15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Moderator
    Lucas Raggers

iBook batterij ellende

Hier zakt je broek toch van af! Nog geen twee jaar oud is m’n iBookje. De capaciteit heb ik met xbattery bepaald op 0,184 Ah. Schande!

Wie kent het euvel en wie heeft er een nieuwe 12″ ibook batterij?

Bijdrager
    Dennis002

Is dat niet de “ibook battery problem” door OS X.2.4?
    Heeft nogal wat over op Macfixit gestaan, batterij-capaciteit was soms ineens meer dan gehalveerd.
    In ‘apple-discussions->hardware->ibook->battery’ zijn er vele klagers met u, misschien eens doorlezen

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Ik heb hetzelfde met mijn PB G3.
    Maximaal 1,5 uur i.p.v. de vijf die hij tot een jaar geleden met gemak haalde.

Ik wacht nog even met het aanschaffen van een nieuwe accu, hopen dat het aan 2.4 ligt:)

Moderator
    Lucas Raggers

1,5 uur??? Dat is een droom voor me. Ik haal de 12 minuten nog niet eens, zoals je kunt zien boven. Dit probleem heb ik trouwens al sinds ver voor 10.2.4.

Dat wordt dus een nieuwe batterij kopen.

Bijdrager
    PeterH

Voordat je een nieuwe batterij gaat kopen zou ik eerst maar eens even het power management gaan resetten. En daarna een paar keer volledig opladen en verbruiken zodat het power management opnieuw de capaciteit kan berekenen.
    management resetten

Bijdrager
    Elstar

De vroege iPods hebben dit probleem ook gehad en er was slechts een update van de firmware nodig om het probleem te verhelpen (mijn iPod houdt het inmiddels weer 8 tot 10 uur uit in plaats van de 20 tot 80 minuten van een maand geleden).
    Met andere woorden: wacht even met de dure vervanging van de batterij, het kan best zijn dat Apple snel met een update komt.

Moderator
    Lucas Raggers

Heb de tests van PeterH uitgevoerd. Inclusief andere wanhopige tips die ik vond op andere forums (opstarten in single user mode enzo). Het heeft allemaal niks opgeleverd. Sterker nog, binnen tien seconden nadat ik de power eruit haal krijg ik dit:

Ik geef het op.

Bijdrager
    lampje

ja…..ik heb hetzelfde Luc, en krijg niet eens die dialog…

in de menubalk staat keurig dat ie nog voor
    twee uur stroom heeft, maar *plink* zet zichzelf
    gewoon uit, zonder melding dus….

PM heb ik al gereset, maar maakt geen f**k uit.

mn iBook is dus van september 2002, dus ouderdom
    van batterij kan het niet zijn….

ik heb wel het idee dat het aan X 2.4 ligt, met 1.5 deed
    hij langer met zn batterij, maar de 4 a 5 uur (die apple claimt)
    was in december al voorbij….

:evil:

Bijdrager
    meneer de koekepeer

De vier a vijf uur heeft ie bij mij ook maar heel even gehaald.
    Muziek draaien etc. vreet natuurlijk van de batterij, evenals programma’s draaien. Het zou zomaar kunnen dat die 4 a 5 uur alleen geldt wanneer je niets doet…

Lucas, waar heb je dat programmaatje vandaan wat in je eerste post staat? Kun je daarmee de status van je accu testen ofzo?

Moderator
    Lucas Raggers

Hiermee kun je de capaciteit van je batterij meten en nog wat andere technische dingen.
    http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12649

Dit programma’tje laat je accustatus zien op een tijdbalkje.
    http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15982

Bijdrager
    awesomemac
    ”lucasraggers”

Heb de tests van PeterH uitgevoerd. Inclusief andere wanhopige tips die ik vond op andere forums (opstarten in single user mode enzo). Het heeft allemaal niks opgeleverd. Sterker nog, binnen tien seconden nadat ik de power eruit haal krijg ik dit:
    Ik geef het op.

Das wel heeeel erg kort! Ik heb net als Lampje mijn iBook vanaf september 2002. Maar ik heb (afklop, afklop) nog geen problemen met mijn accu. De melding dat ik de iBook onder lading moet zetten komt pas bij 7 % en ik kan zonder lading doorgaan tot 0% en dan pas schakelt ‘ie zich uit. Zit er eigenlijk geen garantie op een accu?

Bijdrager
    meneer de koekepeer

‘Tuurlijk zit er garantie op.
    Gewoon Apple bellen, probleem uitleggen, en ze sturen gewoon een nieuwe op hoor:)

Ik heb zo zelfs een keer een nieuwe adapter gehad:)

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Capacity: 1,930Ah
    Charge: 1,906Ah
    Voltage: 12,444v
    Flags: 7
    Amperage: -1200

Wat is normaal? Is dit goed/fout?

Bijdrager
    boelie

Zelf heb ik de iBook 700 mhz (éénnalaatste model geloof ik). Nooit problemen mee, zelfs als ik een dvdtje of divx kijk gaat de batterij 3,5 tot 4 uur(!) mee.

Je kan ook je batterij geheel ontladen, voor twee dagen in de vriezer neerleggen, laten ontdooien en dan geheel opladen. Dit schijnt wel eens te helpen, toch moet ik wel ff kwijt dat dit een paardemiddel is want als dit mislukt ken je je batterij weggooien.

Bijdrager
    Jlle

voor meer info over de accus kijk hier

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030314081843218

volgens dit artikel is geheel ontladen gevaarlijk en niet nodig….

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.