10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    matsoftmac

iBook doet niks meer…

Hallo allemaal,

Mijn oude iBook G4 1.2 Ghz reageert nergens meer op.

Ik had mijn iBook aan mijn zusje gegeven maar ineens werkte hij niet meer. Mijn zusje was aan het werk op de iBook en ze kreeg ineens een “blauw scherm” en de iBook viel uit. Daarna wilde de iBook niet meer opstarten.

Als je hem aan zet gaat het scherm niet aan, het beeld blijft dus zwart, en er gebeurd dan verder niets. Wat wel opmerkelijk is, is dat hij heel soms wel gewoon aan gaat.

Wie kan mij helpen en wie weet wat de oorzaak kan zijn??

Alvast dank!!

Bijdrager
    matsoftmac

Ik weet niet hoe ik mijn bericht kan wijzigen maar als de iBook lang aan blijft staan op het zwarte scherm dan gaan de ventilatoren opeens wel hard blazen.

Bijdrager
    Hansi2124

Klik op je avatar en kies dan voor Bewerk.

Bijdrager
    Oppie

Start eens op in de veilige modus: http://support.apple.com/kb/HT1564?viewlocale=nl_NL

Bijdrager
    matsoftmac

In de veilige modus opstarten heeft geen zin. Heel soms start de iBook gewoon goed op. Alleen dan wordt het scherm plotseling zwart en doet hij niets meer.

Als hij niets doet, hoor je ook geen “boing” bij het opstarten.

Geblokkeerd
    Anoniem

Hij doet dus wel iets: hij gaat aan, zonder beeld of geluid, maar hij gaat wel aan. En soms boot ie netjes, maar dan valt ie alsnog uit.

Ik heb toch zo’n hekel aan “hij doet niets”, want hij doet dus duidelijk wel wat.

Tests:
    * Als de Mac het deed en het beeld/geluid valt weg, is het systeem dan nog wel in het netwerk te pingen?
    * Is het mogelijk de Mac in target-mode te booten en de harde schijf aan te spreken?
    * Is het mogelijk de Mac van DVD te booten?
    * Is het laatste mogelijk, draai dan eens een hardware test van de OS X install DVD

Ben bang dat er mogelijk’n probleem is met je logic board.

Bijdrager
    Oppie
    matsoftmac op 23 augustus 2010

In de veilige modus opstarten heeft geen zin.

Ik denk het wel, maar goed, het is jouw probleem…

Bijdrager
    matsoftmac

@Oppie: In de veilige modus opstarten heeft geen zin omdat als hij niet opstart, helemaal niet reageert op geen enkele toetscombinatie.

@cailin coilleach: De iBook reageert nergens op. Ook de toetscombinaties werken niet. Ik kan hem dus bijvoorbeeld niet vanaf een cd booten.

Toen hij straks plots weer even werkte heb ik hem opgestart in de Hardware-test van de Mac OS X cd. Ik heb de lange test aangezet maar toen ik later kwam kijken of hij klaar was, zag ik weer het zwarte-scherm.

Ik denk dat het iets met de hardware moet zijn. Hij geeft ook geen “boing” met het opstarten, alleen als hij ‘even’ weer werkt.

Wat zou het kunnen zijn en hoe kan ik er achter komen wat er mogelijk stuk is?

Alvast bedankt voor jullie hulp tot zo ver!!

Bijdrager
    Ezri Dax
    matsoftmac op 23 augustus 2010

@Oppie: In de veilige modus opstarten heeft geen zin omdat als hij niet opstart, helemaal niet reageert op geen enkele toetscombinatie.
    @cailin coilleach: De iBook reageert nergens op. Ook de toetscombinaties werken niet. Ik kan hem dus bijvoorbeeld niet vanaf een cd booten.
    Toen hij straks plots weer even werkte heb ik hem opgestart in de Hardware-test van de Mac OS X cd. Ik heb de lange test aangezet maar toen ik later kwam kijken of hij klaar was, zag ik weer het zwarte-scherm.
    Ik denk dat het iets met de hardware moet zijn. Hij geeft ook geen “boing” met het opstarten, alleen als hij \’even\’ weer werkt.
    Wat zou het kunnen zijn en hoe kan ik er achter komen wat er mogelijk stuk is?
    Alvast bedankt voor jullie hulp tot zo ver!!

Wel eens geprobeerd aan een extern scherm te hangen?

Bijdrager
    bommels

De symptomen duiden erop dat je dit probleem zou kunnen hebben:
    http://macintoshhowto.com/hardware/how-do-i-get-my-broken-g4-ibook-fixed.html

Mijn iBook had hier ook last van. Als je niet bang bent om de soldeerbout in je iBook te zetten is repareren nog best mogelijk.

Succes…
    Bart

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.