12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Boris-Ja

iBook G4 legen

Gegroet!

Ik ben sinds gister een extreem vrolijke gebruiker van een iMac 20″. Hiervoor zat ik altijd op een iBook G4. Nu heb ik dus mijn iMac, en mijn vader wilt nu het laptopje gebruiken op zijn atelier. Nu is mijn vraag: hoe maak ik de iBook helemaal leeg?

Even wat informatie:
    Op de iBook G4 zit nog Mac OS X 10.3.9 Panther
    De processor ervan is 1.2GHz PowerPC G4
    Het geheugen is 256MB.

Misschien kan ik na het legeen dan ook wel Mac OS X Tiger installeren (met de cd die ik bij de nieuwe iMac heb). Ik heb op de Apple website gelezen dat je 256MB RAM nodig hebt, en dat zit dus op de iBook => voldoende dus.

In ’t kort: hoe kan ik de iBook helemaal legen, en heb je misschien tips of ervaringen met Mac OS X Tiger op zo’n klein laptopje met weinig werkgeheugen zetten?

Alvast bedankt!

Groeten,

Boris

Bijdrager
    www.project-euh.com

De CD die bij je iMac is geleverd zal niet willen installeren op de iBook, dat gaat dus niet door.

Als je zeker weet dat je alles hebt kun je een clean install doen. Je installeerd dan OS X en bij het selecteren van de doelschijf kun je dan kiezen om deze eerst helemaal leeg te maken. Je bent dan wel alles kwijt wat erop stond!!!

Bijdrager
    KarelWillem

Na het starten van de installatie-CD/DVD kun je aangeven dat je je harddisk wilt formatteren.
    (Klik even in de bovenbalk van het installatieprogramma).

Hierna is je harddisk volledig maagdelijk en kun je Tiger installeren.
    Het gaat echter absoluut niet lekker werken op je iBook met 256 Mb.

Bijdrager
    Boris-Ja

Oké bedankt voor de reacties.

Ik dacht dat ik Tiger erop kon installeren omdat ik dit eerder heb gedaan met Panther. Toen hadden we beneden op de eMac nog Mac OS X 10.2, en kochten we een iBook met Mac OS X 10.3. De cd die we bij de iBook kregen konden we ook gebruiken om het te installeren op de eMac beneden. Daarom dacht ik dat het ook met de cd die ik nu bij m’n iMac heb gekregen zou werken. Maar aangezien KarelWillem al zei dat het niet echt heerlijk zou gaan werken, zal ik het maar laten. Hij gaat nu al heel erg traag.

Ik stop dus gewoon de Panther cd erin en klik op het einde van of ergens tijdens de installatie op formatteren,

Bedankt voor de snelle reacties!

Bijdrager
    iJoost

Maak een paar nieuwe gebruikers en gooi daarna de oude weg. Snel, gemakkelijk en afdoend.

Bijdrager
    bommels

… en prik er even wat ram bij. Mijn iBook heeft 640MB, dat werkt wel aardig.

Bijdrager
    rvanloosen

Beetje ram doet wonderen. Ik heb in mijn 1GHz G4 1,25GB RAM en dat werkt echt prima!

Moderator
    Poezenbeest
    ”iJoost”

Maak een paar nieuwe gebruikers en gooi daarna de oude weg. Snel, gemakkelijk en afdoend.

…maar niet geheel veilig….

Voordeel aan bovenstaande is dat je alle programma’s niet opnieuw hoeft te installeren… nevennadeel is dat je alle troep er ook op laat zitten.

Tijger op een 800MHz G3 iBook met 256 MB doet het prima… QXP7 en AdobeCS3 zijn wat traag, maar voor de rest gaat het prima. Op een 1,2 GHz G4 zou het dan lekker moeten draaien

Bijdrager
    iJoost

Een groot deel van de “troep” zit in de gebruikers Bibliotheek en dat is dan allemaal keurig weg.

Moderator
    Poezenbeest

met troep bedoelde ik meer van die programmaatjes die je download…. Die zitten dan in de programma-map en worden dus niet weggehaald.

Maar inderdaad… de meeste troep ben je al kwijt na een gebruiker te deleten.

Bijdrager
    iJoost

Ah… Maar dat doet natuurlijk niet iedereen. Tooltjes, handige dingetjes… Troep inderdaad. Maar ik heb daar geen last van.;-)

Bijdrager
    Boris-Ja

Ja wat RAM bijkopen is misschien wel een goed plan ja. Ik zal eens langs de dichtstbijzijnde Apple Store langs gaan.

Bedankt voor de tip

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.