10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    shadowspy

iBook Harddisk gedeeltelijk dood: programma?

Hallo,

Ik heb hier een iBook met een harddisk die op een klein gedeelte beschadigd is. De reparatiekosten kunnen oplopen tot 200 euro dus vroeg ik me af of er een programma bestaat dat dit beschadidge gedeelte kan opsporen en ervoor kan zorgen dat hier niet meer op geschreven wordt.

Ik heb wel gehoord van zo’n progamma, maar ik ken er geen.

Kan iemand me hier mee helpen?

Bedankt!

Bijdrager
    Pieterr

Gebeurt dat (markeren van bad sectors) al niet als je de schijf een keer laat wissen (met nullen) door disk utility?

Inactief
    Anoniem

Waarom koop je geen andere hardeschijf.
    deze hardeschijf raakt ook aan zijn einde en is niet meer zo betrouwbaar.

Bijdrager
    shadowspy

Nou,

Ik deed dus bij de herinstallatie van leopard overschrijven door nullen.
    De eerste keer gaf ie een dikke error en gaf bij het installeren vervolgens de melding dat dit mislukt was en opnieuw moest worden geprobeert.

Bij de tweede poging heb ik niet meer opnieuw geformateerd en heb gelijk geprobeert em opnieuw te installeren wat zonder problemen verliep. Maar in de OS zelf crasht ie als ie bij de “geinfecteerde” files komt. (Dus bijv. als spotlight indexeert.)

EDIT: nieuwe schijf erin laten zetten kon op lopen tot 200 euro zoals ik al zei. (zonder de schijf geloof ik.)

Geblokkeerd
    Anoniem

Wat zou je denken van zelf een schijf kopen voor enkele tientjes?
    En dan zelf plaatsen met behulp van een geprinte tutorial?

Het is echt zo lastig nog niet, dus heel technisch hoef je niet te zijn:)

Inactief
    Anoniem

iFixit.com voor de handleiding.
    Zo heb ik ook een grote HD in mijn iBook G4 gezet. Ging perfect, en zo technisch ben ik niet.:)

Bijdrager
    driesdk

heeft er ook iemand een antwoord op de originele vraag van de TS?
    Ik heb hier ook nog een oud ibookje liggen waar de harddisk soms moeilijk van doet, en waar ik echt geen geld meer aan ga uitgeven, al is het 5 euro, maar het zou wel tof zijn nog wat te kunnen spelen met deze laptop.

Bijdrager
    shadowspy

Bedankt voor jullie snelle reacties.

Ik heb de how-to voor de schijf te vervangen, maar ik zie het meer als een backup plan.
    Ik hoop dat er een mogelijke oplossing aan bod komt en anders dan moet het maar gebeuren.

Bijdrager
    BOK

Kijk hier eens: Resolving Disk, Permission, and Cache Corruption
    Daarin wordt gesproken over een programma genaamd “TechTool Pro”. Geen idee echter of het wat is…

Mijn iBook G4 had een jaar geleden een gare 30GB disk. Er zit nu een 80GB disk in. Heeft me niet zo gek veel geld gekost bij MacMe in Groningen. Zeker geen Eur 200! Nog geen 70 geloof ik. Ik kreeg de 80GB van ze, voor de prijs van een 30GB. :lol:

Bijdrager
    shadowspy

Hallo,

Na nog een crash besloot ik om hem nog eens te formateren door met nullen te overschrijven.
    Dit keer verliep het zonder enige fout. Ik heb nog geen crash ervaren tot nu toe, dus ik hoop dat het hiermee opgelost is.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.