11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    KarelWillem

iBook G3 (“IceBook”) heeft opstartschijfjes nodig…

Ik heb van mijn zoon voor Vaderdag een zeer fraaie iBook gekregen.

10 uur gebruikt op een school, en toen voor een jaar of zeventien de kast in gegaan. Compleet in nieuwstaat dus.

Helaas staat het wachtwoord van de systeembeheerder er nog op, en kan ik weinig met het systeem zoals ik dat nu heb. Ik ben dus op zoek naar een setje opstart-schijven. Heeft iemand nog in een bak op zolder een setje liggen? (*)

Gegevens:

iBook, 900 MHZ, 128 MB
    Model Identifier: PowerBook4,3
    Mac OS X 10.2.8

(*) Ik weet dat dit geen vraag- en aanbod site is, maar in dit geval (retro-computer, systeem wat niet meer te koop is) mag er vast een uitzondering worden gemaakt.

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand geleden door KarelWillem.
    Sleutelbeheerder
    Night

Je hebt daarvoor een universele macOS 9.2.1 installatiedisk voor nodig. Vandaar uit kun je updaten naar OS X 10.2 Cheetah.

De G3 heeft toch ook een CD (of zelfs een Combo-)drive?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Kun je die niet installeren met een algemene 10.2-schijf? Mocht dat zo zijn, dan heb ik wel een schijfkopie van een originele voor je …

Bijdrager
    KarelWillem

Er zit een DVD-combo in.

Ik denk niet dat het met een universele 10.2 werkt.

Sleutelbeheerder
    Night

Dat zou juist prima moeten werken. De universele versie is nl. niet apparaat-gebonden.

Bijdrager
    KarelWillem

Ah, oké. Ik ga eerst maar eens aan de slag met die 9.2.1 installatie.

Even op zoek naar CD’s, die heb ik in geen 15 jaar meer in mijn handen gehad geloof ik.

Bijdrager
    McPherson

Single user mode inloggen?

1. Boot into single user mode (press Command-S at power on)

2. Type fsck -fy

3. Type mount -uw /

4. Type launchctl load /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.DirectoryServices.plist

5. Type dscl . -passwd /Users/username password, replacing username with the targeted user and password with the desired password.

6. Type exit

Bijdrager
    KarelWillem

launchctl load /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.DirectoryServices.plist

launchctl: command not found

;)

Sleutelbeheerder
    Night

Probeer dan eens /bin/launchctl load /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.DirectoryServices.plist

Bijdrager
    SvS

btw…. Wat een leuke vaderdag kado! Zelf ook uren op die iBook gewerkt.

Online moet toch wel ergens universele 9.2 installer beschikbaar zijn of 10.2 die je kunt branden op dvd?

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb een 9.2 installer (ISO) gebrand op DVD, maar daar wilde de iBook niet van opstarten.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.