14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Coolstart

Ibook aanraden of toch maar Laptop met windows

Mijn neef heeft nood aan een laptop. Zou ik hem een ibook aanraden? 14″
    Laptop gaat dienen voor schoolwerk. (word,excel, powerpoint,internet,en cad tekenen)

Word en excel kan je best vervangen door openoffice for mac?
    Een kwestie om vlot te kunnen oveschakelen van mac naar windows.

Dat CAD programma is een probleem, het werkt enkel onder windows.
    Hoe zit het met die emmulators? Werken die met alle programma’s? zijn ze duur en is het omslachtig te werken met die dingen?

Ik veronderstel dat een Ibook zijn waarde beter gehoud dan een windows laptop?
    Of is dat te verwaarlozen?

langs de andere kant is de Ibook wel vrij duur. 1400 euro incl Btw.
    Daar heb je een 1.3ghz 512ram 60 gb Hd, cd-rw, 14″ 1024 x 768

Er is zelfs al een dell, 1.3ghz centrino, 512ram,15 ” 1680×1050 SXGA scherm, Cd-rw,60gb hd, 1jaar gar.

De ibook kost €1400 tegenover €880 euro…toch wel een noemenswaardig verschill.

Ik zou mijn neef een Mac willen aanraden gewoonweg omdat ik dan minder last heb om hun pc of laptop weeral eens kan redden van de dood wegens virussen, spyware, banners,popups enz..

Aangezien de laptop enkel in huis wordt gebruikt ga ik hem een mini mac proberen aan te raden.
    Die kost 600 euro met wat geheugen en die prijs valt wel erg goed mee. Dan moeten ze nog wel een scherm kopen. 600 + 300 euro tft is 900 euro. met gewoon crt wordt het 700 euro.
    mobiliteit valt dan wel weg.

Moderator
    unSOUND

Als ze zelf niet over een Apple begonnen zijn, laat dat dan ook zo.

Anders krijgen ze iets in hun schoot geworpen waar ze helemaal geen interesse in hebben, en bij ieder voorval dat ze ergens niet uitkomen zijn ze bang dat ze een miskoop begaan zijn.

Ik zou ze gewoon met Windows laten werken. Mochten ze wel eens achter jouw machine zitten en interesse tonen, kan het altijd nog.

Bijdrager
    Freeee

En ten behoeve van het CAD werk heb je goede programma’s voor de mac. Het ligt er alleen aan wat voor CAD tekeningen hij moet maken.

Bijdrager
    Remon

Mocht hij met autocad werken zou ik hem zeker geen apple aansmeren.
    De emulgators waaronder virual pc zijn niet goed genoeg
    om op een mac een progamma’s zoals cad te draaien.
    Dan zou hij moeten gaan werken met vectorworks dat schijnt ook goed
    te zijn en werkt goed op de mac.

Bijdrager
    Shark-o
    ”Coolstart”

Word en excel kan je best vervangen door openoffice for mac?
    Een kwestie om vlot te kunnen oveschakelen van mac naar windows.

(…)

Er is zelfs al een dell, 1.3ghz centrino, 512ram,15 ” 1680×1050 SXGA scherm, Cd-rw,60gb hd, 1jaar gar.

De ibook kost €1400 tegenover €880 euro…toch wel een noemenswaardig verschill.

Om snel over te kunnen schakelen zou ik kiezen voor Word en Excel voor Mac (oftwel Office voor Mac). Ja, die is er ook namelijk.

En vergeet niet dat een 1,3 Ghz centrino wel een heel stuk trager is dan een 1,3 Ghz G4. Ik schat dat de G4 al gauw anderhalf tot twee keer zo snel is.

Bijdrager
    Granny Smith

1… centrino is sneller dan een G4

2… is CAD belangrijk voor uw neef? windows dan… kzou nooit met emulators beginne…

3… mac mini… plus upgrades… mmm… ook nog een scherm/toetsenbord/muis nodig…neem dan een iMac G5… prijs valt dan heus wel mee

Bijdrager
    MacBeer

In dit geval neig ik ook om te zeggen: Windows…. ik doe het wel met pijn in mijn hart :wink:

CAD kan wel op de Mac, maar het probleem is de problemen met incompatibiliteit met de software op de onderwijsinstellingen. De Mac kan nog zo geweldig zijn, als je constant problemen hebt met de conversie dan heb je meteen een hekel aan het ding…

Bijdrager
    Dick de Roos

Als hij niet zelf over een Mac is begonnen, zou ik hem lekker met de Dell laten stoeien.
    Er moeten soms de nodige hindernissen overwonnen worden als met de Mac in een Win-omgeving gewerkt wordt. Je moet dan willen. Bijvoorbeeld naar een alternatief programma uitkijken.
    En om stedds in de verdedeiging te moeten (“mijn schoolkameraden kunnen wel wat ik niet kan”).
    Tegen de tijd dat spyware en virussen te erg worden, valt er vast te praten.
    Of laat hem soms op jouw Mac werken. Dat is altijd goed.

Bijdrager
    TomH
    ”Coolstart”

Mijn neef heeft nood aan een laptop. Zou ik hem een ibook aanraden? 14″
    Laptop gaat dienen voor schoolwerk. (word,excel, powerpoint,internet,en cad tekenen)

je neef kan studenten korting krijgen van 8%(?)

Bijdrager
    anton.m

en het is altijd cool om met een Mac rond te lopen. Strak desigh en waanzinnig OS!!

Bijdrager
    Robert de Groot

Als hij gaat tekenen in 3D dan heeft hij Windows nodig. Pro Engineer, Solid Works, Unigraphics, AutoCAD, allemaal programma’s voor het andere platform.
    Apple is 10x beter dan Windows, maar op functionaliteit in de CAD wereld moet je gewoon realistisch blijven.

Bijdrager
    DonJoe

Je kunt sommige dingen best goed doen, vooral office en DTP, maar 3D/Cad is gewoon niets op Osx. In dat geval kan je beter Windows gebruiken.

Windows laptops hebben ook een groter scherm bij een lagere prijs. En als je écht wilt werken op een laptop moet je toch wel minimaal 15 inch nemen.

Aangezien de laptop enkel in huis wordt gebruikt ga ik hem een mini mac proberen aan te raden.
    Die kost 600 euro met wat geheugen en die prijs valt wel erg goed mee. Dan moeten ze nog wel een scherm kopen. 600 + 300 euro tft is 900 euro. met gewoon crt wordt het 700 euro.
    mobiliteit valt dan wel weg.

Hij wilt een laptop en dan ga jij hem iets aanpraten wat hij helemaal niet nodig heeft.

Bijdrager
    vogel

Hoe komt het eigenlijk dat een platform, dat nog altijd veel in de grafische wereld gebruikt wordt, een beroerd klein assortiment aan CAD software heeft? Ik weet helemaal niks van CAD, maar dit kan ik niet rijmen. Het lijkt erop dat VectorWorks het enige programma is dat een beetje in de buurt komt.
    Voor jouw neef is het belangrijker dat hij met programma’s kan werken die op school ook toegepast worden. Als daar geen Mac alternatieven voor zijn, wordt het zeker Windows. En als hij zelf geen Mac zou willen, laat hem dan lekker. Het gaat uiteindelijk maar om een computer hoor. :wink:

Bijdrager
    Turver

Omdat CAD niet in de grafische wereld wordt gebruikt. Het is vooral een technisch tekenprogramma, voor het ontwerpen van 3D-objecten

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.