22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Hulp gevraagd bij drukproblemen

Ik ben aardig thuis in InDesign, al zeg ik het zelf, maar niet in drukwerk: wat ik erin maak is eigenlijk uitsluitend bedoeld om een PDF te worden, niet om naar een drukker te gaan. Nu heb ik echter iets gemaakt dat ik graag als echt boek in handen wil hebben, en ook voor anderen beschikbaar wil maken om af te (laten) drukken.

Zo gezegd, zo gedaan: ik ging op zoek naar een online drukker, stelde m’n document in zoals hun website zegt dat ze het willen hebben en bestelde een gedrukt exemplaar. Er bleek er een probleem te zijn met transparanties, waar ik op gewezen werd voordat ze het ook echt gingen drukken:

op de pagina’s met foto’s staat tekst. Deze hebben een transparant kader eromheen.

Aangezien ik doorschijnende tekstvakken (70% ondoorzichtig) op foto’s geplaatst had, antwoordde ik: dat klopt, druk maar.

Wat ik echter thuiskreeg was een boekje met een groenige rechthoek achter alle pijltjes, tekstvakken e.d. met een slagschaduw. Ik vind dat dit niet is waar ik op gewezen werd door de documentcontroleur.

Dan viel me op dat dit alleen is als ze op foto’s in grijstinten staan: op kleurenfoto’s is er niks aan de hand. OK, denk ik, wat als ik de grijstinten-foto’s omzet in CMYK en dan nog eens probeer? Dat vraag ik aan de drukker, en krijg als antwoord:

Dat is eigenaardig. Dat zou u inderdaad eens kunnen proberen!

Goed, dat doen we dus. Weer wachten, en nu net kreeg ik het binnen met precies hetzelfde probleem!

Ligt dit aan mij?

Wat zie ik over het hoofd?

Wat doet de drukker verkeerd?

Waarom bestaat dit probleem niet als je het document zelf uitprint maar bij een professionele drukker wel?

Bijdrager
    pruus

Voor de drukker moet alles in CYMK aangeleverd worden. Doe een flightcheck om te kijken of je fonts en transparanten goed gebruikt. Transparanten leveren vaak problemen op als je ze niet goed gebruikt.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ja, alles is CMYK of grijstinten. Maar wat versta je onder „goed gebruikt”?

Bijdrager
    KarelWillem

Krijg je geen visuele proef voordat ze het drukken?

Dat scheelt je een hoop ellende, zoals je hier al hebt ondervonden.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Nee, alleen een omschrijving van de problemen bij de eerste poging, toen ik voor een uitgebreide controle had gekozen. Maar zoals ik zei vind ik achteraf dat de problemen zoals die aan me doorgegeven werden, niet goed uitgelegd waren. Ik ben me bewust van m’n eigen beperkingen (ik ben zo goed als 100% autodidact op dit gebied, en daarom waarschijnlijk helemaal niet thuis in allerlei dingen waar iemand met een grafische opleiding niet eens over na hoeft te denken) maar ook met dat in het achterhoofd vind ik dat de uitleg over iets anders ging dan wat er daadwerkelijk mis bleek te zijn.

Hoe dan ook lost een proef het probleem niet op maar constateert het alleen maar. Ik heb daarom nu ten eerste de drukker gevraagd hoe ik dit wel goed krijg, en daarna dit onderwerp hier gemaakt om hopelijk meer zetjes in de juiste richting te krijgen:)

Bijdrager
    KarelWillem

Hoe dan ook lost een proef het probleem niet op maar constateert het alleen maar.

Dat had je sowieso om te beginnen al twee keer kosten gescheeld, en veel tijd.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

gebruik PDF x-1a, versie 1.3 als je exporteert naar PDF

https://www.prepressure.com/pdf/basics/pdfx-1a

Dan is de transparantie afgevlakt in de PDF en ben je het probleem kwijt. Meeste drukkers (dagbladen, tijdschriften) vragen dat ook. Is verder geen “fout” van de drukker, transparantie in PDF is altijd een probleem geweest, vanaf het moment dat Indesign in staat was zelf een PDF te genereren. (In plaats van een Postscript bestand dor de Distiller te halen). Maar wel beetje vreemd dat jouw drukker dat niet heeft gecommuniceerd.

edit: om precies te zijn, gebruik PDF/X-1a:2001

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door EagerB0bNerd.
    Bijdrager
    Pemac

Ja die online drukkers :-). Ergens moet het prijsvoordeel uit betaald worden.
    Lijkt mij op een rip probleem. Moet het bestand zien om te kunnen beoordelen waar het probleem zit.

Bijdrager
    Chorro

Heeft de drukker een joboptions beschikbaar? Een beetje zichzelf-respecterende drukkerij zou dit voor InDesign hebben moeten liggen. Als je dit als preflight profiel instelt, helpt InDesign jou met jouw document beoordelen of dit volgens de regels van de drukkerij geschikt is opgemaakt.

Bijdrager
    Pemac

Transparantie is tegenwoordig bij de meeste drukkers geen echt ding meer. Tenminste als ze hun rip op orde hebben. PDF x-1a stamt uit 2001 en vlakt transparantie af. Eigenlijk om problemen met de rip te voorkomen.
    Inmiddels zitten we in 2020. 19 jaar verder! Ik verbaas me nog steeds over de hoeveelheid PDF bestanden die wij ontvangen op basis van PDF x-1a. Je kunt namelijk niets meer met zo’n bestand. Volledig afgevlakt en aan gort. Transparantie en lagen zorgen ervoor dat er nog zaken op het laatste moment aangepast kunnen worden bij de drukker zelf. Vaak zie je dat een klant het ook maar heeft ontvangen en doorstuurt en dan zit je.
    PDF versie 1.4 moet elke zichzelf respecterende drukker minimaal kunnen ondersteunen.

Bijdrager
    Pemac

Een goede drukker controleert het PDF bestand via een Certified PDF workflow en stuurt een geripte proef voor akkoord. Hierop zou alles te zien moeten zijn wat er mogelijk fout kan gaan.

Bijdrager
    Pemac

Stuur me anders een privé bericht. Ik ben wel benieuwd wat onze rip met het bestand doet.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ondertussen lijkt het opgelost, nu ik werd doorverbonden met iemand die blijkbaar wel verstand van zaken heeft. Vreemd genoeg lijkt het probleem geweest te zijn dat de tekst en strokes niet omgezet waren naar vectoren, want mét die optie aangezet in het venster Transparency Flattener Presets lijkt alles er wel goed uit te komen. Schiet mij maar lek waarom dat uitmaakt, maar goed …

<p class=”cite”>EagerB0bNerd op 26 augustus 2020 om 12:36</p>

[knip]

Ja, dat had ik gedaan, zoals de drukker aanraadt op z’n website.

<p class=”cite”>Pemac op 26 augustus 2020 om 15:13</p>
    Transparantie is tegenwoordig bij de meeste drukkers geen echt ding meer. Tenminste als ze hun rip op orde hebben.

Wat is een rip?

PDF x-1a stamt uit 2001 en vlakt transparantie af. Eigenlijk om problemen met de rip te voorkomen.
    Inmiddels zitten we in 2020. 19 jaar verder! Ik verbaas me nog steeds over de hoeveelheid PDF bestanden die wij ontvangen op basis van PDF x-1a. Je kunt namelijk niets meer met zo’n bestand.

Toch is dat waar ze om vragen … Waarom niet een nieuwere die een latere PDF-versie oplevert, vroeg ik me af zodra ik naar de opties in het exportvenster keek.

@Pemac, zie je privéberichten (ik zeg het hier maar omdat de kans groot is dat je er geen melding van krijgt als ik je er eentje stuur.)

Bijdrager
    Pharris

In InDesign kan je je overdruk al op voorhand zien: Weergave -> Voorvertoning overdruk (of command-alt-shift + y) ?

Bijdrager
    Brombeer

Ik ben broodnuchter, kende dit draadje al en toch las ik daarnet “Hulp gevraagd bij drankproblemen” ?

Bijdrager
    MacFan55

Als het wel goed werkt met de tekst omgezet naar contouren is er toch echt een probleem met de RIP of de instellingen van die RIP. De RIP is de Raster Image Processor die de postscript of de PDF omzet naar de pixelinstelling (bitmap) van de drukplaat waarmee gedrukt wordt of de printer waarmee geprint wordt. Als het op een high-end printer met ingebouwde RIP geprint wordt is de RIP van de printer het probleem.Dat zou in deze tijd niet meer hoeven voor te komen. Wij als drukkerij hebben het liefst de PDF in versie 1.6 of hoger en inderdaad juist niet als 1.3 Zodoende is er nog wat aan te verbeteren met name in de totale hoeveelheid inkt in CMYK-foto’s. Die zijn soms veel te hoog. In versie 1.3 zijn die foto’s, afhankelijk van wat er aan beelden overheen ligt, opgedeeld in allemaal losse stukjes. Dus… Laat de drukker zijn eigen werk beter doen. Hij kan in Acrobat Professional ook zien hoe het eruit had moeten zien toen je het aanleverde. Zelf kun je dat ook controleren door de PDF te openen in Acrobat Professional met het venster “Uitvoervoorbeeld” met “Overdrukken simuleren” aangevinkt.

mvrgr Jelle de Jong uit Emmen

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Pharris op 26 augustus 2020 om 20:22</p>
    In InDesign kan je je overdruk al op voorhand zien: Weergave -> Voorvertoning overdruk (of command-alt-shift + y) ?

Als ik dat doe, zie ik alleen de achter-de-schermen-randjes rond kaders verdwijnen.

<p class=”cite”>MacFan55 op 27 augustus 2020 om 08:12</p>
    Als het wel goed werkt met de tekst omgezet naar contouren is er toch echt een probleem met de RIP of de instellingen van die RIP. De RIP is de Raster Image Processor die de postscript of de PDF omzet naar de pixelinstelling (bitmap) van de drukplaat waarmee gedrukt wordt of de printer waarmee geprint wordt.

Aha, weer wat geleerd:)

Als het op een high-end printer met ingebouwde RIP geprint wordt is de RIP van de printer het probleem.Dat zou in deze tijd niet meer hoeven voor te komen. Wij als drukkerij hebben het liefst de PDF in versie 1.6 of hoger en inderdaad juist niet als 1.3

Conclusie: ik kan beter op zoek naar een andere online drukker dan die ik nu gevonden had?

Bijdrager
    Pemac

Ik stuur je zo een Privé link vanuit onze Offset rip. Hierop is 100% betrouwbaar te zien hoe het bij ons gedrukt zou worden.

Het probleem zit bijna zeker in de rip van een digitaal printproces. Bij lage oplages kiezen drukkers vaak voor een digitaal proces. Printen dus. Die printers worden verschillend aangestuurd en kunnen andere rips hebben. Daar kiest men vaak voor PDF 1.3 afvlakken om problemen te voorkomen. Mijn ervaring hiermee is dat zelfs dat niet volledig betrouwbaar is.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Maar dan komen we weer terug bij één van m’n originele vragen: hoe kan het dat elke eerste de beste printer voor thuisgebruik het wél goed doet, maar een hele dure bij een drukker niet?

Bijdrager
    bartb112

Ik ben operator groot formaat printers, doe mij maar alles in PDF1.3, wat een bagger je krijgt aangeleverd is ongelooflijk. De meest gerenommeerde reclame huizen die er niks van bakken. En probeer je ze het uit te leggen dan zien ze water branden. aansluitende beelden, aanleveren in losse PDF, en elk pdf op andere manier weggeschreven. En dan nog het print bedrijf de schuld geven dat kleuren afwijken.

Sleutelbeheerder
    Night

EagerB0bNerd op 26 augustus 2020 om 12:36

https://www.prepressure.com/pdf/basics/pdfx-1a

Dan is de transparantie afgevlakt in de PDF en ben je het probleem kwijt. Meeste drukkers (dagbladen, tijdschriften) vragen dat ook. Is verder geen “fout” van de drukker, transparantie in PDF is altijd een probleem geweest, vanaf het moment dat Indesign in staat was zelf een PDF te genereren. (In plaats van een Postscript bestand dor de Distiller te halen). Maar wel beetje vreemd dat jouw drukker dat niet heeft gecommuniceerd.

Ik doe dat nog steeds; Ik print vanuit Indesign naar een .ps bestand dat ik vervolgens in Distiller omzet naar PDF 1.3. Deze PDF controleer ik vervolgens met Pitstop Pro nog op over het hoofd geziene onvolkomenheden. Op een of andere manier heb ik nog steeds geen vertrouwen in rechtstreeks gegenereerde PDF’s. Vaak blijkt uit de rapporten van Pitstop dat dat niet geheel ongegrond is.

Maar het is eigenlijk te gek om los te lopen: PDF 1.7 in RGB zou je gewoon aan moeten kunnen leveren. Een beetje up-to-date RIP moet dat zonder problemen kunnen verwerken, zelfs de transparantie.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Pemac op 27 augustus 2020 om 11:24</p>
    Ik stuur je zo een Privé link vanuit onze Offset rip. Hierop is 100% betrouwbaar te zien hoe het bij ons gedrukt zou worden.

Als je dat gedaan hebt als antwoord op het bericht dat ik je gestuurd heb, dan is het niet aangekomen — antwoorden op privéberichten doen dat hier nooit, volgens mij:( Zou je het opnieuw willen sturen, maar dan als nieuw privébericht in plaats van als een antwoord?

<p class=”cite”>Night op 27 augustus 2020 om 20:38</p>
    Maar het is eigenlijk te gek om los te lopen: PDF 1.7 in RGB zou je gewoon aan moeten kunnen leveren.

Ik vroeg me gelijk al af waarom ik aan moet leveren in een 19 jaar oude standaard.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.