23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    verschelden

Humax 5050 data overzetten naar Imac

Het moet mogelijk zijn om vanuit een Humax 5050c PVR de data via FTP over te zetten naar mijn MAC.
    Geen flauw idee waar ik moet beginnen, Google levert niets op.

Ik heb de Humax via een ethernet kabel verbonden met een airport die draadloos door een Imac gezien wordt.

Op de Humax moet ik verschillende zaken als IP, DNS etc invullen

Wie kan deze leek helpen?
    Vast bedankt

Bijdrager
    Pieterr

Humax iHDR-5050c HD decoder PVR review.

USB en netwerk aansluitingen
    Fraai is dat de Humax iHDR-5050c is voorzien van een Ethernet aansluiting en twee USB 2.0 aansluitingen. Dat biedt veel extra mogelijkheden die zeker in het voordeel van deze PVR pleiten.
    Na aansluiting op een LAN kan de decoder een IP adres onvangen via het netwerk (DHCP) of de gebruiker kan zelf een vast IP-adres instellen. Vervolgens kan dan via elke computer in het netwerk de harde schijf van de decoder bereikt worden via een FTP server die ingebouwd zit in de Humax. Op die manier kunnen de foto, muziek en video (waarin ook eerder opgenomen programma’s staan) mappen worden bereikt om bestanden toe te voegen of te verwijderen. We hebben deze FTP optie zowel vanaf een Windows PC als een Macbook getest en dat werkte probleemloos.

Zie de Nederlandstalige Manual op pagina 44 (7.6 Netwerk) voor meer info.
    FTP username is: HumaxFTP
    Het standaardwachtwoord is: 0000

Op de Humax moet ik verschillende zaken als IP, DNS etc invullen.

Kies DHCP. Dan krijgt de Humax automatisch een IP adres etc.

Via een FTP client (bv FileZilla) kun je bestanden van/naar de Humax down/uploaden. Je moet er alleen even achter komen welk IP adres de Humax heeft gekregen. Dat kan met een programma als Bonjour Browser. Maar meestal kun je het al raden omdat je router oplopende IP nummers uitdeelt zoals 192.168.1.101 etc.

Bijdrager
    Buzzin Hornet

En je kunt in de Humax zelf ook het gekregen IP adres zien.

Bijdrager
    verschelden

Het wil niet lukken.
    Ik denk dat de situatie nog wat complexer is:

De airport waar de Humax op aangesloten zit maakt onderdeel van een ander netwerk.

Maw hij sluit aan bij een tweede airport (waar de internetverbinding op binnenkomt. Hij is geconfigureerd voor airtunes.

Bij DHCP krijg ik in ieder geval geen IP adres ed.

Bijdrager
    Pieterr

Hoe is je netwerk setup precies?
    Je hebt een ADSL of kabel modem (al dan niet met een ingebouwde router).
    Aan je modem hangt (of zit erin) een wireless router die je draadloze netwerk opzet.
    Elders in je huis heb je een AirPort Express die je gebruikt voor AirTunes.
    Je hebt de Humax verbonden met de ethernet-aansluiting op de AirPort Express.
    Klopt dit?

Het is nu van belang hoe je de AirPort Express hebt geconfigureerd.
    Als je de Humax op de AirPort Express wilt aansluiten, kun je de AE het beste in brugmodus zetten.
    Zie http://manuals.info.apple.com/nl_NL/Apple_AirPort_Networks_Early2009_N.pdf

Anders: probeer eerst eens de Humax via een ethernetkabel aan je hoofdrouter (die bij je modem) aan te sluiten om te kijken of je dan wel via DHCP een IP adres krijgt. Eea moet je wel aanzetten op de Humax. (Zie p.44 in de handleiding.)

Bijdrager
    fatboysmart

Hallo allemaal,

Heb sinds gisteren ook een Humax 5050 en probeer nu via FTP verbinding te maken.
    Ik heb de Humax aan mijn speedtouch verbonden met een ethernet kabel, en de speedtouch zit weer aan een Airport Express.

Als ik nu via Cyberduck een FTP verbinding probeer te maken, dan krijg ik de volgende melding.

met het volgende logfile…

[code:1:dce85d795d]NOOP
    200 Port command successful
    SYST
    215 UNIX system type.
    STAT /media
    211 Extension supported :
    FEAT
    /media.
    PASV
    drwxr-xr-x 2 root root 100 Jul 18 18:56 .
    PORT 10,0,0,13,192,183
    drwxr-xr-x 17 root root 149 Dec 11 21:55 ..
    PASV
    drwxr-xr-x 2 root root 4096 Jan 01 00:00 Photo
    PORT 10,0,0,13,192,184
    drwxr-xr-x 2 root root 4096 Jan 01 00:00 Music
    [/code:1:dce85d795d]

Als ik het dan nog een keer probeer, krijg ik de volgende fouten.

[code:1:dce85d795d]NOOP
    drwxr-xr-x 4 root root 4096 Jul 18 20:12 Video
    220 Welcome to connection.
    USER humaxFTP
    331 Password required for humaxftp.
    PASS ********
    230 User logged in, proceed.
    STAT /media
    211 Extension supported :
    CWD /media
    /media.
    [/code:1:dce85d795d]

Hij geeft dus aan dat de user is ingelogd volgens mij, maar dan gaat er iets fout.

Iemand enig idee?

Ik werk overigens met Tiger 10.4.11

Bijdrager
    Pieterr

Ik neem aan dat je nu draadloos aan het proberen bent?

Heeft die Speedtouch nog een vrije ethernetconnector over? Zo ja, dan zou je eens bedraad kunnen proberen dmv een ethernetkabel tussen je Mac en de Speedtouch. Of gebruik anders de kabel die nu naar je AirPort Express loopt.

Bijdrager
    fatboysmart
    ”Pieterr”

Ik neem aan dat je nu draadloos aan het proberen bent?

Heeft die Speedtouch nog een vrije ethernetconnector over? Zo ja, dan zou je eens bedraad kunnen proberen dmv een ethernetkabel tussen je Mac en de Speedtouch. Of gebruik anders de kabel die nu naar je AirPort Express loopt.

Ja inderdaad. Ik heb het nu geheel bekabeld geprobeerd, dus zowel de Humax en mijn iMac met een ethernetkabel aan de Speedtouch gekoppeld, maar het resultaat is gelijk aan eerder. Ook de Firewall op m’n iMac heb ik uitgezet voor de zekerheid.

Ik heb verder nog lopen spelen met het handmatig instellen van de IP adressen op de Humax i.p.v. DHCP te gebruiken, maar dat maakt ook geen verschil. Ik heb het nu zo ingesteld:

IP adres: 10.0.0.20
    Subnetmasker: 255.255.255.0
    Routeradres: 10.0.0.138
    DNS-adres: 0.0.0.0

Viel me trouwens wel op dat bij DHCP de Humax het Routeradres instelt op 255.255.255.0, dus gelijk aan het subnetmasker. Dat lijkt me sowieso verkeerd niet?

Als ik probeer te FTP-en rechtstreeks vanuit de Finder met [command]-K (i.p.v. met Cyberduck), dan krijg ik een foutcode -50.

Ik kom er zo niet uit. Ik hoop dat een van jullie nog een idee heeft?

Een vriend van me heeft trouwens exact hetzelfde probleem met zijn Humax op zijn MacBook met Tiger 10.4.11…

Bijdrager
    Pieterr
    ”fatboysmart”

Viel me trouwens wel op dat bij DHCP de Humax het Routeradres instelt op 255.255.255.0, dus gelijk aan het subnetmasker. Dat lijkt me sowieso verkeerd niet?

Lijkt mij ook verkeerd.

Hoe kom je aan die 138? Het routeradres zou het IP adres van je Speedtouch moeten zijn (aan de LAN zijde).

Bijdrager
    fatboysmart
    ”Pieterr”
    ”fatboysmart”

Lijkt mij ook verkeerd.

Hoe kom je aan die 138? Het routeradres zou het IP adres van je Speedtouch moeten zijn (aan de LAN zijde).

Als ik 10.0.0.138 intyp in safari, dan kom ik in de speedtouch router, dus ik neem aan dat dit klopt.
    Ook als ik bij m’n iMac onder netwerkinstellingen kijk, staat daar 10.0.0.138 ingevuld bij routeradres.

Bijdrager
    Pieterr

Ok, dan klopt dat blijkbaar. Meestal hebben de routers als laatste getal “1”. Vandaar dat ik 138 wat vreemd vond.

Bijdrager
    MartinSch

ik had exact hetzelfde probleem met Cyberduck. Van alles geprobeerd en uiteindelijk dacht ik dat het aan het programma moest liggen.

Heb Filezilla geinstalleerd en het werkt perfect!

TS files van de Humax rippen en afspelen met de VLC player! Voor andere formaten gebruik ik HandBrake om de TS file te converteren.

Voortaan films opnemen en kijken op mn MacBook

Bijdrager
    fatboysmart

Bedankt Martin!

Heb geprobeerd Filezilla te installeren, maar die werkt kennelijk alleen met Leopard en ik heb nog Tiger.
    Daarom maar eens Transmit geprobeerd, en nu werkt het inderdaad!
    Zelfs draadloos via mijn Airport Express werkt het.

Ik moest wel mijn Firewall (die van OS/X) uitzetten.
    Ik heb nog geprobeerd om poort 21 vrij te geven, maar dat lukt niet.
    Hoe heb jij dat gedaan?

Nu alleen nog VLC vinden voor Tiger. De nieuwste 1.0 versie is ook Leopard only.

Bijdrager
    winfred

Voor wie ook/nog problemen heeft, ik heb mijn (positieve) ervaringen met Humax 5050C, Cyberduck en de mac beschreven:

Transfer and transcode to iPod/iPhone

Ook een pagina die beschrijft hoe je metadata kan uitlezen:

Parse Humax 5050C metadata files

Dat laatste is handig voor als je de beschrijving in het MP4 bestand wil zetten, bv. met mp4tags (van mp4v2) of Atomic Parsley.

Bijdrager
    Lanser54

Hoi zijn jullie er al uit , met de FTP
    Ik gebruik gewoon Disk Order , werkt perfekt op mijn imac 24″ wel OS X Leopard Snow
    Dit programma Disk Order , werkt ook Perfect op OS X Tiger.

Werkt ongeveer het zelfde als totaal commander met windows.

Als je dan van je humax gedownload hebt.
    Kan je de Files het best afspelen met VLC Media Player for Mac.
    Ook HD films.

ik hoor het wel.

Groet Johan

Bijdrager
    Mr Van

Situatie is als volgende, ik heb twee airport express’s

Heb een airport express hangen aan een zyxel modem, de airport express (N technology) stuurt prima een draadloos signaal uit en kan overal in huis internetten.

Ik heb net een humax 5050 gekocht, en heb mijn oude Airport express ingeplugged, bij mijn tv en de humax hiermee verbonden via de ethernet port., so far so good.
    Nu heb ik deze airport express gereset en via het airport express configuratie programma ingesteld.
    In ieder geval de Humax zegt dat er een verbinding is.

Echter als ik ftp://10,0,1,139 intyp in de browser, dan vraag deze om wachtwoord etc.
    ok: HumaxFTP, wachtwoord 0000. Dan zegt deze onjuist..

Heeft dit te maken met brug modus, poort koppeling, het zegt me allemaal niks.

In de Humax heb ik handmatig instellen staan.
    IP 10.0.1.139
    subnet 255.255.255.0
    router: 10.0.1 (dacht ik uit mijn hoofd)
    DNS niks.

Of moet ik beide express’s opnieuw configureren ? Kan iemand me in de juiste richting wijzen ?

Thks, Daan,

Bijdrager
    winfred

Je weet zeker dat de Airport Express inderdaad een verbinding heeft met de Humax? Helaas kan dat alleen als de Airport Express een WDS remote is (zie vraag 4+5) voor het hoofd WDS systeem (dus: niet als gewone wireless client).

Voor handige uitleg: http://support.apple.com/kb/HT2044
    Dus: instellen als het plaatje midden onder (=WDS remote station), niet rechtsonder (=client mode, alleen geschikt om als remote luidsprekers te gebruiken).

Heb je al verbinding gemaakt via een FTP client?
    Met een webbrowser heb ik altijd slechte ervaringen.

CyberDuck (gratis) is een mooie FTP client, werkt prima en gebruikt als URL:
    ftp://[email protected]/Video

Als ik deze URL bij m’n browsers probeer:
    – FireFox: popup met vraag username + password, daarna popup dat 502 commando niet is geïmplementeerd
    – Safari: geen vraag om username + password, geeft een NSURLErrorDomain error, moet /Video weglaten, daarna wordt de URL in CyberDuck geopend
    – Chrome: blijft staan op “sending request”

Voor mijn CyberDuck instellingen:

Transfer and transcode to iPod/iPhone

Heb je het al met de terminal geprobeerd?
    Je zou iets moeten krijgen als:
    [code:1:bebd6d27af]$ ftp 10.0.0.139
    Connected to 10.0.0.139.
    220 Welcome to connection.
    Remote system type is UNIX.
    ftp> user humaxftp
    Password:
    Remote system type is UNIX.
    ftp> ls
    502 Command not implemented.
    200 Port command successful
    150 Opening data connection for directory list
    drwxr-xr-x 2 root root 100 Jan 29 08:36 .
    drwxr-xr-x 17 root root 149 Dec 11 21:55 ..
    drwxr-xr-x 2 root root 4096 May 08 20:48 Photo
    drwxr-xr-x 2 root root 4096 Jan 01 00:00 Music
    drwxr-xr-x 17 root root 12288 Jan 29 00:54 Video
    226 Closing data connection.
    [/code:1:bebd6d27af]

Bijdrager
    tarun

Nou zeg. Het is me eindelijk gelukt om via Ethernet en FTP (Fetch) contact te maken en te downloaden vanaf de Humax 5050c. De truc was om de Humax in te stellen op IP-adres 192.168.0.1 en de Mac op 192.168.0.2 (beide met subnetmasker 255.255.0.0). Dit stond hier beschreven.

Overigens gebruik ik sinds vorige week nieuwe software. (Beschikbaar via Ziggo.)

Bijdrager
    Pieterr

@tarun: Bedankt voor het terugmelden. :thumbsup:

Bijdrager
    AvdHF64

Ik heb hetzelfde probleem.
    Mijn netwerk is iets ingewikkelder.
    Router is een FRITZ!Box 7340 met daar aan bekabeld een NAT, Airport, in de huiskamer (Xbox360, PS3, Wii en AppleTV + draadloos alle gasten en gebruikers MacBook Air 10.6) en HPswitch met iMac G3 10.5?, iMac intell 10.6, Oki printer, Humax iHDR505c.
    Imac’s zien Humax iHDR5050c wel maar finder laat geen inhoud zien. Weet iemand hoe de Humax geformatteerd is?
    Humax is trouwens zo wie zo het gebruikersonvriendelijkste apparaat dat ik ooit heb gezien. Daarom staat hij ook op zolder en staat onze oude gerepareerde samsung (1maal de gebruiksaanwijzing gelezen voor het aansluiten, instellen ging zonder) weer beneden. Humax had nu nog als enig doel films en series op te nemen die ons huishouden via de computer kon streamen. Toch zou ik het leuk vinden deze opstelling aan de praat te krijgen.

Bijdrager
    tarun

De 5050c is gebruiksonvriendelijk als het gaat om de FTP-server. Verder bevalt het apparaat mij zeer goed.

Wat betreft je vraag: de formattering is EXT3 (Linux). Je kan de harde schijf het beste benaderen via FTP door je Mac rechtstreeks op de Ethernetpoort aan te sluiten.

Bijdrager
    AvdHF64

Dank maar MacBook Air heeft geen ethernetpoort. Heb dus niets aan het apparaat… mac can zelf geen ext3 lezen, schrijven en rechten toekennen.

Bijdrager
    ventus2ct

Ik heb net een Humax iHDR-5200C, aangesloten op gigabit switch die gekoppeld is aan een Fritzbox 7340.
    Humax IP nummer opgezocht op Fritzbox.
    Op mijn iMac gebruik ik het FTP-programma Fetch.
    Als adres het IP-nummer intikken, user name HumaxFTP, password 0000 en je hebt toegang tot de Humax harddisk en ook de eventueel aangesloten USB opslag.
    Humax opnames hebben de file extentie .ts (MPEG2 transport stream).
    Via Fetch kan je ze downloaden op je Mac.
    Met VLC kan ik deze bestanden afspelen en ook kan ik ze bewerken met elgato turbo.264 HD

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.