15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    its_me_leon

Hulp gezocht met probleem Imac 27 2013

Sinds enkele dagen heb ik problemen met mijn iMac. Het systeem geeft bij nagoenoeg alles wat ik doe de “spinning ball” voor lange tijd. Na enkele minuten reageert hij meestal wel weer even. Dit duurt echter nooit lang. Heb het volgende geprobeerd:

– harde schijf test: geen fouten gevonden

– Clean install, hdd geformateerd en Mojave opnieuw geinstalleerd. Probleem direct weer aanwezig. Er valt niet mee te werken.

– gestart in safe mode. Zelfde gedrag.

Heb ik een hardware defect?

Bijdrager
    Pasav

Hoe heb je de drive getest ? De Apple Schijfhulpprogramma geeft te weinig info voor echte fouten. Probeer Drive DX om alle smart waarde te kunnen zien.

Klachten doen denken aan defect HD.

Is het nog een HDD of al een SSD ? HDD in combinatie met iCloud Sync (desktop en documenten) levert een trage machine op. SSD is is dan een oplossing om de boel weer snel te krijgen.

Bijdrager
    Shmoo

Waarschijnlijk is je HDD stuk of begint nu flinke slijtage te vertonen. Dat zorgt voor de traagheid.  Het beste kun je er een SSD in monteren, of laten doen natuurlijk. 🙂

Bijdrager
    Moriarty

Desnoods een RAM test draaien met Rember.

Zoals de heren hierboven al aangeven, kans is 90% dat het je harde schijf is.

Bijdrager
    its_me_leon

Bedankt voor de reacties: Ik heb de drive getest met DX Drive en het lijkt idd het begin van het einde:

=== IMPORTANT HEALTH INDICATORS ===
    ID NAME RAW VALUE STATUS
    5 Reallocated Sector Count 0x4CD0 59.4% OK
    187 Reported Uncorrectable Errors 59 41.0% Failing
    197 Current Pending Sector Count 8.856 46.0% Failing
    198 Offline Uncorrectable Sector Count 8.856 46.0% Failing
    199 UDMA CRC Error Count 0 100% OK

Zal me eens verdiepen in de optie een SSD te plaatsen.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Een SSD zal een wereld van verschil zijn.

Zelf zie ik het niet zitten om een iMac open te maken.

Het veiligste is:

https://www.onlinemacwinkel.nl/service/imac-ssd-laten-inbouwen/

Een goedkope oplossing is een USB 3.0 externe SSD, maar die werkt alleen optimaal onder HFS+.

Bijdrager
    Max_G

<p class=”cite”>its_me_leon op 7 juni 2019 om 17:12</p>
    Zal me eens verdiepen in de optie een SSD te plaatsen.

Je schijf kan nu van het ene moment op het andere compleet de geest geven. Je moet per direct een backup maken en de interne schijf niet meer gebruiken. Als je in de buurt zit van Zaandam is de tip van Mac Hammer Fan waardevol. Goede winkel met scherpe prijs. Je kunt ook zelf een schijf kopen en deze door hen laten plaatsen, da’s nog wat goedkoper. Of inderdaad vanaf nu een externe schijf gebruiken. Dan stop je bijvoorbeeld bovenstaande schijf in dit doosje.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Mac Hammer Fan op 7 juni 2019 om 21:51</p>
    Zelf zie ik het niet zitten om een iMac open te maken.

Ik had er geen moeite mee toen de voeding van m’n vorige iMac (model eind 2012) kapot aan het gaan was. De handleiding van iFixit geeft goed aan waar je op moet passen, en meer gereedschap dan een hobbymesje (om de plakstrips waar het glas mee vastzit door te snijden) en bijvoorbeeld een paar oude bankpasjes (om de glasplaat los te houden van de rest van de computer) heb je niet nodig. Speciale plakstrips hoef je trouwens ook niet te kopen — die fout had ik wel gemaakt, maar wanneer de computer open is zie je dat je ook gewoon dun dubbelzijdig plakband kunt gebruiken.

Bijdrager
    its_me_leon

Heb wat info verzameld. Een nieuwe ssd in laten bouwen: ongeveer 200 Euro voor 256 GB en nog 280 Euro voor 500 GB. Geen idee vanwaar dat grote verschil. Een losse Samsung ssd heeft een prijsverschil van ongeveer 35 Euro tussen 256 en 500.

Ben nu voor de externe ssd oplossing gegaan in de vorm van een Samsung T500 (99 Euro). Werkt prima (tot dusver), en voor mij de snelste oplossing. Wel interessante aanbieding die 1TB drive, maar heb ik niet nodig voor wat ik met de iMac doe.

Bedankt voor alle tips !!!!!

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Die Samsung T500 is USB-C en dus sneller dan USB 3.0. Wellicht heb jij geen opstartproblemen onder Mojave onder APFS. Een goede koop. Veel plezier ermee. 👍

Bijdrager
    Max_G

Mac Hammer Fan op 8 juni 2019 om 11:34
    Die Samsung T500 is USB-C en dus sneller dan USB 3.0. Wellicht heb jij geen opstartproblemen onder Mojave onder APFS. Een goede koop. Veel plezier ermee. 👍

Alleen heeft zijn iMac geen USB-C.

Bijdrager
    nnsa

iMac hoeft geen USB-C te hebben om een T5 aan te sluiten. USB3 of Thunderbird is voldoende. Kabel(s) worden bijgeleverd, bij de T5.

Bijdrager
    Hansi2124

Ik heb er geen verstand van, vandaar deze vraag: kan er op een ssd-schijf  meer data geplaatst worden dan op een hdd-schijf? Even aangenomen dat ze dezelfde bestandsindeling hebben.

Moderator
    Night

Nee natuurlijk niet. 1 GB blijft 1 GB. Of dit nu geplaatst wordt op een DVD, een harddisk, een thumbdrive of een SSD, maakt geen enkel verschil.

Eén van de voordelen van APFS boven HFS+ is dat een aantal bestanden niet geplaatst hoeft te worden, omdat ze een kopie zijn van het origineel. Bij HFS+ waren dit twee bestanden, die evenveel ruimte innamen, bij APFS is dat slechts 1 bestand + 1 verwijzing naar het bestand.

Bijdrager
    Hansi2124

Bedankt. Ik dacht het al, maar wilde het zeker weten;-)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.