7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Mac08

iBook G3 Tangerine en draadloos internet (Wifi hotspot)

Beste Macfans,

Tweedehands heb ik een iBook G3 Tangerine (Orange) gekocht. Hij heeft OS 9 en 3 GB. Ik zou deze graag willen gebruiken om draadloos te internetten, dit wil ik gaan doen door gebruik te maken van een WiFi hotspot (bij een bibliotheek) waar gratis internet wordt aangeboden. Voor deze hotspot heb ik laptop nodig met Airport kaart of andere 802.11 b of –vergelijkbare kaart. Zelf heb ik niet veel ervaring met de iBook G3 en draadloos internet. Ik zou graag willen weten of ik met mijn iBook G3 Tangerine gebruik kan maken van de hotspot.

– Hoe kan ik zien of de iBook een airportkaart heeft? Is dit aan de buitenkant zichtbaar? Zo ja waar? Is dit ook te zien in Mac Os 9 zelf (bijvoorbeeld in het systeemprofiel?)
    – Wat heb ik nodig om gebruik te maken van de Wifi hotspot als de iBook geen airport kaart heeft. Ik heb gekeken op de website van Apple onder Wifi/ Airport (http://www.apple.com/nl/airportexpress/) ik kan niet ontdekken of dit toepasbaar en bruikbaar is voor de iBook tangerine en of ik hiermee gebruik kan maken van een Wifi Hotspot. Als dit niet zo is, is een airport (kaart) installeren dan een optie? Hoeveel kost dit?

– Verder heb ik ontdekt dat de batterij niet functioneert. Hoeveel kost een nieuwe
    batterij voor deze iBook? Kan ik dat zelf installeren? Zo niet, wat zijn dan (ongeveer) de installatie kosten?

Bedankt voor jullie ondersteuning. Ik kijk uit naar jullie bericht!

Jan

Bijdrager
    Macbooker

Het is op dit forum niet de bedoeling om je vraag maar in elk board te gaan stellen..

Je vraag heb je ook al bij Hardware staan…

Edit door moderator: ander draadje verwijderd.

Bijdrager
    Nikita

Nee, bovendien kosten die dingen een godsvermogen omdat je het oude type nodig hebt (namelijk een Airport, dus geen Airport Extreme). Die dingen worden tweedehands nog mondjesmaat aangeboden voor prijzen van snel richting de 100 euro… Helaas maar waar.

Dan punt 2: OS 9 zal je moeten upgraden naar OS X, wil je fatsoenlijk kunnen internetten via Wi-fi. De Airportkaart wordt natuurlijk wel prima ondersteund, maar beveiligingen zoals WPA / WPA2 kent OS 9 niet.

3: Bedoel je de accu met batterij? Die worden in elk geval niet meer verkocht door Apple zelf; hooguit tweedehands maar dan is nog de vraag of het het waard is. Je kan ‘m wel zelf ‘installeren’, hij zit namelijk gewoon onderop en je kan ‘m er zo uithalen.
    Als je de back-up batterij bedoelt van de klok; die zit intern en wordt een stuk lastiger.

Al met al had je beter een witte iBook G3 of een iBook G4 kunnen kopen (de G4 gebruikt namelijk een Airport Extreme die nog gewoon door Apple worden verkocht). De Clamshells zijn namelijk uit 1999 / 2000, dus dat ‘ie het überhaupt nog doet is al een klein wondertje…

Bijdrager
    Bor

Als ik me niet vergis kun je het toetsenbord er zo uit wippen. Tussen de F-toetsen zitten schuifjes die je naar je toe drukt. Dan til je zo het hele ding eruit en kun je de AirPort-kaart zien zitten. Of niet natuurlijk.

Bijdrager
    typonerd

Jongens toch, zo negatief ingesteld…
    Als je hier niet met de nieuwste MacBook voor de dag komt tel je niet mee :x

Die batterijen zijn nog te krijgen, zij het niet van apple zelf.

Je kan die bestellen via OWC:

http://eshop.macsales.com/shop/powerbook/battery/ibook-g3-clamshell/

De service gaat er heel snel. Op twee dagen heb je de bestelde batterij bij jou in de bus.
    En de dollar staat nog steeds vrij laag :wink:

Kijk er ook even verder wat geheugen kost.Dat is er ook niet duur en ik heb er héél goede ervaring mee.

Veel succes met jouw aankoop.

Bijdrager
    Oppie

In de bieb of vele andere openbare hotspots gebruiken ze geen WEP/WPA, dus die beperking is geen probleem in dit geval.

Bijdrager
    Bor

@typonerd: Dank je voor de link van de batterijen. Ik heb hem even doorgestuurd naar mijn oud-docent Grieks. Die had nog zo’n laptop!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.