10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    GoldieLox

[ibook] accu leeg -> klok reset?

Misschien wel een heel simpele vraag, maar ik stel hem toch maar:
    Ik laat mijn iBook vrijwel altijd in sleep mode staan, ik zet hem zelden uit.
    Nu wil het zo dat ik hem een dag niet gebruikt hebt terwijl de accu al bijna leeg was.
    Kortom, nu was hij helemaal leeg en uitgegaan. Na opnieuw te starten blijkt dat de klok gereset is, heeft de iBook geen batterijtje ofzo die dit onthoudt? Gewone PC’s hebben dit wel altijd, ik ging er eigenlijk vanuit dat de iBook ook zoiets zou hebben.

Moderator
    unSOUND

Iedere Mac heeft zo’n batterij inderdaad, waarom hij toch de instellingen is vergeten is mij even een raadsel… PRAM toevallig gereset ?

Bijdrager
    Deskman

Volgens mij heeft de iBook geen interne batterij…

ff zoeken:P

Bijdrager
    Deskman

Neen de iBook en de latere PowerBooks hebben geen interne PRAM-batterij meer. Ik vermoed dat ze een elco aan boord hebben die gedurende de batterijwissel de boel wel even op stroom houdt. De PRAM wordt verder in leven gehouden door de grote accu.

Als je hem dus helemaal leeg laat lopen en dan niet snel er iets aan doet (bijladen) dan ben je je settings wel kwijt.

Moderator
    unSOUND

Hoe lang zou zo’n elco het vol houden dan ? Ik heb mijn iBook in het verleden nog wel eens een dag zonder accu laten liggen, en ik was mijn klok e.d. nooit kwijt…

Bijdrager
    Deskman

Ik meende het me te herinneren en in de overzichtjes van mactracker staat bij PRAMbattery: none

Even zoeken levert heel wat linkjes op. Ook tips dat de batterij op kan zijn, maar de linkjes waarin gesproken wordt over het ontbreken van deze batterij onderbouwen de boel meestal…

Bijdrager
    estherzd

Ja dat heb ik ook wel eens! Soms floept mijn accu er zonder reden uit en dan moet ik ook alles weer instellen. Ik dacht dat dat hoorde :innocent:

Geblokkeerd
    Anoniem

Gek dat dat er niet in zit zeg! Ik dacht dat elke Apple dat wel had!

Moderator
    unSOUND

De meeste Macs hebben ze dan ook, ik ga er van uit dat er bewust voor is gekozen om er geen in te doen… bovendien zou de elco die taak een tijdje kunnen vervullen.

Bijdrager
    Yosemite

In http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58445 staat dat alle iBooks en de 12″ PowerBook niet over een reservebatterij beschikken. De condensator kan ongeveer 10 minuten het PRAM geheugen in stand houden.

De 15″ en 17″ PowerBooks hebben wel een reservebatterij en kunnen het in de sluimerstand zo’n 3 minuten zonder accu uithouden; lang genoeg om de accu te verwisselen.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.