19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    PaulineVanDelsen

Leek-vragen over OSX

beste mensen,
    Ik heb sinds kort een MacBook Air gekocht en heb een paar vraagjes.
    1. Hoe verander je de naam van een map bij je documenten?
    2. Hoe plaats je een bestand in deze map?

Bijdrager
    Imade

Dat kan met de rechtermuisknop, mits deze klik niet werkt kan je deze eenvoudig activeren bij systeemvoorkeuren –> Trackpad of muis (als je een losse muis gebruikt). Hier kan je ook zien hoe bepaalde technieken ‘werken’.
    Bestanden erin plaatsen kan je doen door deze vast te houden en te slepen naar de map in kwestie of je opent de map en sleept het bestand in kwestie erin.

Bijdrager
    McWouter

Mocht je net overgestapt zijn op Mac OS X, dan is naast deze website ook http://www.macmiep.nl handig om te bekijken. Hier vindt je per categorie uitgebreide uitleg voor overstappers.

Veel plezier met je Mac!

Bijdrager
    PaulineVanDelsen

beste, als ik op de rechtermuisknop klik dan is dit het enige dat er op komt, verplaats naar prullenmand, dupliceer, geef snel weer en tags. niets om de naam te veranderen.
    En als ik het document sleep naar de map dan gebeurt er niets, hij gaat gewoon terug naar zijn plaats.

Bijdrager
    Absrnd

Ook het gebruik van Google is niet moeilijk:)

Bijdrager
    PaulineVanDelsen

ja, het is allemaal heel gemakkelijk hoor. maar als ik er op klik of hetzelfde doe als op het filmpje word mijn balk niet licht blauw zodat ik er dan in kan typen, het blijft donker blauw.

Bijdrager
    gipsman

Een korte tik op het trackpad selecteert de map- of bestandsnaam als de cursor erop staat. Daarna kun je de naam geheel of deels wijzigen.
    Geef in de finder-voorkeuren liefst aan dat de extensie weergegeven wordt ( bv. pages, eml, rtf,…) zodat je steeds ziet wat voor een bestand het is.

Bijdrager
    MacTS

Dit heeft niets met een MacBook Air te maken maar alles met basiskennis van het OS.

Bijdrager
    jv65

ja, het is allemaal heel gemakkelijk hoor. maar als ik er op klik of hetzelfde doe als op het filmpje word mijn balk niet licht blauw zodat ik er dan in kan typen, het blijft donker blauw.

Map selecteren en op Enter (⏎) drukken.

Bijdrager
    Koning Frank
    PaulineVanDelsen op 12 september 2015

Je klikt één keer om het bestand te selecteren (balk is donkerblauw), en vervolgens nog een keer op de naam óf -in plaats van de laatste stap- éénmaal op enter.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

En als we toch mensen aan het leren zijn hoe het hoort: de toets die hierboven overal „Enter” wordt genoemd, heet „Return”:)

Enter is de toets met het ⌅-symbooltje erop helemaal rechtsonder (als je een volledig toetsenbord hebt — op een MacBook zit die dus helemaal niet), Return is de toets met ↩ erop.

Bijdrager
    fred44nl

TS heeft een MacBook Air en daar zit geen Enter toets met het ⌅-symbooltje erop.
    zelf heb ik een MBA met een US-keyboard en heb een horizontale enter-toets en daar staat zowel “enter” als “return” op.

Bijdrager
    Franky Mac

Op mijn 2012 MBA 11″ met een zg. Nederlands toetsenbord zit bijna hetzelfde toetsenbord als die losse die bij mijn iMac zit, alleen de toets rechtsboven is anders. Op de Macbook Air is het de aan/uitknop en op die van mijn iMac de eject-knop. De return toets op beide toetsenborden heeft ↩ en het ⌅-symbooltje erop.

Bijdrager
    Koning Frank
    fred44nl op 12 september 2015

TS heeft een MacBook Air en daar zit geen Enter toets met het ⌅-symbooltje erop.
    zelf heb ik een MBA met een US-keyboard en heb een horizontale enter-toets en daar staat zowel “enter” als “return” op.

Ik weet niet uit welk land jij je MBA hebt, maar op de mijne zit toch echt een ⌅-teken.

Bijdrager
    fred44nl
    No_Name op 12 september 2015

Ik weet niet uit welk land jij je MBA hebt, maar op de mijne zit toch echt een ⌅-teken.

deze MBA heb ik enkele jaren geleden on-line besteld bij Apple.nl
    daarbij heb ik opgegeven dat ik een us-keyboard wilde hebben.
    ik heb vanaf mn eerst computer een dergelijk toetsenbord gehad en ga dat ook niet veranderen:)

Bijdrager
    Franky Mac

Bij mijn volgende MacBook ben ik ook van plan om us-keyboard te bestellen. Door PC’s op mijn werk ben ik die lay-out gewend.

Moderator
    Night

⌅ en ENTER zijn het zelfde. Zoals je ziet staat ENTER kleiner gedrukt op de toets, wat wil zeggen dat ENTER alleen in combinatie met een functietoets (alt/command/Fn) te bereiken is. Zonder functietoets is de toets een RETURN toets (↩)

Maar goed, we dwalen af van het onderwerp (tenzij TS inmiddels is geholpen).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Zoals ik dus zelf ook al zei …

Omdat op Amerikaanse toetsenborden woorden staan en geen symbolen — met symbolen hebben ze in dat land schijnbaar nogal moeite, getuige bijvoorbeeld hun verkeersborden. Dat er ook „Enter” op staat is met dezelfde reden dat er ook „Alt” staat op de ⌥-toets: in combinatie met een ándere toets (in dit geval Fn) wordt de Return-toets „Enter”. En ja, in de meeste gevallen hebben die twee toetsen dezelfde functie, waaronder in de Finder als het gaat om bestanden of mappen hernoemen — maar niet altijd, zoals bijvoorbeeld wanneer je met tekst werkt in InDesign.

Bijdrager
    janvanes

Van een aantal mappen in Mac OS X kan of mag je de naam beslist niet veranderen – zoals bijv. de (standaard) mappen “Bibliotheek”, “Gebruikers”, “Programma’s” en je thuismap (de map met je naam). Misschien probeer je dat, en lukt het daarom niet?

Er zijn ook een aantal karakters die problemen kunnen opleveren in de naam van een bestand of map: de dubbele punt (:), of de punt aan het begin van een de naam. Soms ook de slash (/).

https://support.apple.com/kb/PH6704?locale=nl_NL&viewlocale=nl_NL

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.