23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    dildi

iBook informatie

Hallo,

Ik krijg heel binnenkort een gratis iBook (G3) van een nicht van mij.
    Ze heeft hem een tijd geleden gekocht, maar heeft onlangs van haar werk een splinternieuwe laptop gekregen. De adapter is kapot, kat heeft het draadje doorgebeten. Ze zei dat ik alleen maar een adapter moest kopen, zodat zij de bestander eraf kon halen, en dat ik hem dan kreeg:mrgreen: :mrgreen: .

Ik werk nu met windows, maar verlang naar Apple, dus vandaar een paar vraagjes;

Ik zou niet weten wat voor geheugen en alles erin zit, ik weet wel dat het niet veel is.

Ik denk dat erweinig werkgeheugen op zit, en een kleine HD.Is dat dan makkelijk te vervangen?
    Zijn die dingen los te koop bij Apple, of zijn er ook Third Party accecoires daarvoor?
    Of toch 2dehands? En prijzen??

Alle tips zijn welkom!! :mrgreen::mrgreen: :mrgreen:

Bijdrager
    Nietzman

Ik denk dat je die informatie beter bij je nicht kunt gaan zoeken. ‘iBook G3’ is een vrij ruim begrip.

Is het een met kleurtjes of een witte?

Bijdrager
    masuran

Een adapter kan je waarschijnlijk wel nog kopen via de Apple Store of een andere Apple winkel.

Voor geheugen kan ik je http://www.mailamac.nl aanraden.

Bijdrager
    dildi

sorry dat ik zo laat reageer, het is een witten, en de kleinste uitvoering (qua scherm dan).

Bijdrager
    MacBeer

Hoi hoi,

Hier staat meer informatie over dat model. Het is waarschijnlijk een 500 Mhz G3 met 128 Mb ram aan boord en 8 Mb Vram.

Om OSX (Apple’s huidige OS) te draaien heb je toch zeker 512 Mb geheugen nodig. Dan is 128 Mb voor OSX en de rest voor programma’s te draaien. Maximaal kan die machine 640 Mb RAM hebben.
    Het videogeheugen is zeer mager…. 8 Mb. Ik weet niet wat OSX van de videokaart vergt.

De kans is groot dat op deze machine nog OS 9 staat. Het is een leuke machine om kennis te maken met Apple. Maar verwacht niet dat deze machine preseteert op de snelheid van de huidige machines. Spellen kun je in ieder geval vergeten op die machine.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”dildi”

De adapter is kapot, kat heeft het draadje doorgebeten. Ze zei dat ik alleen maar een adapter moest kopen

Als je iemand kent die kan solderen, hoef je waarschijnlijk zelfs geen nieuwe adapter te kopen:)

Bijdrager
    a la Mac

Met 128 MB RAM kan je eens proeven van de appel, maar voor écht gebruik is 256 MB RAM het absolute minimum. Kostprijs? 30 euro of zoiets…

Bijdrager
    Nikita

Vraag anders aan je nicht of zij nog wat meer van die iBook afweet. Wie weet is het een 800 Mhz :wink:
    In elk geval, het werkgeheugen is makkelijk te upgraden. Het is wel een oud type, dus daarvoor zou je even op Marktplaats.nl kunnen kijken. Het type is PC100 SDram, en laptop geheugen wordt ookwel SO-Dimm genoemd.
    De hardeschijf is wel een ander verhaal, om daar bij te komen moet je ongeveer je hele laptop uit mekaar schroeven… Dan is een externe hardeschijf (wel FireWire nemen, want de G3’s hebben alleen USB 1.1) wellicht een betere oplossing. In elk geval makkelijker 8)
    Adapters zie ik ook nog wel ’s op Marktplaats staan, en anders idd even navragen bij een Apple winkel.

Bijdrager
    foobar

als het draadjes is doorgebeten en je bent een beetje handig met ijzerdraadtangetje dan kun je zo de draad rippen en de uiteinden in elkaar draaien… evt vastsolderen als je wil dat het blijft zitten:P

Bijdrager
    dildi

Iedereen hardstikke bedankt voor de reacties!!!

Ja, zoals jullie al zeggen is het eigelijk wel een vereiste om het werkgeheugen te upgraden (ik dacht erzelf ook al aan).

En omdat ik hem natuurlijk voor niets krijg ik dat goed te betalen :) , ik denk dat ik er maar meteen een 512MB kaartje in laat gooien.

Ik ken wel iemand die het kan solderen, een boertje uit Castricum die ik ken:x .

Nogmaals iedereen bedankt voor jullie tips!!!! hopelijk komen er nóg meer tips binnen die ik kan gebruiken :wink:

Oja, ik zou graag draadloos willen internetten op de mac, als het mogelijk is natuurlijk. Ik heb begrepen dat ik iets van Airport nodig heb, ofzo, hoe zit dat allemaal en wat heb ik allemaal daarvoor nodig?

Alvast bedankt!!!!

Bijdrager
    a la Mac

Je hebt twee dingen nodig: een basisstation en een AirPort-kaart.

Een basisstation (Airport Express) kost 129 € en een AirPort-kaart (enkel tweedehands verkrijgbaar, tenzij die er al inzat). De Airport Express kan je blijven gebruiken voor nieuwe Macs.

Bijdrager
    dfI*)#[email protected](*_)$U#JHEN#[email protected]$(#@Halert(‘hi’);

je hebt niet persee een airport station nodig.
    Volgens mij kan je ook een gewone draadloze modem gebruiken alleen moet je soms wat instellen heb ik dan gehoord. Ik heb er geen ervaring mee.

Bijdrager
    ralphclaes1

als je een airport koopt moet je niet met de instellingen liggen (klooten)
    er zit een cd bij die alles voor jouw doet. behalve de naam van het netwerk moet je opgeven.

Bijdrager
    dildi

Ok, fluitje van een cent dus, de meegeleverde software.

Nee, ik heb echt een %^&*[email protected] aan internet problemen, vooral als het aan het draadloze modem ligt, dus daarom ga ik voor een airport express. Natuurlijk moet ik dan ook nog zo’n kaartje kopen.

Iemand nog tips???

Bijdrager
    Vitamientje
    ”dildi”

De adapter is kapot, kat heeft het draadje doorgebeten.

Kat leeft nog? Knettert hij?

Bijdrager
    dildi
    ”Vitamientje”
    ”dildi”

De adapter is kapot, kat heeft het draadje doorgebeten.

Kat leeft nog? Knettert hij?

haha, jah, volgens mij wel :lol:

Bijdrager
    SebastiaanV

Ja knettert hij?! :innocent:

Bijdrager
    sypie

Ik zou een andere goede deal gemaakt hebben: jij een oude ibook, zij een nieuwe kat.. Dan is er als het goed is geen apple adapter die aangevreten kan worden door een kat.

Bijdrager
    ijsbanaan

Kat een paar weken zonder voer dan heb je de kosten die het beestje gemaakt heeft er zo uit:D

Bijdrager
    dildi

Ik ben dus even naar de Apple store in Amsterdam geweest, en gevraagd wat nou zo’n adapter kost.
    Schrik niet, zelf kreeg ik bijna een hartaanval, 165EURO!!!!!!

Helemaal gek daar, voor een transformatortje 165 Euro vragen, productiekosten? 2~3 Euro?

Ik heb al wat anders gevonden, op marktplaats, of desnoods op ebay.com…..
    Ga eerst kijken of hij gerepareerd kan worden, misschien is alleen de kabel van stopcontact naar adapter kapot, dat zou helemaal gunstig zijn ….

Bijdrager
    vogel

Of probeer tweedehandsmac.nl

Bijdrager
    Nikita

Mijn god… Da’s prijzig. Voor nog niet de helft heb je die dingen via Marktplaats of Tweedehandsmac lijkt mij :|

Bijdrager
    Byron

Lijkt me niet dat de kat de hele adaptor heeft opgegeten? Dus gewoon ff die hap aan elkaar solderen oid en je kan er weer tegenaan, ik zou echt geen 165 euro voor een stomme adaptor neerleggen, stelletje gekken..

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.