16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    ThomasL

iBook en Batterij

Ik heb mijn iBook nu zo’n 18 maanden en ondervind tegenwoordig problemen met mijn batterij. Als ik mijn iBook aan de oplader leg komt er geregeld het ‘geen batterij aangesloten’ symbool in beeld (er zit wel zeker een batterij in) en laad de netspanning mijn batterij dus ook niet op. Bij Apple zeggen ze dat de batterij oud is en geven dat aan als oorzaak maar ik vind een kapotte batterij na 18 maanden toch wel erg snel. Heeft iemand een idee wat de gemiddelde levensduur van een batterij is?

thanx

Bijdrager
    epter

Hoe lang een batterij mee moet gaan weet ik niet, mijn ibook G4 van december 2003 is al een beetje aan het inkalven op z’n orgininele capaciteit. Wel heb ik van verschillende “fixes” gehoord: shift-control-option-power reset de Power Management Unit, PRAM zappen schijnt te helpen en eens in de week / twee weken de accu resetten (helemaal leeg, helemaal vol laten lopen). Tja, meer kan ik er (nog) niet over zeggen! Wel dat het natuurlijk niet verstandig is om een laptop 24/7 aan stroom te laten zitten…. Maar dat wist je zelf vast ook al!

Bijdrager
    hanzwillem
    ”epter”

en een sin de week / twee weken de accu resetten (helemaal leeg, helemaal vol laten lopen).

Dit lijkt me toch niet de bedoeling voor een Li-ion batterij. Je gebruikt hier alleen maar cycles mee. Wat ik begrepen heb van Li-Ion batterijen is dat ze het niet fijn vinden helemaal leeg te raken. Dit herfrissen van batterijen was vooral van toepasing voor NiCad en eerdere generaties NiMH.
    In de handleiding van Ipod raden ze ook sterk af de batterij helemaal leeg te laten lopen. Apple raad dit ook alleen maar aan eens in de zoveel maanden puur om de resterende tijd berekening te kalibreren.

Bijdrager
    ThomasL
    ”epter”

Wel heb ik van verschillende “fixes” gehoord: shift-control-option-power reset de Power Management Unit, PRAM zappen

Hoe doe ik dit? Opstarten met shift, control en option ingedrukt?

Bijdrager
    MacMoritz

Verbazingwekkend dat zo veel gebruikers problemen ondervinden met de batterijen van hun i- of wat voor -Book dan ook… Ik gebruik mijn iBook G3 sinds oktober 2001 dagelijks vele uren, zowel aangesloten op het stroomnet als solitair op batterijkracht. Volledig opgeladen en losgekoppeld kan ik nog altijd een kleine twee uur werken voordat de schat gaat slapen, dat is ongeveer een uur minder dan ten tijde van de aankoop. Ik heb nooit iets anders gedaan dan de batterij opladen (niet eens altijd volledig) en er mee werken.

Uit onderzoek blijkt dat mens en dier langer en gezonder leven als er sprake is van enige regelmaat in het bestaan. Misschien geldt dat ook voor een batterijenleven. Er is nog veel wat wij niet weten en begrijpen.

MacMoritz :innocent:

Bijdrager
    epter
    ”ThomasL”

Hoe doe ik dit? Opstarten met shift, control en option ingedrukt?

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=2238
    command+option+P+R!

Als dat niet werkt, kun je ook in “Open Firmware” opstarten (command+option+O+F) en dan “reset-nvram” intoetsen (staat voor non-volatile ram), gevolgd door enter. Daarna “reset-all” en enter, je mac zou dan opnieuw op moeten starten.

Bijdrager
    iFredo
    ”epter”

Wel dat het natuurlijk niet verstandig is om een laptop 24/7 aan stroom te laten zitten…. Maar dat wist je zelf vast ook al!

Nee, vertel? Waarom is dan niet verstandig?

Bijdrager
    epter

Nou, ik heb nog maar even op de Battery University gekeken. Daar geven ze als aanwijzing:

Do charge the battery often. The battery lasts longer with partial rather than full discharges.

Ok, er staat dus niks over fulltime aan stroom zitten… Wie weet er dan wel de feitjes van?

Bijdrager
    ThomasL

Ik heb mijn batterij altijd aan het stroom als ik thuis ben. Het lijkt me dat het oplaad process gestopt word (lampje kleurt van oranje naar groen) als de batterij vol is en mijn iBook de netspanning in plaats van de batterij gebruikt. Dan zou het geen invloed moeten hebben.

Thanx Epter voor de info!

Bijdrager
    Alfetta
    ”ThomasL”

Ik heb mijn iBook nu zo’n 18 maanden en ondervind tegenwoordig problemen met mijn batterij. Als ik mijn iBook aan de oplader leg komt er geregeld het ‘geen batterij aangesloten’ symbool in beeld (er zit wel zeker een batterij in) en laad de netspanning mijn batterij dus ook niet op. Bij Apple zeggen ze dat de batterij oud is en geven dat aan als oorzaak maar ik vind een kapotte batterij na 18 maanden toch wel erg snel. Heeft iemand een idee wat de gemiddelde levensduur van een batterij is?

thanx

Hoi Thomas,

Ik zit zelf in het batterijen onderzoek momenteel waar wij velen van dit soort vraagstukken ook van fabrikanten van batterijen krijgen. Het is moeilijk te zeggen of een batterij van 18 maanden stuk mag zijn of niet, dat heeft vaak te maken hoe hij gebruikt is. Een batterij is een erg gevoelig systeem welke door fout gebruik gemakkelijk om zeep geholpen kan worden. Afhankelijk van de chemie die erin zit is vaak wel enigszins aan te geven hoe je hem het beste kan gebruiken maar vaak is het ook niet erg praktisch.

Diverse vragen hierbij zijn, in wat voor laadtoestand heb je hem veelal gehad, altijd aan de lader, hoeveel laadcycli heeft hij gehad etc.. In principe als hij goed gebruikt is zou hij in ieder geval nog niet slecht mogen zijn, zelfs niet in 18 maanden. Capaciteits verleis zou uiteraard wel al kunnen zijn maar in beperkte mate. Maar het is heel moeiljik voor een fabrikant om te controlleren hoe een batterij gebruikt wordt, der zit altijd een BMS (battery managment unit) op een lithium batterij om hem zo goed mogelijk electronisch te beveiligen tegen allerhande manieren van gebruik, ook schades. Mogelijkerwijs zal inderdaad voor jou de enige oplossing een andere batterij zijn als het resetten van het PRAM niet helpt als de capaciteit niet goed terug te halen is. Het enige wat je nog kan proberen is hem een paar keer volledig op te laden en volledig te ontladen, maar bij lithium systemen wil dit zelden een oplossing zijn.

Ik weet dat het een beetje sober klinkt maar een batterij is gewoon een erg gevoelig systeem wat alleen door goed gebruik lang in leven kan worden gehouden. Er wordt verschikkelijk veel onderzoek gedaan jaarlijk om batterijen beter te krijgen maar het gaat maar met hele kleine stapjes. Lithiu ion systemen zijn namelijk ver doorontwikkeld waardoor er niet meer zoveel te halen is op dit gebied. De toekomst zal waarschijnlijk ooit nieuwe batterijen gaan brengen met een andere chemie die mogelijkerwijs beter zijn want dat is natuurlijk het streven.

Mijn ibook (g3 700) is nu ca. 2,5 jaar, zelf kan ik de ibook nog steeds tussen de 4 a 5 uur laten lopen non stop zonder dat ik natuurlijk extra veel van de ibook verg door de HD flink te keer te laten gaan of te gaan branden of de airport aan te hebben staan. Het gaat dus om milde omstandigheden waar je gewoon een brief of iets dergelijk schrijft. Als ik de ibook flink belast loopt de tijd terug naar zo’n 3 uurtjes wat nog steeds zeer goed is.

Bijdrager
    ThomasL

To Alfetta,

Bedankt voor de info! Maar hoe kan ik mijn batterij nu het beste gebruiken? Iedereen verteld een ander verhaal en iedereen heeft een andere visie. Wel geheel ontladen of niet, aan netspanning laten of niet, ontkoppelen of niet?

En verder: hoe reset ik mijn pram? Als ik opstart met option, control P en R gebeurd er niets. Moet ik de toetsen indrukken voor het opstart geluid of daarna? Krijg ik iets te zien?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Alfetta
    ”ThomasL”

To Alfetta,

Bedankt voor de info! Maar hoe kan ik mijn batterij nu het beste gebruiken? Iedereen verteld een ander verhaal en iedereen heeft een andere visie. Wel geheel ontladen of niet, aan netspanning laten of niet, ontkoppelen of niet?

En verder: hoe reset ik mijn pram? Als ik opstart met option, control P en R gebeurd er niets. Moet ik de toetsen indrukken voor het opstart geluid of daarna? Krijg ik iets te zien?

Alvast bedankt!

Ik zal je proberen wat tips te geven:
    1) Als je de ibook gebruikt en je hebt gewoon een stopcontact in de buurt, gebruik gewoon de voeding, een batterij verslijt gewoon naarmate hij meer cycli (ontladen/opladen) maakt.
    2) Als je ibook niet laat sluimeren en dus uitzet voor een lange periode zou ik hem ook van de lader halen.
    3) Als je de ibook heel lang niet zou gebruiken, wat waarschijnlijk niet zo snel voorkomt, is het beter om een lithium ion volledig te ontladen en zo weg te stellen, dit wordt vaak niet gedaan
    4) Als je ibook op de batterij laat werken, kun je hem beter helemaal ontladen alvorens je hem weer aan de voeding hang om hem op te laden, dit soort batterijen vinden het uiteindelijk in het algemeen toch niet fijn dat ze na een beetje ontlading weer worden opgeladen. Hem eerst volledig ontladen alvorens hem op te laden is uiteindelijk beter. Nikkel metaalhydride batterijen kennen zelfs het memmory effect waarbij een versnelde afname van de capaciteit plaatsvindt, deze is meestal wel weer terug te halen, door een paar diepe ontladingen. Lithium ion heeft er vrijwel geen last van, maar de chemie zelf vindt het uiteindelijk niet fijn.
    5) Als je veel moet branden of de HD flink laat werken voor een of andere taak zou ik ook de laptop bij voorkeur aan de voeding hangen, als je veel stroom gaat trekken leidt dit ook weer tot snellere reductie van de initiele capaciteit van de batterij. Met andere woorden hij verslijt gewoon veel sneller omdat hij eenvoudig gezegt harder moet werken. Kan hier hele verhalen over vertellen, maar daar zal ik maar niet mee belasten.

Denk dat dit ieder geval de voornaamste zaken zijn om je aan proberen te houden. Het is heel erg moeilijk soms om al dit soort regeltjes na te streven en enkele keren zondigen zal huis niet zo heel veel uitmaken, het is immers niet altijd practisch om je hier aan te houden, maar als je iedere dag dit soort dingen niet nastreeft dan gaan lithium batterijen al vaak binnen 1,5 jaar snel achteruit. Hoop dat je hier een beetje wat aan hebt.

Oh ja, nog 1 dingetje, als je door zou hebben dat je lithium batterij extreem warm wordt, dit geld voor alle apparaten die zo’n batterij gebruiken, maak dat je weg komt, binnen een minuut kan zo’n ding ontploffen als de beveiligingen niet goed werken. Het gebeurd gelukkig maar sporadisch, maar de bekende ongelukken met de mobiele telefonisch zijn geen onzin (ze zijn ook met andere apparaten al gebeurd). Een lithium batterij die om wat voor reden dan ook kortsluit moet je afstand van nemen want het is echt een kleine granaat als je pech hebt. Ik heb heel wat afgefikte batterijen en apparaten gezien. Ik kon het nog sterker vertellen, een beetje redelijk lithium ion batterij heeft theoretisch net zoveel energie in zich zitten als een handgranaat. Dus kies voor je eigen gezondheid en laat die laptop of wat dan ook gewoon lekker ontploffen mocht het gebeuren. De reactie die optreed bij kortsluiting is extreem heftig te noemen.

**even een kleine chemische toelichting, lithium is het meest electronegatieve deeltje wat we hebben op aarde en is in staat om zowat alles te reduceren (electochemische reactie gepaard met electronen overdracht). Metalisch ltihium kan niet eens aan de open lucht bestaan omdat het gelijk zou weg reageren. Een klein beetje vochtigheid zal water afsplitsen in waterstofgas en zuurstof wat extreem exotherm gebeurd waardoor weer een explosie kan ontstaan. Dit geld ook voor de reductie van organische oplosmiddelen in lithium batterijen.

pram resetten weet ik helaas niet zo 123, heb het nooit hoeven te doen. Maar ik meen wel ooit een document op de apple website te hebben gezien waar dit stond.

Bijdrager
    Torz

Bedankt voor de uitleg ,daar heeft iedereen wat aan,
    Gelijk mijn batterij uit mn PB’s gehaald :wink:

Bijdrager
    mr.greenish

Erg leerzaam:) het heldert een heleboel dingen op voor mij. Maar.. 1 vraag nog :roll:
    Ik heb heel vaak gehoord dat voor de ipod batterij het beste is die zo min mogelijk helemaal leeg laten lopen. Klopt dit?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Alfetta
    ”mr.greenish”

Erg leerzaam:) het heldert een heleboel dingen op voor mij. Maar.. 1 vraag nog :roll:
    Ik heb heel vaak gehoord dat voor de ipod batterij het beste is die zo min mogelijk helemaal leeg laten lopen. Klopt dit?

Alvast bedankt!

Ik kan het me moeilijk voorstellen dat het juist is dat dit wordt afgeraden, maar als het zo is zal er beslist een goede reden voor zijn. Ik vermoed dat het meer uit een practisch benadering gezegd wordt.
    Ik zou zeggen doe hem ieder geval regelmatig een volledige ontlading geven. Zeker 1 keer per maand als je hem regelmatig gebruikt en beter nog 1 keer in de twee weken.
    Zoals al eerder gezegd is het gewoon vaak erg onpractisch om hem helemaal leeg te trekken. Overigens leeg is maar een relatief begrip, er zit in principe nog best wel wat energie in de batterij, maar door de electronica kan bij een bepaalde laadtoestand besloten wordt om het apparaat af te schakelen. Echte 100% ontlading heb je dus eigenlijjk nooit, dit zou ook niet goed zijn. Er wordt daarom ook altijd een kleine marge ingebouwd dat ze nooit tot het uiterste gaan. Als electrode materialen onder een bepaalde spanning komen kunnen ze kapot gaan, maar hier hoef je je dus niet druk om te maken want dat wordt door de electronica geregeld.

Bijdrager
    ThomasL

Bedankt voor de uitleg! Zal met mijn volgende laptop batterij voorzichtiger omgaan. Deze is nu toch al naar z’n grootje.:cry:

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.