11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Jaks

IBook G3/900

Hoi,

Ik sta op het punt een Ibook G3/900 14″ aan te schaffen, maar heb toch nog wat koud water vrees na jarenlang werken met Windows. Ik ben benieuwd naar de snelheid van een G3/900. Bijvoorbeeld: Werkt panther lekker soepel op dit systeem? Ik stap over van een 1000 MHz AMD athlon 512 MB, en ben nog niet overtuigd dat een Ibook 900 mhz qua snelheid wel een vooruitgang is. Ik kan nl geen goede vergelijkende testen tussen een ibook en een PC vinden.

De reden dat ik een G3 koop en geen G4 is dat de beoogde G3/900 1017,- kost, een eurotje of 450 minder dan de G4. Is de G3 voor internet, office, wat programmeren etc, maar geen grafische applicaties goed genoeg?

Alle info, maar vooral gebruikerservaringen i.c.m panther, is welkom!

Bijdrager
    ron can

Ik heb een G3/900, en hij voldoet prima, maar natuurlijk een G4 is veel sneller. Belangrijk is wel dat je er voldoende ram in stopt. Dat geeft een erg groot snelheidsverschil.
    Persoonlijk baal ik wel een beetje dat de G4 toen nog niet uit was, ik had daar zeker voor gekozen, maar ik heb wel photoshop op mijn G3 draaien.

Verder is het werkelijk een mooie machine. Hoewel de slotloading op de G4 natuurlijk wel wat stoerder is.:lol:

Bijdrager
    iFredo

waar denk je hem voor te gaan gebruiken. Een echt “game” monster is de G3 niet, maar zaken zoals tekstverwerken, internetten, powerpoint ect. gaan natuurlijk prima!

Bijdrager
    DESMEV

Heb momenteel een iBook G3 500 Mhz (de eerste witte) en voor de genoemde programma’s is ook deze meer dan snel genoeg. Maar hou ook rekening met de toekomst. Hoe lang wil je met een nieuwe iBook doen en weet je al wat je er mee wil gaan doen tot de volgende aanschaf. En verandert in de loop der tijd je gebruik en daarmee je eisen niet? Want dan zou die nu bespaarde € 450 wel eens een stuk duurder uit kunnen vallen.
    Succes!

Bijdrager
    jackgr

Ik heb een g3 800 gekocht , tweede hands, en ik moet zeggen: hij bevalt prima. Hij werkt soepeler en start sneller op als m’n compaq p4 1700 van m’n werk.

Bijdrager
    bruno
    ”Jaks”

De reden dat ik een G3 koop en geen G4 is dat de beoogde G3/900 1017,- kost, een eurotje of 450 minder dan de G4. Is de G3 voor internet, office, wat programmeren etc, maar geen grafische applicaties goed genoeg? /quote]

Meer zul je echt niet nodig hebben! :)
    Dus steek die 450 euro in je randapparatuur!

Met goede randapparatuur heb je vaak meer rendement uit je maccy

Bijdrager
    Elstar

Staar je niet blind op de snelheid. Je bent een switcher en bij wintel’s telt het aantal Mhz. Maar even een simpel voorbeeld: op mijn werk heb ik een Tulip 1,5 Ghz met 1064 MB geheugen. Thuis heb ik een G4 733 Mhz met (inmiddels) 640 MB.
    Drie keer raden waar ik photoshop en illustrator klussen doe.
    Fout!!! Thuis.
    Ik weet niet waar het aan ligt, er zal vast wel iemand zijn die hier een uitleg voor heeft. Maar voor het zware werk is een Apple gewoon beter. Ook al heeft een wintel twee keer zo snelle processor en meer geheugen.

Bovendien: ik vind die hele wapenwedloop om processorsnelheid vaak overdreven. Jij wilt vooral internetten, office, beetje programmeren. Dat lukte me 5 jaar geleden op m’n eerste macje (233Mhz) ook al. Panther schijnt bovendien wat zuiniger met geheugen om te gaan dan zijn voorganger Jaguar.

Bijdrager
    tennapel

Op mijn werk heb ik een Pentium IV machine en 512 MB intern geheugen. Thuis heb ik een G3 (met Jaguar) en 640Mb intern geheugen. De Apple werkt vele malen beter dankzij het stabiele OS.

Het enige dat af en toe wat minder soepel loopt is Office X van Microsoft, maar ik heb begrepen dat Office X daar de schuldige van is. Adobe Photoshop Elements 2 bijv. doet het uitstekend.

Ik zou het extra geld wel in geheugen uitbreiding stoppen, want dat maakt wel degelijk uit.

Bijdrager
    Jaks

Bedankt voor de info. Dit maakt de keuze alweer een stuk makkelijker. Zal morgen de bestelling de deur uit doen!

Bijdrager
    vogel

Je mist wel een paar hele fijne dingen bij de G3 zoals USB2.0, een snellere grafische kaart en de CD gleuf. Een G4 800 is stukken sneller dan de G3 900 dus als 12″ geen probleem is, zou ik voor de G4 800 gaan. Heb je ook nog standaard panther (OS X 10.3) en het iLife 04 pakket erbij.

Bijdrager
    Antaeus

Zelf heb ik sinds een driekwart jaar een iBook G3 900 en die voldoet prima!!!
    Enkele maanden nadat ik deze iBook had kwam de G4 ineens in beeld en daar baalde ik in eerste instantie wel van.
    Maar je moet je zelf afvragen wat je er allemaal mee wil doen.
    Ok de G4 is misschien sneller, maar ik vindt deze ook erg snel.
    Zeker vergeleken met mijn pc (Packard Bell iMedia)
    Ik doe er alles mee en alle programma’s ook Photoshop 8.0 loopt er goed op!
    Heb dus geen Panther, maar gewoon nog Jaguar en die vindt ik prima.

Dus ik zou het doen ook voor de prijs!!!!

Antaeus

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.