8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    egeuens

hulp gevraagd met Excel

Hoi,

Ik heb volgend probleem waar ik een oplossing voor zoek in Excel. Ik moet namelijk interesten berekenen over verschillende jaren heen terwijl de interest voet elk jaar anders is. Erger nog, ik moet het aantal dagen berekenen want de interestvoet is jaarlijks maar ik mag enkel het aantal dagen in rekening brengen tussen begin en einddatum.

Wat heb ik:
    startdatum, vb 25/4/2006
    eindatum, vb 1/8/2008
    interestvoet van jaar 2006, … tot en met 2011

Wat ik moet berekenen, op basis van start en einddatum is het aantal dagen dat er in het jaar voorkomt. Omat de start en einddatum altijd verschillen is het gebruik van datedif() niet echt makkelijk.

Dus: start = 25/4/2006, einde is 1/8/2008, resultaat moet dan zijn:
    in 2006: zoveel dagen,
    in 2007, idem
    in 2008, idem.

data liggen tussen 1/1/2006 en 31/12/2011

Als ik het aantal dagen per jaar heb, dan reken ik de rest wel uit.
    Nadien bereken ik wel de interestvoet per dag en dat x het aantal dagen van dat jaar om dan een eindtotaal te maken.

Omdat dit moet werken in Excel Windows en Excel Mac kan ik geen macro’s of programmeertaal gebruiken.

Een oplossing kan eventueel ook zijn om het via een webpagina te doen met PHP, form invullen en dan alles afdrukken.

Iemand een idee?

Dank je wel.

I have following:
    a start date, an end date. Difference can be 1 day up to 10 years.

I need to calcuate the numbers of days representing each year.
    ex: start = 1/4/2006, end = 1/6/2011
    how many days in 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011?

This is needed because I need to calculate interests per each day and the interest rate is different each year.
    ex: interest in 2006 = 5.50, in 2007 = 3.25 … and I need to have a total sum of all interest the customer need to pay after the period.

I already tried datedif() but this is not enough. I can calculate the number of days of the first year but that is it.

Since this calculation will be used on Mac and PC (both version of Excel >= 2003) I can not use macro’s or visual basic.
    It has to be in normal formula’s.

Thk you very much for each suggestion.

Erwin

Bijdrager
    Wyodor

Als ik snel de vraag interpreteer moet je het aantal rentedagen uitrekenen.

De vraag is : hoe doe je het zonder excel.

Pak een potlood en papier en begin met het opschrijven van de formules.

http://www.google.nl/search?q=rentedagen

Kwam er deze tegen : Rente op spaarrekening berekenen (360 dagen manier)

Ik had iets dergelijks met de vraag wat nu eigenlijk een Annuiteitenhypotheek is en hoe zoiets wordt berekend.

Hier de uitleg : http://www.wyodor.net/Hypotheek/Annuiteiten.html

Bijdrager
    egeuens

Dag Wyodor

nu gebeurt het inderdaad manueel. Ik kijk hoeveel volledige jaren er zijn en geef deze in in Excel, dan kijk ik hoeveel dagen er zijn per onvolledig jaar en idem.
    Ik gebruik datedif() om de dagen in een onvolledig jaar (start en einddatum) te berekenen.

Ik zit echter met een honderdtal lijnen, elk met een andere start en einddatum en dan wordt het echt teveel tijdverlies om het manueel uit te rekenen.

Ik ga je link eens uitproberen.
    Erwin

Inactief
    Anoniem

Je kan data gewoon van elkaar aftrekken in Excel. Een datum is een waarde. Het format van de cel maakt er een datum van. Als je twee data (waarden) van elkaar aftrekt krijg je een waarde. Die waarde is het aantal dagen.

Nb er zijn verschillende manieren om rente dagen te berekenen. Dat heeft verder niks met Excel te maken maar het is wel handig om te weten welke manier je moet gebruiken. Over de verschillende manieren: er is bv een manier waarbij voor iedere maand geldt dat deze 30 dagen heeft. Maar er is ook een manier waarbij het echte aantal dagen per maand wordt gebruikt. Idem voor jaren.

Bijdrager
    vTroost_

Ik had ook even een vraagje over Excel. Ik vond het makkelijker om mijn vraag hier te stellen ipv een heel nieuw topic aan te maken.

Waar in Excel kan ik instellen dat hij niet automatisch dingen voor mij veranderd? Bijvoorbeeld: 32,50 wordt nu automatisch gecorrigeerd naar 32,5. Dat wil ik dus niet, maar ik weet zo niet waar ik dit in kan stellen.

Alvast bedankt.

Ps. Ik heb Excel for Mac 11

Bijdrager
    Yaris

Ik heb Excel niet voor me, maar in het menu bovenaan heb je ergens een optie “Formaat”. Klik daarop, dan op “Cel” en daar kun je het aantal decimalen na de komma opgeven.

Bijdrager
    vTroost_

Dat staat automatisch op 2 bij mij. Maar alsnog corrigeert hij de 0 weg. Zowel op het eind als in het begin.

Bijdrager
    Yaris

Heb je soms een eigen formaat ingesteld met dubbele kruisen (##) achter de komma?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.