10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    wolpert

iBook geeft geen kik meer

Mijn iBook geeft geen kik meer. Bij het opstarten blijft hij haperen. Na een test blijkt het te gaan om volgende error:
    2MEM/1/4:DIMMO/BUILT-IN,

hij is buiten garantie (gekocht begin 2005) en ik vrees dat een reparatie me veel gaat kosten.

Iemand enig idee of ik er zelf iets aan kan doen?

Alvast héél hartelijk bedankt,
    Wouter

Bijdrager
    Xserve

Het geheugen is kapot. Normaal zal het dus niet te veel kosten om je Mac te herstellen.
    Er staat echter wel built-in bij. En dat geheugen herstellen zou wel eens duurder kunnen uitvallen (ben niet zeker).

Overigens heb je sinds 1 januari 2005 recht op twee jaar garantie. Je iBook heeft dus nog tot begin 2007 garantie. Dus je gaat hoedanook geen cent moeten betalen.

Bijdrager
    Oppie
    ”Xserve”

Overigens heb je sinds 1 januari 2005 recht op twee jaar garantie. Je iBook heeft dus nog tot begin 2007 garantie. Dus je gaat hoedanook geen cent moeten betalen.

Je maakt iemand onterecht blij, want zo zit het toch echt niet in elkaar.
    Lees maar eens deze discussie.

Bijdrager
    BearPig
    ”Oppie”

Je maakt iemand onterecht blij, want zo zit het toch echt niet in elkaar.
    Lees maar eens deze discussie.

Die discussie even samenvattend:

Als je computer buiten de farbrieksgarantieperiode (1 jaar) kapot gaat, geldt als uitgangspunt de verstreken afschrijvingsperiode van je computer. Voor computers wordt volgens mij algemeen aangenomen dat ze bij normaal gebruik een afschrijving in 3 jaar hebben. Jij zit op ongeveer de helft daarvan. Jouw kosten mogen maximaal de verstreken afschrijving (dus bij jou de helft) zijn. De verplichtingen buiten de fabrieksgarantie liggen volgens de wet overigens bij de leverancier, niet bij Apple. Als de leverancier bijvoorbeeld inmiddels failliet is, heb je echt pech gehad.

Dus ofwel de leverancier laat de computer herstellen, waarbij je maar de helft van de herstelkosten (met een maximum van de helft van de oorspronkelijke prijs) hoeft te betalen. Als de herstelkosten hoger zijn, moet je een nieuwe computer van de leverancier krijgen, onder bijbetaling van de helft van de oorspronkelijke prijs van je oude computer (en de eventuele meerprijs van de nieuwe computer).

Dit alles lukt natuurlijk alleen als de leverancier niet bestrijdt dat je de computer normaal hebt gebruikt en dat de afschrijving drie jaar is. Als de leverancier dit wel bestrijdt kom je in een vervelende juridische strijd, uiteindelijk bij de geschillencommissie of de kantonrechter.

Bijdrager
    wolpert

Mijn vraag was eigenlijk: is dit werkelijk zo fataal?
    Kan ik niet zus of zo mijn iBook nog aan de praat krijgen?

Inactief
    Anoniem

Wat je eventueel zou kunnen proberen (als er nu geen extra geheugen in zit). Probeer ergens wat los geheugen te lenen en stop dat in je lege memory-slot. Bij sommige i- en PowerBooks krijg je hem zo weer aan de praat. Als het werkt prop je er de max. aan geheugen in.

Bijdrager
    wolpert

Er zit al extra geheugen in. Dan lukt dat dus niet als ik het goed begrijp?

Inactief
    Anoniem

Ik denk het niet. Sommige laptops van Apple kun je weer aan de praat krijgen op bovenstaande manier. Maar bij jou zit er al geheugen in dat extra slot… en toch start hij niet op.

Bijdrager
    zAo
    ”Zakske”

Ik denk het niet. Sommige laptops van Apple kun je weer aan de praat krijgen op bovenstaande manier. Maar bij jou zit er al geheugen in dat extra slot… en toch start hij niet op.

Of, als het geheugen stuk is: juist zo veel mogelijk sloten vrijmaken en met 1 module starten.

Inactief
    Anoniem

Probleem is dat (volgens mij) het geheugen dat stuk is niet gemakkelijk te verwijderen is in die iBook. Dacht dat het ingebouwd is… maar ik kan me vergissen.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.