10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Granny Smith

iBook G3/900 & Panther

Hi… ik zoek een ibookje aan te schaffen (mét panther natuurlijk) maar ik weet niet of een G3 nog degelijk genoeg is (heb enkel ervaring met G4/1Ghz + 768MB + Jaguar) en sinds de nieuwe G5 begin ik sterkt te twijfelen aan de prestaties en ‘houdbaarheid’ (= hoelang voor ik hem moet afschrijven) van mijn nieuwe investering. (Powerbook laat mijn budget niet toe en 2de hands zie ik totaal niet zitten) Dus zijn er mensen die ervaring hebben met G3 (ibook niet noodzakelijk) en hier hun mening/tips/e.d. willen delen. (Misschien sommige al met panther preview?) En ook wat informatie over de specs en de apps die ze er op gebruiken. (Zovan: “Ik doe er wat photoshop mee en dat gaat vrij traag op mijn G3/800 met 256RAM”)

Mijn ibook zal mijn enige mac zijn dus de ook belangrijkste. Ik zou hem dus voor alles en nog wat willen inzetten: internet/mail/office-stuff/software-development/games (niet die-hard: ik speel meestal oudere demo’s of lichte strategische spellen)/…

Misschien ook goed om te weten dat ik student informatica ben en dat mijn huidige computer een wintel is (pentium3 met 128RAM en winME) Als je nog extra info over mij en mijn computergebruik wil … vraag maar!

Aangezien ik in Belgie woon en student ben zoek ik ook een degelijke winkel waar ze de studentenkorting geven en die in de buurt van Antwerpen gelegen is. Iemand tips? (of afraders?)

Alvast bedankt!

PS: waarschijnlijk wacht ik met de aanschaf tot na Xmas (ik moet zeker zijn dat ik geen pc nodig heb voor unief en ik dacht dat er dan nieuwe/snellere G3’s aankomen) maar ik doe altijd “long-term research” voor mijn aankoop.

Bijdrager
    ipanther

kan je niet via studentenlicensie je ibook aankopen in de applestore?
    (bij mij scheelde dat 230 euro – was wel speciale actie)

Ik heb ook een ibook (wel een 800-256ram) en alles werkt snel en naar behoren, maar ik zou je toch aanraden je vanaf het begin wat extra ram bij teplaatsen door apple – want als je er zelf later wil bijsteken ben je automatisch 128mbram kwijt.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Hallo

Op zich zit er niet zo gek veel verschil tussen G3 en G4. Belangrijkste verschil is “Altivec”. Dit maakt de processor sneller maar alleen voor applicaties die geoptimaliseerd zijn voor Altivec, en dat zijn er niet eens zo bar veel. Ik werk zelf ook op G4 (ook 876) met OS 9 en heb voor erbij een G3 iBook aangeschaft. Deze werkt met OSX en dat gaat meer dan prima. Bij grote bestanden en ingewikkelde bewerkingen in Photoshop merk je wel verschil, dat gaat op de G4 duidelijk sneller. Harddisk is ook sneller. Maar ik ben erg tevreden met de iBook(14″, 800 Mhz, 640 MB), alles werkt perfect en soepel en hij crasht nooit. Wat ik ook helemaal geweldig vindt is Airport, samen met een snelle internetverbinding en netwerkprinter. Als je budget beperkt is zou ik me niet zo zorgen maken over de “houdbaarheid” maar gewoon NU een betaalbare Apple kopen waar je NU gelijk fijn mee kan werken en plezier van hebt. Als je een “portable” wilt is een G3 zo gek nog niet. Hij wordt niet zo verschrikkelijk heet, de batterij gaat langer mee en hij is een stuk goedkoper. Voor wat betreft de games: voor de laatste games, zoals Unreal 2003 zou je meer hebben aan een wat zwaardere jongen, met snellere processor, systeembus,videokaart etc. Maar om daarvoor nu een G5 aan te schaffen ? En Panther schijnt, als ik het goed begrepen heb juist SNELLER te zijn dan Jaguar ?

succes

Bijdrager
    Granny Smith

Thx

O ja via de apple store is inderdaad een goed idee maar ik zou hem liever eerst is in het écht zien/proberen en dat gaat niet via de applestore (spijtig)

En ik ken ook de “technische” verschillen tussen G3/G4 maar niet de “real-time-use” (ofzoiets) verschillen. (iemand spijt van een 12″ scherm?)

Bijdrager
    Jlle

Op dit moment draai ik Pather op een 800 mhz ibook. Gaat echt perfect.
    Alles lijkt sneller! maar dat kan ook door de clean-install komen:D
    Als je toch geheugen er bij koopt, dan minimaal 265, maar 512 is beter, er zit namelijk maar 1 geheugenslot in.

Verder is Pather pas eind van het jaar verkrijgbaar.

Bijdrager
    yoann

als ik panther al kan laten draaien op mijn ibook 500 mhz… en dat sneller werkt dan jaguar… :? kzou er toch ni mee inzitten op een 900 mhz die is minstens dubbel zo rap dan de mijne:-)

Bijdrager
    Granny Smith

ok fijn… leuk… heel leuk zelfs!

dus nu ist wachten tot ze ibooks mét panther verschepen. (das nog lang hé :cry: )

Bijdrager
    EagerB0bNerd

En ik ken ook de “technische” verschillen tussen G3/G4 maar niet de “real-time-use” (ofzoiets) verschillen.

In je eerste post vergelijk je een G4 desktop met een G3 portable (iBook) daar zit natuurlijk wel verschil in. Maar tussen een iBook en een Powerbook zijn de verschillen niet zo dramatisch, zeker niet voor wat jij ermee wilt doen.

(iemand spijt van een 12″ scherm?)

Het scherm van de 12″ is ECHT heel klein. Er is geen ruimte voor palleten etc. De letters, menu’s etc zijn zo klein dat ze bijna niet te lezen zijn.
    En ja er zijn zeker mensen die spijt hebben van een 12 inch. Kijk maar eens op http://www.tweedehandsmac.nl herhaaldelijk staat er een gloednieuwe 12 inch te koop waarvan gewoon gezegd wordt dat het bij nader inzien een miskoop was. Ik zou hem in ieder geval niet kopen zonder dat je hem vergeleken hebt met de 14 incher.

Denk anders ook eens aan de 17 inch iMac. Het is echt een heel mooi scherm.

Bijdrager
    Granny Smith

ok thx …

met de melding dat ik de technische verschillen ken bedoelde ik eigenlijk dat ik weet hoeveel cache ze hebben en dat de G4 een G3 met een altivec coprocessor is en dat … (enzovoort) Ik wou dus enkel weten of een G3 écht veel trager is. (kan er eens iemand xbench resultaten plaatsen mét specs (!) want de server staat al een hele tijd plat… dank u)

Ik heb nu op mijn laptop een 13,3 inch scherm (Wintel) dus ik zit er netjes tussen (zelfde resolutie) … maar voor ik hem aanschaf wil ik hem eerst zien en testen (= eigenlijk enkel scherm vergelijken)

IMac is inderdaad mooi maar … het ‘moet’ een draagbare zijn (is handiger) … ik koop eigenlijk nooit desktops.

Bijdrager
    Bigs

Hmm.. ik zat ook te denken over een 12″ iBook, maar nu zit ik toch te twijfelen. Weet iemand ergens een winkel in de buurt van Eindhoven waar je de 12″ en de 14″ langs elkaar kunt zien?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.