13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Geblokkeerd
    Anoniem

i5 C2D of Quadcore?

Vreemd genoeg nog nergens een duidelijk antwoord op kunnen vinden zoals benchmarks bijvoorbeeld, maar toch een vraag die me bezig houdt nu ik een beetje aan het rondkijken ben voor een nieuwe iMac.

Ik wil dus binnenkort een nieuwe iMac gaan halen, maar kwam een Geekbench benchmark tegen waaruit de C2D i5 3.60Ghz versie die in de 27″ iMac zit, sneller is dan de Quadcore i5 2.8Ghz van de 27″ iMacs. Ik ga er vooral wat games (Final Fantasy 14, Starcraft 2 e.d.), Adobe CS5 apps (Photoshop, Illustrator en Indesign) en iWorks op gebruiken.

Hier de link naar de enige benchmarks die ik heb kunnen vinden: http://www.primatelabs.ca/geekbench/mac-benchmarks/

En ik zit te twijfelen tussen deze 2 iMacs:

iMac 27″
    – i5 3.6Ghz Core 2 Duo
    – 4GB ram (wordt later uitgebreid naar 8GB)
    – Ati 5750 1GB

iMac 27″
    – i5 2.8Ghz Quadcore
    – 4GB ram (wordt later uitgebreid naar 8GB)
    – Ati 5750 1GB

Weet iemand of de i5 3.6Ghz ook echt sneller is dan de i5 2.8Ghz? Alleen de CPU is anders, maar de overige specs van deze iMacs zijn ‘tzelfde… en vooral voor Photoshop en de genoemde games ben ik nieuwschierig naar de echte verschillen tussen deze 2 CPU’s. Alvast bedankt voor de info!:-)

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    Maverick9898

Excuus, klopt niet wat ik zei(A).

Geblokkeerd
    Anoniem

Alle iMac-modellen bevatten processoren. Van de razendsnelle Intel Core “i”-serie, met een gloednieuwe processorarchitectuur waardoor de prestaties hoger zijn dan die van de vorige generatie. De geavanceerde functies van zowel de 3,2-GHz Intel Core i3- en 3,6-GHz Core i5-dual-coreprocessors omvatten”

De i5 3.6Ghz heeft 2 fysieke cores en 4 “nepcores”. De i5 2.8Ghz heeft 4 fysieke cores.:)

Bijdrager
    Maverick9898

Klopt, het klopte dus ook niet:P.

Bijdrager
    Trat

Voor single threaded taken is de 3.6GHz sneller omdat maar één core wordt gebruikt dan (en die is dus sneller). Voor multi-threaded taken is een quad-core beter dan een dual core. Voor games zou de 3.6 c2d sneller zijn.

Overigens zijn de uitkomsten van dit soort benchmarks vaak open voor speculatie omdat niet echt duidelijk is hoe zich e.e.a. naar de realiteit vertaalt.

Al met al denk ik dat een Quad-core waardevaster en toekomstbestendiger is. Ik bedoel, spelletjes ga je een keer mee op houden (neem ik aan) en dan is dat voordeel dus weg. Het voordeel van bijvoorbeeld 4 jpegs tegelijk converteren ipv 2, wordt dan belangrijker.

P.S. Volgens mij heeft die quad-core 4 echte cores en 8 ‘nep-core’s’.

Geblokkeerd
    Anoniem

World of Warcraft heb ik ook zo’n 4-5 jaar gespeeld, hehe. Ik hou wel van een computerspelletje zo af en toe, maar niet alle spellen zijn even prettig spelen op een Playstation. Nu weet ik dat zowel Starcraft 2 en Final Fantasy 14 beide gebruik kunnen maken van Quadcores, dus met deze 2 zal de i5 Quadcore beter zijn.

Ik stond alleen zo te kijken dat met de benchmarks de Dualcore sneller uit de test kwam… maar goed; de Quadcore is dus uiteindelijk met “meer-corig” werk wel sneller/beter:)

Dank voor de info!

Volgens mij had alleen de i5 Quadcore geen multi-threading; ten minste, dat is wat ik dacht te zien op Apple’s website. Maar met of zonder multi-threading is die i5 wel een mooie processor voor een klein beetje gamen en veel Photoshopwerk:)

Bijdrager
    strigoi

De Dual of Quad Core maakt niet gek veel uit voor games, aangezien de meeste games nog maximaal gebruik maken van 2 zal de hoger geklokte Dual Core sneller zijn. Nieuwere games ondersteunen quad Cores en waarschijnlijk zal een Quad Core dan ‘future proof’ zijn. Wat je hoe dan ook moet doen als je van games houdt is de snelste GPU (Ati 5750) kopen, GPU is vele malen belangrijker dan CPU voor gaming. Verder raad ik voor veel Photoshop werk lekker veel Ram aan, minimaal 8GB.

Geld uitgeven aan:
    1) GPU
    2) CPU
    3) Ram omdat je dat eventueel later nog bij kan plaatsen mocht het geld even op zijn

Succes!

Geblokkeerd
    Anoniem

Dat is precies wat ik al aangaf, dus we zitten op 1 lijn:-)

Ik neem zowiezo de 5750 met 1GB aan geheugen, en RAM wordt naderhand uitgebreid. Ik was alleen even ontgoogeld door de benchmarks van de CPU:-)

Enfin, nu m’n “oude” iMac maar verkopen, en dan zo snel mogelijk de nieuwe in huis halen. Jammer dat ze ‘m niet als 21.5″ versie hebben… die 27″ is echt groot zeg!

Bijdrager
    indra

Welke specs heeft jou ouwe iMac? misschien wil ik hem wel overkopen voor mijn ouders.
    Stuur maar pm ofzo?

Geblokkeerd
    Anoniem

PM’tje gestuurd;)

Bijdrager
    Pieterr
    Trat op 27 september 2010

P.S. Volgens mij heeft die quad-core 4 echte cores en 8 ‘nep-core’s’.

Nee. De Quad-Core i5-760 heeft 4 ‘nep-core’s’ (“Threads”). Zie het Intel overzicht. De Quad-Core i5-760 heeft namelijk geen Hyper-Threading. (Ja, Intel maakt het allemaal lekker overzichtelijk…)

Verder eens met Trat. De Max Turbo Frequency van de i5-680 is 3.86 GHz, en die zal het dus in een single-core benchmark winnen van de Quad-Core i5-760 (Max Turbo Frequency = 3.46 GHz).

Geblokkeerd
    Anoniem

Overigens, kap met dat “core 2 duo”. Er bestaat niets als een “c2d i5”. Je hebt OF een dual core, OF een quad core i5. “C2d” is een hele andere serie CPUs.

Geblokkeerd
    Anoniem

Komt doordat Intel het zo makkelijk maakt met al die subversies en namen… tachtig verschillende i3’s, i5’s en i7’s, in dualcore en quadcore’s, en als Apple ze dan ook nog eens gebruikte tesamen met de C2D’s; erg verwarrend soms:)

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.