21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    n3n

iBook G4 blauw scherm en geen keyboard

Goedenavond.

Sinds vandaag krijg ik bij het opstarten van mn iBook (G4 1Ghz 1280RAM Combodrive 10.48) een blauw scherm.

Ik krijg gewoon de opstart “bonggg” en daarna het apple logo met het laad icoonte eronder, maar daarna word het scherm blauw. Een seconde zie ik mn muis nog in beeld, maar die verdwijnt dan ook.

Normaal zou ik dit wel kunnen oplossen met de Tiger DVD of DiskWarrior. Maar nu komt het:

De opstart commands doen het niet. Ik kan dus niet in safemode, target diskmode, of naar cd booten 8)

Heeft iemand een oplossing hiervoor. Ik heb geen garantie en geen applecare meer. Mijn budget is ook niet hoog genoeg om de machine naar Apple te sturen of een Macbook te kopen.

Bijdrager
    Elmo1608

Hen je geen kennis/vriend met een mac? Dan kun je hem namelijk in diskmode opstarten?

Bijdrager
    Marius1976
    ”Elmo1608″

Hen je geen kennis/vriend met een mac? Dan kun je hem namelijk in diskmode opstarten?

Hij zegt toch dat z’n opstartcommando’s het ook niet (meer) doen? Of mis ik iets?

Marius

Bijdrager
    n3n

Ja ik heb mn ma ook een mac aangepraat. (begin hier spijt van te krijgen)

Alleen voor diskmode moet ik toch bepaalde opstartcommands geven ?

Ik heb al geprobeert om T ingedrukt te houden bij boot, dit werkte niet. Toen heb ik geprobeert om T ingedrukt te houden bij de mac van mn ma, toen kreeg ik dat vreemde firewire scherm. Alleen ik kan mn iBook niet vertellen dat ze van de andere mac kan booten..

Ga zo nog even proberen een extern keyboard aan te sluiten.

Bijdrager
    n3n
    ”Marius1976″
    ”Elmo1608″

Hij zegt toch dat z’n opstartcommando’s het ook niet (meer) doen? Of mis ik iets?

Marius

Ja je hebt gelijk Marius 8)

Bijdrager
    n3n

Is dit trouwens normaal dat een product van toch dik 1000 euro na 2 jaar het gewoon niet meer doet. Moet zeggen dat ik geen tevrede klant ben. De hardeschijf is al een keer kapot gegaan, en hij is al een keer terug gegaan wegens een barst in het display frame.

Gaat meer fout dan goed met dit ding…

(let overigens niet op mijn gemopper, baal er een beetje van..)

Bijdrager
    vogel

Je mag best balen. Dat ding is al duur genoeg. Het is niet zo dat de kwaliteit achteruit gaat, zoals je soms hier leest. Klachten zijn al zo oud, en waarschijnlijk nog ouder, als dat ik een Mac heb. Ze zeggen dat je over het algemeen minder snel problemen hebt met een Mac, maar mijn ervaring is dat het of helemaal goed zit, of dat je, als je een probleem krijgt, meteen een hele bak problemen erachteraan krijgt.

Bijdrager
    n3n

Mja heb ook het idee dat ik een slecht apparaat heb gekregen.

iemand verder technische tips om het op te lossen ? of moet ik het gewoon als accepteren

Bijdrager
    mac lover

gewoon mee terug gaan en veel klagen als het druk is

Bijdrager
    n3n

Mja bedankt. Heb contact op genomen met de consuwijzer. Even kijken wat ze ervan te zeggen hebben.

Bijdrager
    n3n

Is er nog een manier om ondertussen wat data van mn ibook te halen ?:P hardeschijf lijkt het nog wel te doen, hoor hem gewoon spinnen.

Misschien via usb kabel ofzo ?

Bijdrager
    vogel

Dat je toetsen niet werken vind ik raar. Staat toevallig je numlock aan?

Bijdrager
    n3n

nee numlock staat niet aan (zou nog best iets voor mij kunnen zijn ja ):evil:

nog tips voor minder voor de hand liggende startuptoetsen ? misshien dingen die voor de “gong” kunnen worden uitgevoerd ?

Bijdrager
    n3n

hield net ALT ingedrukt. krijg nu een blauw scherm met een groot slot links, dan een soort “bar” en rechts een blokje met een pijl erin. ook heb ik een muis

Bijdrager
    n3n

Bar bleek een loginbox te zijn:)

Daarmee kon ik dus wel vanaf de andere mac booten:D Ben nu mn bestanden aan het backuppen. En daarna proberen om de bevoegdheden te herstellen ofzo..? Heb ook nog diskwarrior lliggen, zal ik er ook op losgooien.

Ik laat even weten als het gelukt is :finderoud:

Is er trouwens iets van een bootable programma waarmee je een dmg kan maken van de hele hardeschijf ?

Bijdrager
    n3n

Hmm, repairs schijnen weinig te doen.
    Tips voor reparatie van osx installatie ?

Bijdrager
    hansenonline

je hebt de laatst versie van diskwarrior? heb je al geprobeerd met de hardwaretest cdrom op te starten? verder kan je de verschillende versies van opstarten proberen om je pram te zappen etc, maar weet niet of dat effect heeft.
    met carbon copy cloner zou je bootable update kunnen maken, maar dan moet je wel een firewire hd hebben.

Bijdrager
    n3n

Bedankt voor de tips hansenonline.

Als het goed is het ik de laatste versie van DiskWarrior ja.
    Ik ga er nog wat dingen mee proberen. En ga zoiezo even een goede backup oplossing zoeken. Heb nu alleen een behuizing met USB. Dus zal er een moeten kopen met firewire. Heb wel een ipod, maar is maar 10 gig.

Zal carbon copy cloner proberen te regelen.

Nogmaals bedankt voor de tip. Laat morgen resultaten horen.

Bijdrager
    n3n

Ok dan, heb een backup gemaakt met carbon cop cloner. Super handig programma:)

Mn ibook draait weer. Snap nog steeds niet wat er aan de hand was, en waarom hij opeens wel bootte, maarja belangrijkste is dat het weer werkt.

Bedankt voor alle tips !

Bijdrager
    vogel

Power er een tijdje af gehad? Schijnt nog wel eens te werken. Maar toch, maak zo snel mogelijk een backup.

Bijdrager
    n3n

Jup power was er idd een tijdje af. Misschien was dat het. Maarja draait weer als een zonnetje. :finderoud:

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.