17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    rsv99

ibook boot niet na verwijderen ram

Hoi,

na overzetten van m’n ram van de ene ibook naar de andere start de ibook waar het ram verwijderd is niet meer op!!!! wanneer het geheugen teruggeplaatst wordt boot de ibook wel. Reset nvram en pram werken ook niet!! Heeft iemand een oplossing voor dit bizarre probleem???? :o

Mo

Bijdrager
    Fotosoeper

Lijkt me logisch als je iBook geen RAM heeft. Dat heb je nodig om te kunnen booten.

Bijdrager
    rsv99
    ”Fotosoeper”

Lijkt me logisch als je iBook geen RAM heeft. Dat heb je nodig om te kunnen booten.

Mijn ibook heeft natuurlijk 64 mb onboard!!!

Bijdrager
    jps

dat is ook ni veel….

Bijdrager
    Napsju

Wat bedoel je met niet booten? Komt er wel iets op je scherm te staan?

Bijdrager
    remcodb2

is 64mb wel genoeg om osx te booten?

Bijdrager
    rsv99
    ”remcodb2″

is 64mb wel genoeg om osx te booten?

effe voor alle duidelijkheid. het systeem werkte op 64 mb voor de ram upgrade. ook na de upgrade met 256mb werkt het syteem prima. alleen komt afwisselend het finder/vraagteken logo in beeld wanneer ik het reepje ram verwijder. booten via de cd/dvd werkt ook niet………….

Bijdrager
    Nikita

OSX werkt niet met 64 Mb hoor…

Bijdrager
    rsv99
    ”Nikita”

OSX werkt niet met 64 Mb hoor…

nou,

bij mij wel, en bovendien heeft dit niets met het probleem te maken… ik kan ook niet booten via cd .

Bijdrager
    JobKuipers

Volgens de systeemspecs op de Apple site draait OS X niet op 64 Mb Ram. Dus als er alleen 64 Mb in zit kan deze niet opstarten, ook niet vanaf de CD, plaats je RAM dat je eruit hebt gehaald maar weer terug en probeer dan op te starten.

(Misschien ook handig om aan te geven wat voor iBook je hebt, en welk systeemversie je draait, dan is het ook mogelijk je beter te helpen).

Groet,
    Job

Bijdrager
    Nikita

Kan je wel booten met een OS9 cd?

@JobKuipers: als ik Everymac.com mag geloven, is het een iBook G3 tussen de 300 en 500 Mhz… Alles wat nieuwer is dan die dingen hebben meer onboard geheugen.

Bijdrager
    rsv99
    ”Nikita”

Kan je wel booten met een OS9 cd?

@JobKuipers: als ik Everymac.com mag geloven, is het een iBook G3 tussen de 300 en 500 Mhz… Alles wat nieuwer is dan die dingen hebben meer onboard geheugen.

Heb ik niet geprobeerd want ik heb geen os9 cd. het is een ibook 500mhz met 64 mb zoals al gemeld. en het bizarre is dat osx wel degelijk draaide. weliswaar dramatisch traag maar toch. de andere ibook is een 600mhz met 128 onboard en de beruchte ramreep met 256mb. die loopt nu als een zonnetje. Kan ik zelf een os9 bootable cd maken waneer ik de officiele osx 10.3 cd’s heb?

Bijdrager
    Nikita

Zat er dan standaard OSX op?? Bij Everymac.com staat dat OS 9.1 ook wordt ondersteund, dus dat zal wel de standaard zijn geweest waarmee ‘ie ooit geleverd is.

Bijdrager
    Napsju

Erg relevant is het niet, maar waarom haal je die module er uit voordat je zelf een vervanger hebt? Je wist zelf toch ook wel dat 64MB niet lekker werkt, als het al werkt?

Bijdrager
    rsv99
    ”Nikita”

Zat er dan standaard OSX op?? Bij Everymac.com staat dat OS 9.1 ook wordt ondersteund, dus dat zal wel de standaard zijn geweest waarmee ‘ie ooit geleverd is.

Nikita,

Toen ik de ibook kreeg zat osx er op. daarna heb ik er 256mb en airport kaart ingezet en vervolgens geupgrade naar osx 10.3. ik denk dat osx 10.3 net effe teveel geheugen vraagt. ik heb effe in m’n archief gegraven en het bleek dat de originele os9 cd er nog bij zitten. die cd start wel op…. je hebt dus gelijk:-) . wat ik zo vreemd vindt is dat de osx voor 10.3 dus wel gewoon werkte. maar anyway, ben nu aan restoren naar 9.1.

Iedereen bedankt voor de info.

Mo

Bijdrager
    rsv99
    ”Napsju”

Erg relevant is het niet, maar waarom haal je die module er uit voordat je zelf een vervanger hebt? Je wist zelf toch ook wel dat 64MB niet lekker werkt, als het al werkt?

heb inmiddels een ibook 600mhz 128mb intern op de kop getikt waar de ramreep het prima doet. vandaar….

Bijdrager
    Nikita
    ”rsv99″

ik denk dat osx 10.3 net effe teveel geheugen vraagt.

Tja, minimaal 128 Mb volgens Apple maar mijn ervaring is dat je d’r minimaal 256 Mb in moet zetten. Nu heb ik 512 en dat loopt soepel, zeker met 10.3.9 :)

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.