15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Oeboema

iBook batterij levensduur

Hoi allemaal,

Ik mijn iBook nu zo’n maand of 14 en het valt me op (en tegen) dat de batterij zo snel achteruit gaat. Op een volle batterij kan ik nu nog maar zo’n 30 minuten werken terwijl ik in het begin (toen ik ‘m kocht) het zo’n 2 uur vol hield. Ik heb het gevoel dat het o.a. te maken heeft met OSX 10.2. In 10.1 leek het allemaal wat beter, ik kreeg toen ook netjes een waarschuwing als mijn batterij bijna leeg was, nu springt mijn ibook direct in de slaapstand zonder waarschuwing.

Wat is jullie ervaring hiermee????

Bijdrager
    mr_omvlee

ik krij binnenkort ook mn ibook, ik hoop niet dat dat mij gebeurt.
    Zijn er meer met zulke problemen?

Bijdrager
    Oeboema

De batterij is ook echt het enige probleem dat ik met mijn ibook heb hoor. Verder werkt het echt perfect en het crashed echt nooit. Maar ja, wat heb je aan een notebook als de batterij niet zo goed is….. Tenminste, daar lijkt het op.

Bijdrager
    RemiroQuai

Ja hoor, hiero…Precies het zelfde probleem… mijn iBook is nu bijna 2 jaar en nu houdt de accu het (als ik verder echt niets doe) het hooguit 1uur uit.
    Uiteraard moet je er wel iets mee kunnen doen dus als ik een beetje loop te klooien in word etc. dan gaat de levensduur van de accu al gauw naar 30 minuten. :( en dan staat ie zelfs op lagere processorkracht en duizenden kleuren etc.
    Maar goed, Ik houd nog wel van dr :apple: :innocent:

Ik vind het inderdaad ook wel minder dat er geen waarschuwing meer aan te pas komt voordat ie in slaapstand gaat. En soms gaat ie zelfs in slaapstand terwijl de iBook nog zeker voor 50% vol is:(

Bijdrager
    Oeboema

Bekende klachten dus. Ik heb dus ook dat soms bij 50% de slaapstand ineens naar boven komt. Maar soms ook is dat bij 30%. Ik haal denk ik ook een uurtje als ik echt helemaal niets doe maar daar heb ik m’n ibook nou eenmaal niet voor.

Overigens heb ik ook mijn settings zo gezet dat de levensduur belangrijker is dan de snelheid maar echt werken doet het niet

Bijdrager
    awesomemac

Ik heb mijn 600 Mhz iBookje pas een half jaar. Ik merkte wel dat sinds OS 10.2 de accu sneller leeg is dan met OS 10.1 en zeker een verschil met OS 9. Tot heden gaat alles nog goed. Maar aangezien ik best lang met mijn iBook wil doen (qua levensduur) wil ik wel binnenkort een reserveaccu kopen.

Bijdrager
    Zodiack

Enkele kennisssen hebben mij verteld(of wijsgemaakt, whatever) dat je een accu van een laptop met te weinig capaciteit met een trucje weer wat kan oppeppen.

Je zou dan de accu geheel moeten ontladen door op de + en de – een klein lampje aan te sluiten, zodat ie echt helemaal leeg raakt.
    Daarna op de gebruikelijke wijze weer opladen zou dan weer meer capaciteit opleveren.

Zijn er medeforum-gebruikers die hier (uiteraard goede) ervaringen mee hebben?
    Of ben ik door een stel Windo-users wat wijs gemaakt????? :apple:

Bijdrager
    bieg

Leppie en ik zijn nu al zo’n 3 tot vier jaar samen maar ze levert me nog steeds zeker 2 uur vol genot. Daarna moet ik d’r weer volspuiten maar dat zijn van die dinegn die je voor elkaar doet….

BIEG

Bijdrager
    kenmasters
    ”Zodiack”

Enkele kennisssen hebben mij verteld(of wijsgemaakt, whatever) dat je een accu van een laptop met te weinig capaciteit met een trucje weer wat kan oppeppen.

Je zou dan de accu geheel moeten ontladen door op de + en de – een klein lampje aan te sluiten, zodat ie echt helemaal leeg raakt.
    Daarna op de gebruikelijke wijze weer opladen zou dan weer meer capaciteit opleveren.

Zijn er medeforum-gebruikers die hier (uiteraard goede) ervaringen mee hebben?
    Of ben ik door een stel Windo-users wat wijs gemaakt????? :apple:

Het is natuurlijk altijd het beste voor een accu om te zorgen dat deze helemaal leeg is en ‘m pas dan weer op te laden. Ik heb ook nog een tip gehoord maar nog niet getest omdat m’n ibook nog splinternieuw is.

Als je accu brak gaat presteren moet je ‘m helemaal leeg maken, dan moet je ‘m heel goed verpakken zodat er geen vocht etc bij kan en dan 24 uur in de diepvries leggen. Het klinkt wat gek, maar naar het schijnt worden alle ionen dan weer goed geordend of zoiets. Als je toch al een brakke accu hebt is het misschien de moeite waard om eens te proberen. Misschien doe ik het binnenkort wel ff met de accu van m’n telefoon, als het werkt zal ik het hier posten.

Bijdrager
    PeterH

Ik heb mijn iBook ook al dik een jaar en mijn accu houdt het toch regelmatig nog een uurtje of 3 uit. Vaak is het niet een probleem van de accu maar van het power management van je iBook. Deze intepreteert de gemeten accu capaciteit verkeerd en daardoor zal je iBook sneller in slaap worden gezet ondanks dat de accu nog redelijk vol zit.
    Een mogelijk oplossing biedt het
    resetten van het power management.

En de accu in je iBook hoeft niet helemaal leeg te zijn voordat
    je hem weer opnieuw oplaad want de gebruikte accu’s zijn van het type Lithium Ion en deze hebben geen geheugeneffect waardoor je de accu ten alle tijde op kunt laden zonder nadelige gevolgen.

Peter

Bijdrager
    Zodiack
    ”kenmasters”

Als je accu brak gaat presteren moet je ‘m helemaal leeg maken, dan moet je ‘m heel goed verpakken zodat er geen vocht etc bij kan en dan 24 uur in de diepvries leggen. Het klinkt wat gek, maar naar het schijnt worden alle ionen dan weer goed geordend of zoiets. Als je toch al een brakke accu hebt is het misschien de moeite waard om eens te proberen. Misschien doe ik het binnenkort wel ff met de accu van m’n telefoon, als het werkt zal ik het hier posten.

Dit verhaal heb ik ook al eens gehoord maar men was daar nogal negatief over v.w.b. de afloop.

Bijdrager
    Zodiack

resetten van het power management.

Interessante tip PeterH, ga ik direct eens proberen.

Bijdrager
    kenmasters

Lithium Ion accu’s hebben dan wel geen geheugen effect zegt men, maar het laden van een lege accu is altijd beter dan het laden van een volle accu. Ook lithium ion accu’s gaan namelijk niet oneindig lang mee helaas.

Bijdrager
    bieg

weet iemand eigenlijk hoe duur een nieuwe is?
    (is daar eigenlijk losse verkoop van?)

BIEG

Bijdrager
    justi

De accu’s zijn los te koop bv bij Chipmunk.nl voor ongeveer 200 Euro…

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.