19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    A

iBook G3 kopen in 2016, hoe bruikbaar?

Hallo forumleden van One More Thing,

Honderd jaar geleden was ik actief betrokken bij dit forum. Ik heb overigens nooit een Mac gehad (ik vind ze echt te duur). Inmiddels wel in het bezit van een iPad Air 2 (dat dan weer wel).

De iBook G3 heb ik altijd echt geweldig gevonden, alleen heb ik nooit kans gehad er een te hebben. Ik zou er graag een willen voor de leuk. Niet zozeer om er iets mee te doen. Zodoende heb ik een paar vragen:

1. Wat kan je tegenwoordig nog met een iBook G3?
    2. Waar kan je ze vinden?
    3. Waar moet je op letten als je er een wilt kopen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Gr. Ashwi

Bijdrager
    SvS

Bedoel je de witte of clamshel iBook?

Bijdrager
    SvS

Ik heb de witte gehad, geweldig ding!
    Gewoon, euh, kijken of accu het doet… geen gekke ratelgeluiden maakt.

Ik denk dat je met iBook G3 prima kunt msn’en;-)
    Mailen zou moeten kunnen lukken. PDF lezen. Teksten schrijven.
    Enkele lichte spellen wellicht, misschien ROM emulator zoeken.

Bijdrager
    Brombeer

Hé Aswin!
    Hoe is het ermee, knul?
    Bij de clamshell is het zaak dat je de versie 2 (firewire) kunt krijgen, die heeft een 466 MHz en de beste geheugenuitbreidingsmogelijkheden. Èn die kan 10.4 Tiger hebben. Zie de MacTracker.

Verder : toestand accu en toetsenbord. Mogelijk dat er nog wel een onderdelenboer is die dit of dat kan naleveren.
    Waar kopen? marktplaats, eBay of er toevallig tegenaan lopen.

Bijdrager
    A

@SvS: ik bedoel de Clamshell. Iconisch! Alleen al om het design en eigenlijk doe ik het om het design.

Ik ben een basis computer gebruiker. Ik doe niet meer dan Facebookchatten (het moderne MSN’en) en emailen. Ja ik plaats veel foto’s op FB maar dat kan zo’n oud besje vast niet aan en daar heb ik dan een smartphone, een Galaxy S5 (foei) en een Sony Vaio (foei) voor.

@Brombeer
    : ik heb geen idee meer wie je bent! Zo erg! Bijna 12 jaar geleden kwam ik op dit forum terecht en mijn actieve periode was tussen 2005 en 2007.

Hoe erg is het als je de Mac OS versie erop houdt waar de machine voor gemaakt is: dus Mac OS 9. Is dat nog te doen of ben ik dan in de prehistorie?

Ik bedoel ik wil zo’n machinetje voor de leuk niet zozeer omdat ik er nog iets mee wil doen.

Ik zie mezelf dus ook niet snel gaan knutselen aan een apparaat, temeer omdat ik 2 linkerhanden heb ;).

Clamshell’s zijn voor de leeftijd ook belachelijk duur klopt?

Bijdrager
    Shmoo

Doe jezelf een plezier een koop iets tweedehands dat Mac waardig is of doe het niet. Ik bedoel, je hebt 12 jaar zonder Mac geleefd. De volgende 12 jaar moet ook wel lukken als je het geld er echt niet voor over hebt.

Koop iets dat op z’n minst een van de laatste 2 of 3 versie van OS X kan draaien, uit voorzorg dat je nog allerlei beveiligingsupdates krijgt voor je software. Niet heel onbelangrijk op vandaag, dat je een browser kunt gebruiken die een beetje bij de tijd is en nog steeds ondersteund wordt.
    Ik denk dat anders elke nieuwe Windows laptop van 350,- een beter alternatief is.

Bijdrager
    trabant

Misschien ken je me zo nog wel…
    Met OS 9 ga je frustraties krijgen.
    Maar met de max aan RAM erin, firmware update 4.1.7. (die moet je onder OS9 erop zetten, zie het classic forum!) en daarna 10.3 of 10.4 en internetten met TenFourFox…
    Toch zul je schrikken hoe traag je dat nu ervaart. Vergeet niet dat die machientjes nu 15 jaar oud zijn!

Punt is dat alles (scharnieren, scherm, toetsenbord, voedingsblok) aan zo’n oud beestje versleten is en die 10GB harddisk is bovendien ook nog erg klein. Waar vind je nu nog een geschikte 2,5″ IDE of ATA-harddisk?

Bijdrager
    computer space

trabant je hebt tegenwoordig supercheap 32GB IDE SSD

Bijdrager
    Tuur Tisseghem

Ik zou eigenlijk, als je een PowerPc Mac wilt kopen, een PowerBook G4 12″ of 15″ zoeken. De eerste iBooks gaan toch al snel pas voor 100-200 euro weg. Terwijl je soms al een PowerBook G4 ziet voor 30-100 euro. Die PowerBook G4 kan dan zelfs nog OS X Leopard draaien. En als je er een SSD inzet plus 2GB RAM, en je hebt een model met een 1GHZ G4 of meer, dan zal je verrast zijn van de prestaties! Zeker als je de juiste software hebt!

Enkele leuke linkjes voor PowerPc applicaties:

http://macintoshgarden.org

http://macpowerpc.com

http://powerpcliberation.blogspot.be/?m=1

http://ppcarchive.dyniform.net

http://www.powerpcsoftware.com

Bijdrager
    SvS

Hij wilt een klassieker. Net zoals sommigen liever een “Mister Bean’s” Mini Cooper willen kopen ipv nieuwste BMW Mini Cooper met alle gemakken en betere veiligheid….. Gewoon voor de zondagritjes en in TS geval gewoon voor de heb. Hij heeft al PC laptops en iPad Air. Nou prima, gewoon zoeken naar 466MHz versie en lekker op OS9 houden en testen. Bevalt het niet, dan gooi je een hoogst mogelijk OSX erop wat het aan kan.

Bijdrager
    SvS

Om op zijn vraag 2 terug te komen:
    al op tweedehandsmac.nl gekeken?
    Is marktplaats.nl niks?
    Bestaat klokhuis eigenlijk nog of een of ander beurs?

Bijdrager
    penseel

Of op Catawiki.

Inactief
    Anoniem

Te gek, mooi idee. Je zou ook de iBook G4 kunnen proberen? Heb ik heel veel plezier van gehad.

Bijdrager
    A

Ja precies wat SvS zegt: ik ben op zoek naar het model. Voor de heb. Toen ik een tiener was had ik geen geld. Dus zeg in 2005 had ik nog iets kunnen hebben aan een Clamshell. Ik heb zo’n model altijd al willen hebben. Door de ouderdom van het model weet ik dat ik er niks meer mee kan.

Mijn vraag over wat de machines nog kunnen was meer ingegeven door de expertise die jullie hebben met Mac’s. Maar als ik idd iets wil doen dan koop ik wel een nieuwe Mac.

Een 12” PowerBook heb ik trouwens ook altijd al een mooi model gevonden. Dus zeg het laatste model uit 2005 van dit type zou ik ook leuk vinden voor de heb. Daar kan je dan nog wel wat mee dus?

Bijdrager
    SvS

Helaas moet ik je antwoord schuldig blijven, over wel/niet kunnen gebruiken. Ik heb hier geen G3/G4 meer…misschien iemand anders?

Bijdrager
    Afroman

Op een G5 worden al heel weinig websites ondersteund. Dit omdat er een nieuwe browser nodig is en dat vereist weer een nieuw OS(afhankelijk van welke browser je gebruikt). Dus met het internet wordt het vrij lastig. Maar als speeltje en oude applicaties uit die tijd draaien moet dat wel lukken.

Bijdrager
    EaudiseeJackson

Ik kan uit ervaring spreken op het gebied van G3 computers, op de super verouderde versies van “essentials” na, werkt zo goed als niets. Een G3 is een collectors item, niet iets om te gebruiken.

Althans mijn mening!

Bijdrager
    Marioscube

Zoek je een (moderne) browser voor je G3, G4 of G5 -> tenfourfox

Link

Het werkt op een iBook G3 (600 MHz), nou ja als je de tijd hebt:-D

Bijdrager
    chinook

Ashwi,
    Ik heb nog zo’n gouwe ouwe, ibook g3 600 hele mhz en dual usb en geloof me of niet met safari is nog heel goed te surfen. En mail gaat ook niet verkeerd. Veel werkt hij niet meer maar bij tijd en wijle schuif ik hem het net op. Hij is nu 15 jaar en wel langzamer dan mijn imac maar daar staat tegenover dat ik nog antieke software kan draaien. Gewoon voor de kick. Ik kan mij voorstellen dat je zo’n beestje wil hebben. Kijk eens op 2e hands of bij gratis op te halen.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.