7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    velvis

Hulp over draadloos internet nodig voor switcher.

Na jarenlang de voordelen van de Mac breed uitgemeten te hebben, heb ik een vriendin van mij er van kunnen overtuigen, om naast de Dell die ze van haar werk moet gebruiken, voor priv├ę een (2e hands) iBook aan te schaffen. Maar . . . . . . nu ben ik natuurlijk de eerstaangewezene om haar van advies te dienen . . . . en daar heb ik dit forum wellicht bij nodig.
    De iBook is een 800 mHz (PowerPC 750) waarvan de ethernetpoort stuk is. Aangezien ze de machine volledig als standalone wil gebruiken, leek haar dat geen probleem.
    De vraag is echter wat de beste oplossing is voor internetten. Op dit moment draait ze nog een 56K modem in de PC, maar ze wil over naar draadloos (kan kabel zijn of ADSL). In de iBook past alleen de oude airportkaart (waarvoor belachelijke prijzen worden gevraagd op de tweedehands markt).
    Ik heb zelf geen enkele ervaring met draadloos werken; waar kan ik goede (recente) informatie vinden. Welke base stations zijn geschikt om zowel Mac als PC aan te sturen? Er schijnt een draadloze “ontvanger” te zijn die op de usb poort kan worden aangesloten.
    Wie helpt mij op weg ?

Bijdrager
    Eehhm…

Bij XS4ALL/KPN ADSL kreeg ik een draadloos modem gratis. Die werd keurig geinstalleerd, gratis. Daar zat ook een USB ontvanger bij, maar ik weet niet of die ook door OSX herkend wordt. Ik heb hem aan mijn moeder gegeven die met de buurvrouw meesurft (Moe is op Windows).

Het modem werkt perfect met AirPort kaart. Zelfde protocol, maar de configuratie gaat via Safari (besturing van modem via HTML) en niet met de OSX AirPort configuratie assistent. Je typt gewoon het IP nummer van het modem in en dan zie je de instellingen. Dat is het enige verschil.

Kijk maar even hier en hier

Bijdrager
    aToMac

D-Link heeft een USB wireless USB stick, deze werkt zeker op de Mac.

Alhoewel Airport ingebouwd beter schijnt te werken dan de USB varianten.

Bijdrager
    velvis

Dank, Eehhm…
    dat je me op het spoor van XS4ALL hebt gezet.
    Zojuist met hun technische helpdesk gebeld, kreeg meteen een MAC kenner aan de lijn en die heeft e.e.a. helder op een rijtje gezet. Hebben idd een gratis modem; gratis geînstalleerd. Overigens vertelde hij mij, dat zodra er een usb draadloze adapter beschikbaar komt (als vervanger van de airport kaart) hij dat direct zou weten. Ook uit andere (Apple) bronnen krijg ik te horen dat de (1e generatie) airport kaart de enige optie is.
    Wie heeft er positieve ervaringen met een D-Link USB Wireless adapter in combinatie met een oudere iBook ? Als tegenhanger van de negatieve verhalen uit de “officiele” hoek.

Bijdrager
    velvis

JMK4 . . .

Heb je zelf ervaring met die “vaima” adapter ?
    Website ziet er nogal “malle pietje” uit.

Bijdrager
    MekMarley

Ik zou als ik jou was ergens een oude airport kaart opsnorren. USB adapters werken, naar mijn mening, instabiel op een oudere Apple iBook.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.