18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    alliems

ibook g4 leopard installeren

hoi,
    ik ben al een tijd opzoek naar een opplossing voor mijn probleem, het is niet gelukt om dit te vinden.
    ik heb een leopard dvd tot mijn beschikking, een macbook ,nieuwste versie(zonder firewire), een usb stick en een 1tb hardisk zonder firewire. en tot mijn grote spijt is mijn ibook g4 dvd-speler dood.
    dus hoe kan ik leopard installeren, ik probeerde via mac os x installatie op afstand via mijn mb. dat lukte niet.
    ik heb geprobeerd de dvd naar dmg en dan op de usb stick te zetten en dan via usb op te starten maar dat werkt niet omdat mijn ibook g4 niet kan opstarten via usb(misschien wek via hack ofzo) en verder weet ik niet hoe ik het moet doen.,
    kan iemand mij helpen?

hartstikke bedankt
    allard

Bijdrager
    Josh_b

Misschien lukt het door een externe dvd speler aan te sluiten. Alleen dan zul je er wel eerst een moeten kopen.

Bijdrager
    victor93

ja bedoelt denk ik dat je geen firewire 400 hebt.

Bijdrager
    alliems

het liefst wil ik geen externe dvd speler kopen omdat ik hem niet gebruik, ik gebruik steeds vaker een usb sticks

Bijdrager
    victor93

je zou ook gewoon gelijk een nieuwe dvd drive voor je ibook kunnen kopen. of wat misschien ook nog kan is dat je de harde schijf uit je ibook haalt die in je macbook doet, dan leopard op installeren en dan weer terug in je ibook doen. ik weet niet of dat kan, maar misschien dat andere hier op het forum dat weten

Bijdrager
    alliems

sorry ik had ipv dvd speler harde schijf getypt.
    maar dat van via de hard disk is een probleem omdat de mb net nieuw is en liever niet meteen openmaak. als je begrijpt wat ik bedoel

Bijdrager
    victor93

Ja dat is ook wel weer waar ja… Als je een externe disk drive koopt heb je wel gelijk een vervanger voor de interne disk drive

Bijdrager
    alliems

ja dat is ook waar maar ik heb al een 1tb disk dus een 2e vind ik overbodig tenzij er een firewire sticky bestaat

Bijdrager
    victor93

er staat wel disk drive hè, geen hard drive. (lezen blijft moeilijk :P)

Bijdrager
    alliems

haha zo ja daar heb ik de laatste tijd veel last van maar toch, wat ik al eerder zei een externe disk drive ga ik toch niet meer gebruiken vandaar, maar als er echt geen oplossing is dan ga ik dat proberen maar ik wacht daar nog even mee todat meer mensen reageren

Bijdrager
    Pugnax

Je kunt de harde schijf verdelen in twee partities. De tweede partitie ongeveer ter grootte van de DVD. Via de externe harde schijf kun je hier de inhoud van de DVD neerzetten. Vervolgens installeren vanaf de tweede partitie.

Bijdrager
    victor93
    ”Pugnax”

Je kunt de harde schijf verdelen in twee partities. De tweede partitie ongeveer ter grootte van de DVD. Via de externe harde schijf kun je hier de inhoud van de DVD neerzetten. Vervolgens installeren vanaf de tweede partitie.

maar hij heeft al geschreven dat zijn ibook niet kan opstarten van de usb

Moderator
    Poezenbeest

Ik wil nog even opmerken dat de dvd van de MacBook niet op de iBook gaat werken… is modelgebonden…

…kan je een hoop moeite besparen in het zoeken naar een oplossing, je moet namelijk een retail-versie van Leopard hebben en geen modelversie…

Bijdrager
    Pugnax

Ik ben er vanuit gegaan dat de ts een legale versie van Leopard heeft. Overigens, zolang de DVD universal is (geschikt voor PPC en Intel) kan die altijd worden gebruikt.

En de DVD drive van de iBook hebben we ook niet nodig.

Even snel uit het hoofd (niet boos worden als ik een stap oversla).

Op de MacBook:
    – Gebruik het Schijfhulpprogramma om een schijfkopie (dmg) te maken van de DVD.
    – Zet de dmg op de USB stick of schijf.

Op de iBook:
    – Start het Schijfhulpprogramma en verdeel de harde schijf van de iBook in twee partities. De tweede partitie zo’n 10 GB (let op: data is weg).
    – Via “Terugzetten” de dmg op de tweede (kleine) partitie zetten.
    – Start Systeemvoorkeuren en start op van de tweede partitie.
    – Installeer Leopard op de eerste (grote) partitie.

Bijdrager
    alliems

ja idd ik heb een legale versie de retail dus, niet die van de macbook,
    en ja dat zou ik kunnen doen maar hoe kan ik de schijf van me ibook in 2 partities delen omdat het een opstartschijf ik kan ik dat niet doen

Bijdrager
    Oortjes

Heb je toevallig niet een kennis die een ppc-mac heeft met firewire poort en een firewire kabel?

Bijdrager
    alliems

ha,
    het is gelukt, via de methode van pugnax.
    heel erg bedankt voor de tips

Bijdrager
    zwiep

De dmg file van Mac OSX install moet toch gemount worden om te kunnen werken? Als deze op een partitie staat, wordt hij dan herkend als systeem?

Ik zit met een probleem dat op bovenstaand probleem lijkt en probeer alles te begrijpen.

Edit:
    Begrijp ondertussen dat je de bestanden van de installatieschijf er op kunt zetten en kunt gebruiken, als er maar een (ouder) systeem op de schijf staat. Ik heb een G4 Powerboek zonder systeem. Wèl met firewire, en heb zo (andere intel-mac in firewire mode met dvd-lezer) geprobeerd Leopard op de G4 te installeren, wat helaas steeds (vrij ver in de installatie) fout ging.

Hoe zou ik dit moeten doen?

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.