND
    ”PietjePuk”

Srry voor mn verwarrende foto, had gezocht op Logic Board iBook G4.

Zou je niet zeggen als je naar de URL van de foto kijkt… :wink:

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.