25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:

Bijdrager
    Jodokus

Hulp gevraagd Ziggo-F-secure en extensies van Safari

Beste Apple gebruikers.
    Ik heb hulp en advies nodig bij mij probleem. Willen jullie mij helpen a.u.b.?
    Ik heb al veel zoek werk gedaan op het forum en op internet, er staat veel maar kom er toch niet uit.

Mijn provider is Ziggo en Ziggo biedt haar klanten een beveiliging aan van F-secure.
    Dat heb ik geïnstalleerd en dat is prima verlopen. Ik heb contact opgenomen met Ziggo, maar deze zeggen ga naar F-secure wij geven het alleen weg.

Het probleem:
    In Safari staan geen extensies meer of deze zijn uitgeschakeld. Ik weet het niet. Linker en rechter vak van extensies zijn leeg en ik zie ook geen + of – teken staan om een extensie te plaatsen.
    Ik kan wel extensies kopen in de store, maar ik weet niet welke. Is volgens mij ook niet de bedoeling.

De update is Safari 12.0 de laatste binnen 30 dagen. Ik gebruik High Sierra.

Wat nu te doen F-secure eraf halen, maar dan heb ik de extensies van safari nog niet terug.
    Ik heb op de site van F-secure gelezen dat er een probleem is en als advies geeft men Fire Fox aan als browser. Dat kan ik uiteraard doen. Maar liever niet.

Maar hoe krijg ik de extensies van Safari weer terug?
    Ik heb wel een externe schijf aan Time machine continu draaien. Heb ik daar iets aan?

Dagelijks lees ik jullie berichten, maar het blijft voor mij hocus pocus. Als jullie willen helpen dan graag a.u.b. ik begrijpelijke taal zodat ik het snap.

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp.

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  Jodokus.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  Jodokus.

Bijdrager
    fred44nl

verwijder dat maar weer:)

waarom zou je überhaubt een virusscanner gebruiken met MacOS ??

daar zijn ellelange discussies over, maar mijn conclusie is: doe dat nou niet:)

Bijdrager
    TheBigZ

fred44nl: +1

Bijdrager
    JoopJoopJoop

weg met die Ziggo nonsens……, alleen maar last van, geen gemak, is niet nodig…

Bijdrager
    nnsa

Om je Safari extensies te beoordelen moet je naar Voorkeuren gaan en daar bij Extensies kijken. En ja, Safari 12 is kritischer op extensies en zoals anderen al aangaven geen rotzooi installeren. Helemaal niet nodig. Ben benieuwd wat F-secure weer aftapt…(“gratis” = betalen met jouw data).

Bijdrager
    Jodokus

Beste mensen,

Dank voor jullie reactie. Ik heb het er eigenlijk opgezet voor malware en spyware en dat dat soort zaken.

Ik wil het nu wegooien. Heb er grote spijt van.

Is naar programma’s gaan voldoende om het te verwijderen? Of blijft er dan nog rommel achter?

En hoe krijg ik de extensies voor Safari terug?  Ik zit er erg mee.

Groetjes

Jo

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>nnsa op 10 oktober 2018 om 19:50</p>
    Ben benieuwd wat F-secure weer aftapt…(“gratis” = betalen met jouw data).

Waarschijnlijker is dat Ziggo kwantumkorting krijgt op F-Secure om dat dan aan hun eigen klanten door te verkopen als onderdeel van het abonnement.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@jakkowesterbeke,

Toch eraf gooien die overbodige meuk…..

Bijdrager
    nnsa

Ziggo biedt het gratis aan hun klanten…

Bijdrager
    JoopJoopJoop

De meeste Ziggo klanten zijn Windows en Android gebruikers…

Bijdrager
    Jodokus

Beste mensen goedemorgen allemaal.

Allereerst hartelijk dank voor de reacties tot nu toe. Één ding is duidelijk in jullie reactie F-secure is niet nodig en wegblijven van beveiliging.

Daar is voldoende op gereageerd. Nogmaals dank.

Oplossing: F-secure is weer verwijderd, maar ik heb de extensies nog niet terug. Met time machine ben ik terug gegaan naar Safari voor de installatie van F-secure. Ik kan hier mee de contents openen. Is dat de oplossing?

Oplossingsgericht en hulp is meer dan welkom.

Groet,

Jo

<p class=”cite”>Jodokus op 10 oktober 2018 om 17:43</p>
    Beste Apple gebruikers.
    Ik heb al veel zoek werk gedaan op het forum en op internet, er staat veel maar kom er toch niet uit.

Mijn provider is Ziggo en Ziggo biedt haar klanten een beveiliging aan van F-secure.
    Dat heb ik geïnstalleerd en dat is prima verlopen. Ik heb contact opgenomen met Ziggo, maar deze zeggen ga naar F-secure wij geven het alleen weg.

Het probleem:
    In Safari staan geen extensies meer of deze zijn uitgeschakeld. Ik weet het niet. Linker en rechter vak van extensies zijn leeg en ik zie ook geen + of – teken staan om een extensie te plaatsen.
    Ik kan wel extensies kopen in de store, maar ik weet niet welke. Is volgens mij ook niet de bedoeling.

Wat nu te doen F-secure eraf halen, maar dan heb ik de extensies van safari nog niet terug.
    Ik heb op de site van F-secure gelezen dat er een probleem is en als advies geeft men Fire Fox aan als browser. Dat kan ik uiteraard doen. Maar liever niet.

Ik heb wel een externe schijf aan Time machine continu draaien. Heb ik daar iets aan?

Dagelijks lees ik jullie berichten, maar het blijft voor mij hocus pocus. Als jullie willen helpen dan graag a.u.b. ik begrijpelijke taal zodat ik het snap.

<ul id=”bbp-topic-revision-log-3213005″ class=”bbp-topic-revision-log”>
    <li id=”bbp-topic-revision-log-3213005-item-3213007″ class=”bbp-topic-revision-log-item”>Dit onderwerp is gewijzigd 15 uur, 20 minuten geleden door  Jodokus.

<li id=”bbp-topic-revision-log-3213005-item-3213008″ class=”bbp-topic-revision-log-item”>Dit onderwerp is gewijzigd 15 uur, 19 minuten geleden door  Jodokus.

<p class=”cite”>Jodokus op 10 oktober 2018 om 17:43</p>
    Beste Apple gebruikers.

Het probleem:

<ul id=”bbp-topic-revision-log-3213005″ class=”bbp-topic-revision-log”>
    <li id=”bbp-topic-revision-log-3213005-item-3213007″ class=”bbp-topic-revision-log-item”>Dit onderwerp is gewijzigd 15 uur, 20 minuten geleden door  Jodokus.

<li id=”bbp-topic-revision-log-3213005-item-3213008″ class=”bbp-topic-revision-log-item”>Dit onderwerp is gewijzigd 15 uur, 19 minuten geleden door  Jodokus.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  Jodokus.

Bijdrager
    fred44nl

de extensies van Safari zitten in ~/Bibliotheek/Safari/Extensions

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>JoopJoopJoop op 10 oktober 2018 om 20:08</p>
    Toch eraf gooien die overbodige meuk…..

Dat vind ik ook, maar het heeft geen betrekking op de prijs ervan.

Bijdrager
    Jodokus

Beste Fred,

Dit is wat ik te zien krijg.

Het is leeg.

Gr,

Jo

venster extensies

Bijdrager
    fred44nl

dus zijn ze weg en hier kun je nieuwe vinden:

Bijdrager
    Jodokus

Beste Fred,

Dank je wel voor je bericht. Fijn dat jij mij wilt helpen.

Als ik zoals jij schrijft waar ik nieuwe kan vinden kom ik in store terecht. Maar welke moet ik hebben en wat zit er standaard in Safari?

Weet jij dat?

Gr,

Jo

?

Bijdrager
    Jodokus

Beste forum bezoekers,

Dank voor jullie reacties en advies. Gezien de ontvangen reacties ga ik ervan uit dat het probleem groter is dan verwacht.

Voor mij als leek staat de oplossing er niet bij.

Ik heb de Mac kliniek in Rotterdam gevonden. Software herstel € 99,- is dat iets voor mij?

Groet,

Jo

Bijdrager
    jorikcaljouw

Beste Jo,

Standaard zitten er geen extensies in Safari. Vandaar dat het extensies zijn, ze kunnen de standaardfunctionaliteit van Safari uitbreiden, dus toevoegen die niet door Apple zijn gemaakt, maar door andere ontwikkelaars.

Welke extensies mis je? Ik heb er maar 1 geìnstalleerd in mijn Safari en die is van 1Password voor wachtwoordbeheer. Ik weet dat er extensies zijn om reclames te blokkeren, maar dit zijn dus allemaal niet noodzakelijke extensies en de enige die kan aangeven welke nodig zijn, ben je zelf. Ook een Mac kliniek kan je hier niet echt bij helpen.

Wat wél kan, is uitzoeken welke extensies er eerder (voor F-Secure of voor Mojave) beschikbaar waren. Daarvoor schreef fred44nl:

<p class=”cite”>fred44nl op 11 oktober 2018 om 09:25</p>
    de extensies van Safari zitten in ~/Bibliotheek/Safari/Extensions

Je zou dus in Time Machine naar die folder kunnen gaan om te bekijken wat er toen stond. Een tip om daar gemakkelijk te kunnen komen met TimeMachine:

Ga eerst in Finder naar die folder:
    Open Finder, klik op Go/Ga in de menubalk. Houdt dan Alt/Option ingedrukt, zodat Library/Bibliotheek zichtbaar wordt. Dan kun je de folder Safari openen en dan Extensies.

Open nu Time Machine. Als hij al in de Dock staat, kun je daar gewoon op klikken. Anders zou ik Spotlight gebruiken: Cmd+Spatie, “time” intypen en Time Machine kiezen.

Bijdrager
    Jodokus

Beste Jorik,

Heel hartelijk bedankt voor je goede uitleg. Ik begrijp nu meer wat extensies zijn en waar ze voor dienen.

Ik heb je duidelijke stappen opgevolgd en via Time Machine de zaak terug gezet. De computer staat weer terug in de oude situatie en dat geeft een heel fijn gevoel. Tevens heb ik weer iets geleerd. Ik  lees iedere dag jullie berichten op dit forum. Voor de meeste van jullie is misschien  allemaal gesneden koek. Ik vraag mij regelmatig af, waar hebben ze het over. Daarom kijk ik ook vaak in oudere berichten of een onderwerp al aan de orde is geweest en zo de puzzel stukjes in elkaar te passen. Het is vaak hocus pocus. Ik denk dat er veel meer mensen dit form lezen om iets op te steken. Met jouw duidelijke uitleg help je ook echt mensen en hebben ze er iets aan.

Ik wil iedereen bedanken voor de berichten. Mijn vraag om hulp is beantwoord en Jorik vooral, want die heeft van mij weer een blij mens gemaakt.

Dank je wel.

Groetjes,

Jo

Bijdrager
    Jodokus

Beste mensen,

Verstandig surfen op het web , dat probeer ik zoveel mogelijk.

ik lees regelmatig dat jullie het programma Malwarebytes gebruiken.

Is dit de juiste site ( zie bijlage onder) om dit programma te downloaden? Of moet ik hier ook ver van wegblijven en is dit dan de juiste site om het eventueel te downloaden? Als ik het wel moet gaan installeren.

Ik denk dan aan de gratis versie, want hier staat iets geschreven op dit forum dat het vermoedelijk niet veel uitmaakt welke versie je gebruikt.

Doen of niet doen en waar eventueel downloaden?

Ik zie graag jullie reactie?

Vriendelijke groet,

Jo

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door  Jodokus.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door  Jodokus.

Bijdrager
    TheBigZ

Jodokus op 21 oktober 2018 om 15:22
    ik lees regelmatig dat jullie het programma Malwarebytes gebruiken.

Is dit de juiste site ( zie bijlage onder) om dit programma te downloaden?

Doen of niet doen en waar eventueel downloaden?

Dit soort programma’s hoef je alleen te installeren als je problemen ondervindt met je Mac. Als alles naar behoren werkt, heb je die programma’s NIET nodig.

De officiële link is:

https://www.malwarebytes.com/mac/

Bijdrager
    Jodokus

Beste TheBigZ,

Mijn Mac draait als een zonnetje. Hij is van 2010, maar ik weet niet of er toch iets in die jaren naar binnen is geslopen. Dus nu niet installeren. Dank je wel voor je advies.

Volgend jaar ga ik waarschijnlijk naar een nieuwe Mac kijken. Het update gebeuren is voor mij nu afgelopen met Mojave en ik weet niet of ik veilig door kan blijven werken op mijn Mac. Gebruik hem alleen privé. Wel veel.

Groetjes,

Jo

Moderator
    Night

Malwarebytes is niet gevaarlijk en vraagt weinig geheugen. Als je – ondanks dat je Mac als een zonnetje loopt – er niet zeker van bent of er ‘iets is binnengeslopen’, kun je voor je eigen innerlijke rust altijd een keer Malwarebytes gebruiken. De laatste versie kun je (in tegenstelling tot de gratis versie 3) echter slechts 3x gratis gebruiken. Dan heb je nu je zekerheid en nog 2 runs over voor het geval er wél iets aan de hand is.

Bijdrager
    nnsa

Ik zou zo’n programma (Malwarebytes) in de map Hulpprogramma’s zetten, niet permanent laten scannen en af-en-toe eens als onderhoud draaien en/of bij problemen / vreemde zaken op de Mac.

Bijdrager
    Jodokus

Beste Night en nnsa dank je wel.

Goed plan. Ik ga het bij hulpprogramma’s zetten.

Hartelijke groet,

Jo

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.