8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    njdewit

iBook G4 (early 2004) vraagjes

Hola, heb wat vraagjes over mijn iBook G4 waar jullie me misschien mee van dienst kunnen zijn.

– Waar ergens zit de HD in dat ding? Linksonder?
    – Hoeveel geluidsproductie is bij normale werking acceptabel/normaal? Ik hoor een licht gezoef (vrij constant) – dit geluid verdwijnt zodra ik hem dichtklap of net voordat hij uitgaat (tijdens de afsluitprocedure); kan het de HD zijn?

Er zit een Seagate 5400RPM disk in. Ik vermoed dat deze te veel noise produceert (de temperatuursensoren werken dus constant fan noise leek me vergezocht).

– Na hoeveel tijd hoort de HD af te slaan (wanneer je dit expliciet enabled hebt)?

Bijdrager
    bommels

De HD zit inderdaad linksonder. Als je veel schijfintensieve programmas draait wordt hij daar ook erg warm.

De iBook is zo ongelooflijk stil dat je de harddisk kunt horen! Maar je hoeft je geen zorgen te maken, behalve als je harddisk opeens meer of ander geluid gaat maken dan hij altijd al deed.
    Evt kun je met een programma wat de S.M.A.R.T. registers uitleest (zoek met google) de gezondheid van je disk inspecteren.

Bij mijn iBook G4 zat er origineel een Hitachi 4200rpm in. Voor zover ik weet heeft de iBook nooit af fabriek 5400rpm schijven gehad; die kun je wel zelf inbouwen.

Voorspellen wanneer de HD gaat slapen is lastig, dat hangt af van de software die er op dat moment draait, en hoe groot het cachegeheugen van je schijf is bijvoorbeeld. Maar het is wel hoorbaar.

(en wat doen ze het nog goed, die iBooks!)

grtz bart

Bijdrager
    njdewit

Nouja, het constante gezoef is inderdaad de disk; ik dacht eerst dat het de fan(s) waren maar het geluid komt duidelijk van linksonder:) Wat betreft het toerental, ik heb het typenummer opgezocht en dat blijkt toch echt 5400 te zijn. Bovendien is hij 80GB, ook niet iets wat ze standaard ingebouwd hebben.

Ondanks dat gezoef doet deze iBook het inderdaad nog meer dan voortreffelijk. Het is alleen wel hoorbaarder allemaal dan ik gedacht had:) Maargoed, ’t zal de HD zijn!

Moderator
    unSOUND

iBooks hebben nooit een 5400 rpm schijf gehad, deze moet dus zijn geplaatst door de vorige eigenaar of door een reparateur…

Over de harde schijf, en waar hij zit:

http://www.ifixit.com/Guide/Mac/iBook-G4-12-Inch/Hard-Drive-Replacement-Page-1-Battery

Bijdrager
    bommels

Ik moet zeggen dat de 5400rpm schijf die ik erin heb gezet ook wel iets meer geluid maakt dan het origineel. Aan de andere kant wordt hij minder warm en is hij veel sneller…..

Bijdrager
    njdewit
    ”bommels”

Ik moet zeggen dat de 5400rpm schijf die ik erin heb gezet ook wel iets meer geluid maakt dan het origineel. Aan de andere kant wordt hij minder warm en is hij veel sneller…..

Wat is minder warm? Ik heb echt het idee dat zelfs bij low activity mn disk behoorlijk warm wordt, in tegenstelling tot de rest v/d laptop.

Bijdrager
    bommels

Nouja, ik heb niet met Temperature Monitor gemeten ofzo, maar na een tijdje werken werd de oude disk zo warm dat ik mijn pols/handen liever niet op die plek liet rusten. Met de nieuwe schijf is dat niet meer zo, de temperatuur blijft onder de ‘zweetgrens’ voor mijn handen. grtz bart

Bijdrager
    mac lover

dat blijft het bij mij nergens als ik een tijdje op het forum aan het ratelen ben… maar goed even mee naar de dealer en eventjes laten kijken wat hij ervan zegt… en niet meteen een nieuwe hdd aan laten smeren door die smiegten

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.