30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    chatsmit

Ibook g3 500mhz net iets te langzaam…

Hoi ik ben nieuw op dit forum en heb sinds enkele dagen voor het eerst een mac. Ik kocht een 2ehands Ibook g3 500mhz 384MB ram omdat deze niet veel kosten en ik zo eindelijk met mac os kan werken ipv die ellendige windows xp. Ik ben IT technician en heb alleen maar met PC’s gewerkt en kan concluderen dat je met een PC meer tijd kwijt bent met alles goed draaiende te houden (vooral door windows) en minder tijd hebt voor de dingen die je eigenlijk wil doen…
    Maar nu mijn vraag.
    Ik heb mac os 10.3 op mijn Ibook g3 500Mhz en vind deze net iets te langzaam reageert om er echt prettig mee te werken. Kleine stotters bij vensteranimaties, soms langzaam reageren van menu items, surfen met vertragingen (safari werkt gelukkig nog best snel). Zelf denk ik dat het komt doordat deze ibook een 66 mhz bus snelheid heeft, dat is nogal langzaam.
    Mijn vraag is, wat kan ik doen om mac os lekkerder draaiende te krijgen?
    Mijn gevonden antwoorden:
    – ibook overclocking busspeed naar 100Mhz door weerstandjes te verplaatsen (heeft iemand ervaring?)
    – 5400 toeren harddisk plaatsen (maar ibook heeft ata33..)
    – Os 9 installeren (maar dan werk ik liever op Windows denk ik)
    – Meer Ram (maar wordt het OS hier sneller van?)
    – Nieuwe mac os 10.4 installeren (zal deze sneller werken dan 10.3 op deze Ibook?)

Heeft iemand ideeen/antwoorden? Alvast bedankt!
    BTW: ik ben zeeeeeeer tevreden met mijn nieuwe mac, dit is tenminste computeren met stijl! Hardware en software is om verliefd op te worden als je windows gewend bent.

Bijdrager
    awi

Het is natuurlijk al een oud beestje…

van meer RAM zal je OS zeker sneller worden en tot nu toe zijn de updates van het OS steeds soepeler gaan lopen dus wellicht zal 10.4 ook nog iets prettiger lopen dan 10.3.

je kunt ook nog kijken of je een ibook G4 op de kop kan tikken, of een mac mini.

Bijdrager
    awi

ps ik werk ook nog met een powerbook g4 400MHz, dat werkt nog prima met OSX, en ik denk toch wel wat sneller en snappier dan een G3 500MHz

Bijdrager
    chatsmit

misschien ook door de bussnelheid? Jouw powerbook werkt toch met een 100mhz bus?

Bijdrager
    Geedee

Hey Chatsmit

Ik heb precies dezelfde iBook als jij met dezelfde configuratie. Bij mij loopt os X.3 prima. Ik heb ooit de update OS X.3.8 erop gezet en toen liep alles trager, vooral de opstart. Clean install gedaan en weer terug naar os X.3 en alles draait weer als een zonnetje.
    Toch overweeg ik nu om er 10.3.9 op los te laten, maar ik twijfel omdat ik zeker niet wil dat ie terug slakkenmanieren krijgt.

Bijdrager
    Bob Ross

Reden van de stroperigheid van alle eyecandy is dat je videokaart de effecten niet hardwarematig kan ondersteunen. Daar is weinig aan te doen. Meer ram is natuurlijk altijd een optie om een sneller OS/systeem te verkrijgen.

Vanaf het 600 mhz model heeft de iBook wel een 100 mhz bus, ik weet niet hoeveel fysiek verschil er tussen de moederborden zit. Overclocken naar 100 mhz zou idd wel een optie kunnen zijn misschien, je moet echter wel zeker zijn van je SMD soldeertechnieken.

Zo’n iBookje is idd leuk om kennis te maken met OS X, en nog steeds ideaal om lekker overal ‘light’ te kunnen werken, maar wil je meer performance dan zul je voor een recenter iBook/Powerbook moeten opteren.

Bijdrager
    chatsmit

Aha, ik draai hem op mac os 10.3.9 , dus waarschijnlijk een beetje downgraden zou kunnen helpen. Trouwens wat een snelle antwoorden in dit forum, mooi man en thanks daarvoor :)

Bijdrager
    chatsmit
    ”Bob

Reden van de stroperigheid van alle eyecandy is dat je videokaart de effecten niet hardwarematig kan ondersteunen. Daar is weinig aan te doen. Meer ram is natuurlijk altijd een optie om een sneller OS/systeem te verkrijgen.

Vanaf het 600 mhz model heeft de iBook wel een 100 mhz bus, ik weet niet hoeveel fysiek verschil er tussen de moederborden zit. Overclocken naar 100 mhz zou idd wel een optie kunnen zijn misschien, je moet echter wel zeker zijn van je SMD soldeertechnieken.

Zo’n iBookje is idd leuk om kennis te maken met OS X, en nog steeds ideaal om lekker overal ‘light’ te kunnen werken, maar wil je meer performance dan zul je voor een recenter iBook/Powerbook moeten opteren.

SMD soldeer technieken zijn wel redelijk, aangezien ik jaren lang voor mijn werk heb zitten solderen, ik heb alleen nog geen goed equipment thuis liggen, maar dat komt wel goed.
    Uiteraard is een nieuwer systeem sneller, maar het is bij mij een kwestie van geld gebrek voor snellere systemen. Sinds kort ben ik opnieuw gaan studeren en nu moet ik leven van studiefinanciering en bijbeunerij, verder prima, maar alles moet lowbudget:-) Bedankt voor jullie berichten!

Bijdrager
    mavic

http://www.bekkoame.ne.jp/~t-imai/ibooke2.html

Ben erg benieuwd of het je gaat lukken…. ik overweeg zelf ook om het te doen op mijn iBookje

Bijdrager
    Rini

ik zelf heb hem dan liever iets trager, dan dat ie dalijk om zeep gaat. Heb hier ook een 500 bookie.
    draai 10.3.9 erop. Voor de dingen die ik doe : Lotus notes / internet /msn is het snel genoeg.

Als je een snel os erop wil, dan moet je es os9 proberen. Dat loopt zo heerlijk op die oudjes.

Bijdrager
    gice

ik ben ook eigenaar geweest van een witte ibook G3500.. de eerste kritieken op het apparaat waren al dat het vrij langzaam was bij introductie. Ik heb hier ook altijd hinder van ondervonden.
    Het is nooit helemaal geschikt geweest voor OSX de originele versie kwam met versie 10.0, nou dan weet je het wel. OS 9 was toen nog wel goed te doen op die ibook. Zelfs de powerbook g3 400 was veel sneller dan de betreffende ibook. Pas met de g4 en g5 zijn de apple’s echt snel en modern geworden. Maar dat duurt bij apple altijd zo lang.

Bijdrager
    MicMac

De laatste g3 powerbook hebben wel een 100mhz systembus plus UMA en zijn voor een zacht prijsje tweedehands te vinden.. Misschien een (goedkoop)alternatief?
    i.i.g. succes met overclocken!

Bijdrager
    HSL

ik zou zeggen.. desnoods die extra ram erin.
    een snellere HD werkt ook.
    10.4 maakt de boel ook veel sneller.

maar,.. je kan ook alleen 10.4 installeren. kijken of het hele
    systeem bevalt, en op het moment dat het bevalt kan je altijd
    kijken voor iets nieuwers en snellers.

HS-L

Bijdrager
    MacAanZee

Ik heb de eerste versie (Titanium) G4 Powerbook, 500 Mhz en de-update tot 10.3.9 en ik heb geen enkel probleem met traagheid. Misschien hangt het ervan af wat je ermee doet. Wat ik vooral doe is emailen, internetten, muziek en clips downloaden. Dat gaat behoorlijk snel – zelfs als ik het vergelijk met mijn splinternieuwe iMac G5, snelste en meest uitgebreide model. G4 Powerbooks zijn ook regelmatig tweedehands te krijgen, maar waarschijnlijk wel even duurder dan de G3. Ik heb ook nog een G3, nota bene 266 Mhz. Die heb ik nog op Mac OS 9.2 draaien. Die wordt vooral voor mijn kinderen gebruikt, voor computerspellen. Het valt me wel op dat zelfs ‘zware’ en vrij nieuwe spellen (Sims, Unreal Tournament 2003 en Age of Empires 2004) er prima op draaien. Soms zelfs beter dan de iMac 500 MHz, die we ook hebben.

Bijdrager
    Bob Ross

UT 2003 op een 266 mhz ? Die draait amper op mijn G4 1.25 ghz joh

Bijdrager
    SleeveZipper

Ik heb OSX Panther gedraaid op een PB G3 333Mhz…. ging ook goed. Ja, je moet er geen wonderen van verwachtgen natuurlijk maar verder.

En ram er zoveel mogelijk RAM in.

Bijdrager
    mavic

Mijn g3 500 zit ook zo vol met geheugen als hij maar kan… (576Mb)
    Shadowkiller erop en het loopt redelijk… (toch maar snel een g4 halen)

Bijdrager
    chatsmit

Zo een hoop reacties, fijn zeg! Ik ga eerst binnenkort 10.4 erop zetten en kijken hoe het gaat lopen. Extra ram doe ik wanneer ik daar geld voor zou hebben, momenteel zit er een 256 module in en dus zou ik een 512 module moeten kopen en die zijn prijzig.
    Ook ga ik ff zoeken naar de shadowkiller, ik heb osx al aardig kunnen tunen, dat hielp al wat, maar de shadow zal misschien nog wat uit kunnen maken. Als ik het niet merk dan zet ik shadow weer terug, want eigenlijk hoort de shadow er wel bij!
    Hardwarematig overclocken zou mijn laatste mogelijkheid zijn, eerst probeer ik zoveel mogelijk andere dingen. Misschien is het nog het beste (wat een aantal mij adviseerde) om de g3 500 te verkopen en een iets duurdere nieuwere Ibook of Powerbook te kopen met een groter video geheugen en 100 mhz bus. Zo te horen draait macosx daar lekkerder op.
    Ik laat jullie weten als ik iets veranderd heb waardoor de Ibook wat lekkerder draaid, ook als ik hem om zeep heb geholpen… (iemand alvast interesse in een goed 12.1 inch scherm, laptop behuizing en een 256 mb rammetje?)

Bijdrager
    MacAanZee

als er 256 Mb opzit kan je er toch een module van 256 bijzetten, dan heb je ook 512?!
    Wat betreft het Unreal Tournament op onze PB G3 heb ik me vergist. Die gaat te langzaam. Age of empires en Sims gaat wel. Op de iMac G3, 500 MHz gaat Unreal Tournament wel.

Succes!

Bijdrager
    chatsmit
    ”MacAanZee”

als er 256 Mb opzit kan je er toch een module van 256 bijzetten, dan heb je ook 512?!
    Wat betreft het Unreal Tournament op onze PB G3 heb ik me vergist. Die gaat te langzaam. Age of empires en Sims gaat wel. Op de iMac G3, 500 MHz gaat Unreal Tournament wel.

Succes!

G3 ibook heeft 128 mb gesoldeerd onboard en heeft 1 uitbreidingsgleuf waar nu een 256 MB kaartje in zit.
    Spelletjes op de Mac, daar had ik nog niet eens aan gedacht! Eigenlijk speel ik maar 1 spel en dat is Red Alert II multiplayer, ff zoeken of deze ook voor de mac verschenen is.
    :)

Bijdrager
    bearwil

Ik heb nog een iMac 350, maar OSX 3.9 werkt uitstekend en snel. Ik heb hem wel meer RAM gegeven en een grotere, snellere harde (7200 tpm) schijf. Dus als mijn bejaarde maccie het kan, zou het bij jou ook geen problemen moeten geven.

Bijdrager
    chatsmit
    ”bearwil”

Ik heb nog een iMac 350, maar OSX 3.9 werkt uitstekend en snel. Ik heb hem wel meer RAM gegeven en een grotere, snellere harde (7200 tpm) schijf. Dus als mijn bejaarde maccie het kan, zou het bij jou ook geen problemen moeten geven.

Uit pc ervaring weet ik dat de Mhz van de CPU niet zo belangrijk is. Daarentegen de harddisk en de bussnelheid juist wel! Ik weet niet hoe het met de Imac 350 zit (ben pas 2 dagen een worm en heb nog geen kroost gevonden), maar heeft deze geen 100 mhz bus? 7200 toeren tegenover 4200 toeren van mijn diskje is ook een groot verschil. Notebooks zijn vooral daarom altijd een stukkie langzamer.
    Ik zit te twijfelen, ik kan een nieuwe notebook harddisk kopen (+-80euro) en alsnog mijn ibook uit elkaar slopen om de harddisk te plaatsen en meteen met enig risico weerstandjes verplaatsen op het moederbord en hem naar 100 mhz bus clocken. Of gewoon de ibook verkopen en voor een kleine meerprijs een 2e hands iBook 600 mhz (met 100mhz bus 5400 toeren harddiskje) en een snellere ingebouwde videokaart kopen.
    Nu ik het zo opgeschreven heb, wordt het me eigenlijk wel duidelijk, maar ik heb moeite mijn ibook te verkopen. Voor mij is het een soort 2e vriendin aan het worden ofzo, nog nooit meegemaakt zoiets met computers.:o Computers zijn niet meer stoer, maar mooi en lekker… Pfff ff nieuwe fles wijn opentrekken :mrgreen:

Bijdrager
    Robert de Groot

Je laatste alinea is wel bijzonder romantisch! Ik mag je nu officieel welkom heten in apple-land :apple:

Bijdrager
    MacAanZee

hahahaha – je hebt het Apple-virus te pakken. Een kwaal die niet erg is, maar die je nooit meer kwijtraakt.

Bijdrager
    chatsmit

Ja het apple virus heeft me flink te pakken:evil: . Ik heb besloten een snellere apple notebook te kopen. Het bevalt me allemaal veel te goed en wil meer doen met een apple notebook (beetje audiobewerking, fotobewerking, websiteontwikkeling) en die rot pc’s gaan de deur uit, ik houd er 1tje over.
    De ibook g3 wordt verkocht, ik zit alleen in dubio tussen twee apples die ik zou kunnen kopen:

– Ibook G4 1.2 Ghz, 30GB, 786ram, 12″ scherm
    – Powerbook G4 867Mhz, 40GB, 786ram, 12″ scherm

Deze kan ik 2e hands voor +- us zelfde prijs kopen.

Wie raad me wat aan? Ik kom er namelijk niet uit welke sneller is en kan ook geen benchmarks vinden tot nu toe…

Bijdrager
    MacAanZee

Dat zou ik ook niet precies weten, maar er zijn op deze site ongetwijfeld deskundigen die je dat precies kunnen vertellen.

Bijdrager
    els

Ai, moeilijke. Ik heb zelf zo’n 12″ powerbook en wil hem juist gaan verkopen binnenkort. Op zich zou hij nog prima voldoen maar voor een enkel programma is hij te traag (OmniOutliner, gebruik ik veel nu).

Bijdrager
    Rini

Kwa uiterlijk vind ik de mooie grijze powerbook vele malen mooier om te zien dan de ibook.
    Echter je gaat nu je keuze maken voor wat performance. De Ibook loopt op 1.2 en de powerbook 867. Per saldo zal het niet zoveel uitmaken. De powerbook heeft meer cache aanboard dan de ibook.
    Denk wel dat de ibook wat sneller zal zijn.
    Hij is ook wat nieuwer.

Als het mijn keuze zou zijn, dan werd het de powerbook.
    puur omdat ik voor rekenkracht een andere mac heb, dus de powerbook zou dan gaan dienen voor het mail / internet / documentjes en wat iphoto / imovie zaken.

Powerbookjes zijn van die schatjes in bed he! Ze gaan heerlijk op je liggen, aangenaam warm.

Bijdrager
    MacAanZee

@ Rini: dat is een functie waar weinig aandacht aan wordt besteed: je wordt er lekker warm van in bed.

Bijdrager
    chatsmit

In bed heb ik het altijd al te warm, (er liggen nu twee schatjes bij me). Een ibook wordt minder warm dan een powerbook, dus heb ik een nieuwe ibook g4 gekocht (niet de echte reden natuurlijk…)
    Ik had nog gekeken naar het cash verschil van de g4’s powerbook 876mhz en nieuwe g4 ibook 1.25ghz. De Ibook heeft tegenwoordig meer cash dan de oude powerbook.
    Het prijsvershil van een nieuwe en een tweedehands Ibook g4 lag zo dicht bij elkaar dat ik uiteindelijk een nieuwe gekocht heb. Hierdoor kreeg ik accessoires zoals een tucano skin gratis erbij en kon ik een extra 512 mb rammetje er goedkoop bij krijgen en er zelf bij prikken.
    Ik wist alleen niet dat er ook zoiets als studentenkorting bestond en ik ben student (alweer :-), waardoor je +- 6% korting kan krijgen op nieuwe apple producten, dus hier ga ik nog achterna of er iets met terugwerkende kracht te regelen valt…
    Het mooie is dat een apple aankoop je altijd goed doet, er zit weinig afschrijving op en al helemaal vergeleken met een PC. Kijk maar naar de 2e hands prijzen van oude appeltjes op internet en wat ervoor geboden wordt.
    Mijn vriendin heeft ook het apple virus opgelopen en heeft vandaag een mini mac gekocht voor haarzelf, waardoor ze ook eindelijk lekker kan computeren zonder te schelden.
    Een kennis van me is nu HELEMAAL doorgeslagen en heeft vandaag ook al een dikke apple gekocht, de duurste/snelste G5 die er bestaat met 2,5GB ram en een vet breedbeeld apple scherm er maar meteen bij…
    Het virus verspreidt zich hier dus als een tierelier en eigenlijk begrijp ik echt niet waarom mensen nog steeds zitten te klooien met hun vol gespamde soa pc’s.
    Wat een boer niet kent vrit ie nie, als ik jaren lang tonijn blikjes bij de Aldi koop en eet en dit bevalt me goed, terwijl de laatste jaren elke keer als ik een blikje koop de tonijn beschimmeld is, ga ik opzoek naar andere tonijnblikjes die wel lekker smaken.
    Mijn eerste indruk van apple hardware en mac os x: Het is alsof je 4 jaar verder de computer toekomst in duikt.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.