14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    dash

iBook G4: Toch even vergelijken

Een vergelijking voor een bijna pro-grafisch ontwerper wil ik een laptop aanschaffen, maar welke van de twee..ik heb dit ook een beetje aangekaart bij het artikel van de ibook G4, maar deze is gerichter>>

Eisen:
    -12″
    -beste prijs/kwaliteit verhouding

Keuze 1:
    Ibook G4
    • 800 MHz PowerPC G4
    256K L2 cache @ 800 MHz
    12-inch TFT scherm
    1024×768 resolutie
    256 MB DDR266 SDRAM
    30 GB Ultra ATA drive
    ComboDrive
    ATI Mobility Radeon 9200
    32 MB DDR videogeheugen
    Intern 56K-modem
    € 1.199,-

Keuze 2:
    Powerbook G4
    Processor 1-GHz PowerPC G4
    Cache 512 KB SRAM Level 2-cache
    Geheugen 256 MB PC2100 (266-MHz) DDR SDRAM
    Beeldscherm TFT, 12,1 inch (diagonaal), resolutie van 1024 x 768 TFT-breedbeeldscherm
    Grafische ondersteuning NVIDIA GeForce FX Go 5200 met 32 MB DDR SDRAM
    Harde schijf (1) Ultra ATA/100, 40 GB
    Optische-schijfeenheid met sleuf Combo
    Ethernet Ingebouwde 10/100BASE-T-voorziening
    Draadloos (2) Geïntegreerde Bluetooth-voorziening; voorbereid voor 54-Mbps AirPort Extreme
    Toetsenbord Volledig formaat
    € 1902,-

Kortom een aardig verschil in prijs. Wie kan mij vertellen wat een Level 2 Cache inhoud en een videokaart, behalve om video’s mee te bekijken??. Wat zijn de pro’s en contra’s en de beste koop?
    Het formaat van de PB g4 is kleiner, maar dat maakt voor mij niet uit.
    Voordeel van de IB g4 is dat de HD extra beschermt wordt met rubber!
    Laat u Horen,
    Alvast Bedankt,

Eko

Bijdrager
    Thierry

Ik heb nu sinds een week een PB en ben bang dat er over een aantal maandjes een G5 PB uit gaat komen. Zou dat wel heel erg jammer vinden, want ik heb voor de mijne aardig wat centjes neergeteld. Niet dat een G4 slecht is ofzo, maar het is wel een verschil G4 of G5!
    Het eerste wat ik dacht was ‘had ik nu maar een iBook aangeschaft’. Dan was ik over een jaar overgegaan op een G5 PB. Misschien is dit wel een goede tip voor jou. Koop op dit moment de goedkoopste afgeprijsde G3 iBook en schakel over een jaartje over naar een 12 inch PB G5 (als ze er dan al zijn). Op die G3’s valt best goed te werken!

Het verschil tussen de iBook en PB ligt nu denk ik nog aan de snelheid, die is bij de iBook een stukje lager dan de PB. Wat die L2 cache inhoud weet ik ook niet precies. Waarschijnlijk is dat de gegevens doorvoer in de computer.

Maar als je werkt met Photoshop, Illustrator, Flash, etc, dan kun je net zo goed een iBook nemen, bespaart je een hoop kosten.

Bijdrager
    Granny Smith

cache = snelste RAM dat er bestaat (hééél simpel uitgedrukt)
    de pc moet ni meer wachte op het tragere ram om verder te werke

voor videotoepassingen (kijken naar dvd’s dus) voldoet elke recente kaart … dus die van de ibook zou ook voldoende moeten zijn.

Tip: vergelijk de ibook eens met de vorige generatie PB 12″ (867Mhz MAAR zelfde cpu zelfde cache)

Bijdrager
    Torz

Level(memory) cache is een geheugenbank(niet te verwarren met de de geheugenstrips).Level 1 zit in de CPU. Level 2 op het moederbord.
    Level cache is een “doorvoer station tussen de CPU en het geheugen.Het is sneller dan het geheugen en zorgt dus voor een versnelling van de data.Hoe meer L2 des te sneller het cpu-geheugen traject.Dus hoe groter het level cache,hoe sneller de computer….
    Echter.. of je dit merkt hangt af wat voor applicaties je draait.En hoeveel procent in snelheid het scheelt is moeilijk te zeggen.maar heel groot zal het niet zijn.

Bijdrager
    markclausing

tegenwoordig zit de L2 cache ook op de processor. Maar ‘verder weg’ dan L1 cache. Daarom draait het ook allemaal op dezelfde snelheid als de cpu core.
    idd klopt L3 zit bij de de G4 ook op de processor.
    De G5 is kennelijk zo snel daar hebben ze L weer weggelaten.

Bijdrager
    MacAttack
    ”Thierry”

Misschien is dit wel een goede tip voor jou. Koop op dit moment de goedkoopste afgeprijsde G3 iBook en schakel over een jaartje over naar een 12 inch PB G5 (als ze er dan al zijn). Op die G3’s valt best goed te werken!

Aan de prijs van de iBook G4 nu is het niet zo verstandig om nog een iBook G3 te kopen. G4 is echt wel een verschil en de PB G5 blijft nog lang weg dus ik zie het nut niet in van nog een G3 iBook te kopen. Het performance verschil is te groot.

Bijdrager
    HSL
    ”MacNed”

Heeft de nieuwe iBook G4 nu wel of geen Velocity Engine.
    Velocity Engine kennen we allemaal uit de G4 processor. Dit gaf je processor net even die extra kracht in bijv. Photoshop. Wat blijkt nu (nog niet geheel zeker overigens) dat de gisteren gelanceerde iBook G4 geen Velocity Engine heeft. Dit zou een groot verschil maken in performance. De G3 en G4 processor verschillen niet heel erg veel van elkaar behalve dat de G4 beschikt over de Velocity Engine. De technische specificaties van de nieuwe iBook reppen er met geen woord over. Ook zou de G4 in de nieuwe iBook gemaakt worden door IBM en niet zoals voorgaande G4’s door Motorola. Houdt Apple ons weer iets voor? We gaan het uitzoeken.

mhmm,.. vaag…

Bijdrager
    ElectricCat

http://www.apple.com/education/products/ibook/

Fast G4 processor. The PowerPC G4 with Velocity Engine delivers unparalleled processing power.

Bijdrager
    HSL

ze hebben de pagina ook al upgedate..

iBook gebruikt 4755 en de PowerBook gebruikt de 4747:D

Bijdrager
    vogel

Er staat op de site dat er maximaal 640 MB geheugen in de iBook G4 kan. Er zit al 256 MB in en er zijn 256 en 512 MB kaartjes. Waarom kan ik naast die 256 MB geen 512 MB kaartje erin zetten of kan dat toch wel?

Bijdrager
    Torz

Omdat niemand meer een G4 alubook wil kopen.En iedereen wacht tot de g5 alubook of een iBook koopt.:wink:

Bijdrager
    Granny Smith

al iemand de xbench resultaten van de nieuwe G4 ibook’s gezien?

Ziet er goed uit … vooorlopig enkel maar de 800MHz versies (op moment van schrijven)

Bijdrager
    HSL
    ”vogel”

Er staat op de site dat er maximaal 640 MB geheugen in de iBook G4 kan. Er zit al 256 MB in en er zijn 256 en 512 MB kaartjes. Waarom kan ik naast die 256 MB geen 512 MB kaartje erin zetten of kan dat toch wel?

de iBook heeft een 128 Mb module op het moederbord gesoldeerd,.. en er is een vrije slot,.. als hij in totaal 256 MB heeft dan zit er dus 128MB bij!
    maximum =dus 128+512=640.. et voila..:D

Bijdrager
    zakalwe

Over het verschil tussen de grafische kaarten van de iBook G4 en PowerBook G4 12″ kunnen we ook kort zijn:
    bijna dezelfde performance!!! (volgens verschillende testen van PC notebooks).

Het enige verschil is dan de mogelijkheid om een tweede scherm te gebruiken als uitbreiding van je desktop (in tegenstelling tot mirroring).
    Dit is er via een OpenFirmware hack uit te halen (Apple legde deze restrictie op, niet ATI).

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.