12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Rickje

Hulp nieuwe student

Hey allemaal,

Ik ga komende maand Sociale Geografie en Planologie studeren aan de Universiteit Utrecht. Heb al een hoop geregeld en voor elkaar, denk aan DUO, OV-kaart en inschrijven.

Ik weet alleen niet welke boeken ik nodig heb.. en hoe ik daar ook aan moet komen. Krijg ik daar bericht van? Moet ik dit opzoeken online?

Alvast bedankt voor de hulp.
    Gr Rick

Bijdrager
    stavos

Ik vermoed zomaar dat de UU je daar veel beter een antwoord op kan geven dan de OMT leden. Dus waag eens een belletje naar de studiecoördinator, grote kans dat je daar al je vragen kwijt kunt.

Bijdrager
    Brombeer

Ach gut, het boekencircus.
    Je merkt tijdens colleges wel wat er nodig is en best koop je de boeken pas op het moment dat ze echt nodig zijn. Zo verdeel je de kosten over het jaar en als je het prikbord in de gaten houdt kun je e.e.a. gebruikt bij een ouderejaars scoren.
    Maar spring niet nu in die mallemolen.

Bijdrager
    Synapse88

Wat boeken betreft heb ik mijn vijf jaar op de universiteit steeds deze strategie aangemeten:

1. niets kopen voor de lessen beginnen, soms heb je een boek helemaal niet nodig, vraag het dus steeds bij de eerste les even na bij de docent.
    2. zoek naar een .pdf of andere digitale versie van het boek online en laat dat drukken en lijmen/ringen als je er een gevonden hebt, bespaart je vaak een hoop geld.
    3. kijk of je het boek kan uitlenen in de bib van je universiteit.
    4. koop je boek online

Bijdrager
    Soulshaker

Waarom stel je de vraag hier ipv bij de unief ?
    Die kunnen je direct zeggen wat je nodig hebt , en waar je het kan kopen.

Ook ik raad je aan om al zeker de boeken van het tweede semester pas dan aan te schaffen.

Tegen die tijd zijn veel van je medestudenten gestopt en verkopen ze de boeken aan een fractie van de prijs.
    Misschien ben je dan zelf al gestopt om iets anders te doen.

Bijdrager
    Yggdrasil

Inderdaad, zeker doen.

Ik heb die fout wél gemaakt en zo kwam ik met drie boeken te zitten van om en bij de zeventig euro die ik helemaal niet (meer) nodig had. De boekenlijst was immers nog de ‘oude’. Gewoon wachten dus tot ze echt zeggen dat ze ’t nodig hebben in de lessenreeks.

Veel plezier alvast!

Bijdrager
    MrHammond

Veel boeken staan op de lijst omdat ze door de docenten zelf, of vrienden/kennissen van hun geschreven zijn. Soms moet je ook een heel boek van ze kopen terwijl er maar een paar bladzijdes uit behandeld worden. Beter inderdaad even te wachten. Bij Biologie op de UU kreeg je de informatie per vak, de studievereniging kon ze dan uiteindelijk voor je leveren, zo gaat dat op de meeste universiteiten in NL. Heb je al contact gehad met de studievereniging?

Bijdrager
    Rickje

Allemaal bedankt.

Dit is dus de reden dat ik heb besloten nog geen contact met de UU op te nemen over de boeken, ik ben overtuigd om gewoon even te wachten tot het een en ander wordt aangegeven in de lessen. De 4 punten van Synapse88 zijn hierin ook zeker bruikbaar.

Heb nog geen contact gehad met studievereniging, zal ik ook eens naar kijken vanavond.

Bijdrager
    Brombeer

Wat op menige opleiding ook voorkomt, is dat de school een dealtje heeft gesloten met een of andere boekenboer en dan proberen ze je te dwingen via die weg de boeken af te nemen. Je begrijpt dat dit voor de student nooit de goedkoopste optie is.
    De studenten die een jaar hoger zitten kunnen je het best vertellen welk boek hoe vaak en waar gebruikt wordt. Sommige standaardwerken blijven na je studie ook wel handig: daar loont het wel een actuele druk te bezorgen.

Bijdrager
    jobz

Nee professor van Dijk. Ja, ik weet dat het in de studiegids staat. Ja ik heb de lijst in juli ook per post ontvangen. Inderdaad ik had ze kunnen bestellen. U heeft gelijk, maar ik had het een paar weken terug op OMT gevraagd en die zeiden dat het niet nodig was.

Bijdrager
    Rickje

Welke studiegids?? :slant:

Sta pas 10 dagen ingeschreven:wink:

Bijdrager
    stavos

Maak je dan ook niet druk dat je in die 10 dagen nog niets gehoord hebt van de UU.:wink:

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.