15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Willumpie

Hybride HD?

Ik wil een nieuwe HD in mijn MBP van begin 2011 zetten en kwam dit tegen:
    Seagate S-series – 1TB – 8GB Hybrid.
    http://www.computerland.nl/a/interne_harde_schijven/20203195/seagate_s_series_1tb_8gb_hybrid/details.aspx

Hoe werkt dat hybride en wat doet die 8gb?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het is 8 GB flashgeheugen dat in de harde schijf ingebouwd is, en waar de schijf data zet die je vaak (b)lijkt te gebruiken. Op die manier kan het die data sneller bereiken dan wanneer het elke keer van de schijf gelezen moet worden.

Seagate zelf vertelt er dit over.

Bijdrager
    Willumpie
    Jakko op 17 maart 2014

Het is 8 GB flashgeheugen dat in de harde schijf ingebouwd is, en waar de schijf data zet die je vaak (b)lijkt te gebruiken. Op die manier kan het die data sneller bereiken dan wanneer het elke keer van de schijf gelezen moet worden.

1) Enig idee of dat goed werkt?
    2) Is het aan te raden?
    3) Wat ga je daar in de praktijk van merken?
    4) Is dat vergelijkbaar met je diskdrive vervangen door SSD in combi je met je gewone HD?

Bijdrager
    IcyDragon68

Ik denk dat dit hetzelfde principe is als Apples Fusion Drive technologie.

Maar even off-topic: jouw titel wekt veel verwarring op. HD is een term voor beeldschermen. Je had moeten schrijven HDD.

Bijdrager
    Willumpie

@Icydragon68

HD staat toch ook voor Hard Disk? Volgens mij moet het dan nog eerder HDD zijn! Want HHD staat voor Hybride Hard Drive.
    Het zou verwarrend kunnen zijn, maar aangezien er op dit forum niet veel over TV’s wordt gesproken lijkt het me wel duidelijk toch!?

Bijdrager
    TheBigZ
    Willumpie op 17 maart 2014

HD staat toch ook voor Hard Disk?

Precies. Je hebt HD en SSD. En die hybride dingen duidt men ook wel aan met SSHD.

http://nl.hardware.info/nieuws/37941/seagate-sshd-ervaar-zelf-het-beste-van-twee-werelden

Bijdrager
    hokkie
    Willumpie op 17 maart 2014

1) Enig idee of dat goed werkt?
    2) Is het aan te raden?
    3) Wat ga je daar in de praktijk van merken?
    4) Is dat vergelijkbaar met je diskdrive vervangen door SSD in combi je met je gewone HD?

1) Werkt prima
    2) Fusion Drive ken ik, werkt goed.
    3) Met name je ‘read’ performance gaat fors omhoog
    4) Ligt aan hoe je de schijven indeelt. Een separate oplossing zal mijn voorkeur hebben (sneller).

Bijdrager
    Buzz

De Fusion Drives werken met 128 GB flash opslag in plaats van 8 GB. Met maar 8 GB zal je systeem nog veel vaker aanspraak moeten maken op de trage hard disk. Het is natuurlijk wel ook een pak goedkoper.

Ik weet ook niet of zo’n hybride drive wel goed zal werken als onderdeel van een zelf samengestelde echte Fusion Drive, mocht je dat ooit willen doen. Er zijn dan twee lagen (één in OS X, en één in de software van de hybride drive) die zich ermee gaan bemoeien wat waar wordt weggeschreven. Dat lijkt me niet ideaal. Maar ik denk niet dat je dat wil. Dus verder lijkt het me wel een goede optie voor een MacBook Pro.

Bijdrager
    Willumpie

@Buzz_D

Eh… Wat bedoel je nu te zeggen? Wel of niet een goede optie in een MBP?
    Of gaat een gewone HD beter werken?

Bijdrager
    TheBigZ

Ja het is een goede optie.
    http://www.anandtech.com/show/6816/seagate-announces-laptop-and-desktop-sshds-solid-state-hybrid-drives

Although I’m not very excited about the performance of these drives compared to SSDs, their low price should make Seagate’s SSHDs an obvious choice compared to a traditional hard drive.

http://www.anandtech.com/show/5160/seagate-2nd-generation-momentus-xt-750gb-hybrid-hdd-review

Bijdrager
    Willumpie

Als ik alles zo lees op internet zie ik wel de voordelen van zo’n SSHD van Seagate.
    Alleen gaat dat ook op in mijn MBP van begin 2011? Dat wil ik even zeker weten voordat ik hem ga kopen.

Of is dat alleen bij Windows of nieuwere MacBook modellen?

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    Willumpie

Ok thanks. Dan ga ik die morgen halen bij Computerland hier in Nijmegen. Meestal kun je daar spullen terugbrengen als ze niet bevallen.
    Ik laat jullie de ervaring weten!

(edit:) Computerland in Nijmegen bestaat helaas niet meer…

Bijdrager
    Willumpie

Heb inmiddels de Seagate SSHD 1TB ingebouwd (zie hier) en het lijkt erop dat t allemaal net even wat soepeler werkt. Programma’s starten net wat sneller op. Vensters sluiten sneller. Kortom alles reageert gewoon lekker vlot.
    Een aanrader dus!

Bijdrager
    TheBigZ

(y)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.