16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Vin

Hulp bij mbp!

Hallo! sinds 2 dagen ben ik de zéér trotse eigenaar van een MBP! ik ben er echt super zuinig op natuurlijk en daarom heb ik een paar vraagjes. natuurlijk heb ik al gezocht hier op het forum maar ik kon geen specifiek genoege antwoorden vinden..

– mijn scherm helderheid staat op 100%. en dat de hele tijd, behalve als ie op de batterij werkt. Is het slecht om je scherm continu op volle helderheid te draaien? (ik dacht dat eens gelezen te hebben).

– Ik dacht goed te weten hoe je met een batterij (accu) om moet gaan maar toch was mijn iBook accu totaal gaar! zo behandelde ik m’n accu: af en toe helemaal leeg laten lopen en dan helemaal vol opladen (1x in de 2 maanden) en voor de rest best vaak op de netstroom werken en soms m’n batterij niet volledig opladen of volledig leeg laten lopen dus willekeurig opladen/op batterij werken. Dit is toch gewoon goed? kan ik nog iets verbeteren om het leven van mijn mbp batterij te verlengen??

Nog andere dingen waar ik (extra) op moet letten??

Alvast bedankt voor de hulp!!!

Bijdrager
    migel

lollll

Bijdrager
    computer space

Achter het scherm zit een TL-buis en die wordt met de tijd minder fel. Om dat dus handmatig te doen bij voorbaat lijkt me niet echt nodig.

Bijdrager
    Vin

m’n batterij eruit halen als ie in de netstroom zit? waarom? kan die dan niet gewoon blijven zitten?

en de felheid van het scherm neemt dus af hoe langer je m hebt? das wel jammer!

Bijdrager
    iDuck

Hoe jij je batterij behandelde van je iBook is prima hoor. Alleen zou ik de calibratie (= helemaal leeg laten lopen tot sluimerstand) om de paar maanden doen ipv 2 maal per maand.
    De batterij kan uiteraard gewoon in je MBP blijven zitten, daarbij is het ook een voetje voor stabiliteit.

En dat je backlight minder wordt door gebruik klopt, alleen duurt dat zeer lang tegenwoordig. Dat je het zal zien zijn we waarschijnlijk 50.000 uur verder. Gewoon voluit zetten als je dat het prettigst vindt.

En veel plezier met je MBP.

Bijdrager
    Vin
    ”johie”

Hoe jij je batterij behandelde van je iBook is prima hoor. Alleen zou ik de calibratie (= helemaal leeg laten lopen tot sluimerstand) om de paar maanden doen ipv 2 maal per maand.
    De batterij kan uiteraard gewoon in je MBP blijven zitten, daarbij is het ook een voetje voor stabiliteit.

En dat je backlight minder wordt door gebruik klopt, alleen duurt dat zeer lang tegenwoordig. Dat je het zal zien zijn we waarschijnlijk 50.000 uur verder. Gewoon voluit zetten als je dat het prettigst vindt.

En veel plezier met je MBP.

Bedankt! je hebt me volledig gerust gesteld!!!! en veel plezier heb ik er mee ja! wat een vet ding!

Bijdrager
    Vin

ik heb nog een vraagje: het toetsenbord veranderd vanzelf naar aanleiding van de hoeveelheid omgevingslicht. Hoe kan ik dat uitzetten? dat ie alleen aangaat bij weinig licht en dat ie dan altijd op volle helderheid staat?

+

Het duurt vrij lang voordat mijn mbp in sluimerstand gaat als ik m dichtklap. Bij m’n iBook duurde dat hooguit 4 seconden en nu wel 10 tot 15 seconden! is dit normaal??

Bijdrager
    beammeup

Read the Fine Manual.
    En gebruik de help-functie… Die zit boven in je menubalk.

Bijdrager
    Vin
    ”beammeup”

Read the Fine Manual.
    En gebruik de help-functie… Die zit boven in je menubalk.

daar staat dat toch allemaal niet…?!

enne als ik m’n batterij oplaad dan blijft ie heel lang hangen op 99% voordat ie zegt dat de batterij is opgeladen… hoe komt dat? ook zegt coconut battery dat m’n batterij nog maar een capaciteit heeft van 88% (!!!!) en ik heb mn mbp pas 4 dagen!!! dat is toch niet normaal?!

Moderator
    Strifer

het is normaal dat ie even op 99% blijt staan. dat laatste stukje duurt even voordat ie helemaal doorheeft voordat ie compleet tjokvol zit.

en coconutbattery zegt wel meer. 88% klopt geen snars van. kijk over een maandje ’s naar je batterij en kalibreer hem als je denkt dat dat nodig is.

bij mij gaat ie veel sneller in sluimerstand, maar voorheen viel het me ook op dat het langer duurde dan ik had gedacht. misschien komt het door een specifiek programma of een proces dat je draait. probeer eens wat verschillende dingen uit.

over je backlight.. dat wil ik ook wel weten. ik zet hem altijd max als ik extra zicht nodig heb, maar op een of andere manier wil hij zich liever aanpassen en dus minder fel zijn als er wel wa licht is om mee te werken.

Bijdrager
    Vin
    ”Strifer”

het is normaal dat ie even op 99% blijt staan. dat laatste stukje duurt even voordat ie helemaal doorheeft voordat ie compleet tjokvol zit.

en coconutbattery zegt wel meer. 88% klopt geen snars van. kijk over een maandje ’s naar je batterij en kalibreer hem als je denkt dat dat nodig is.

bij mij gaat ie veel sneller in sluimerstand, maar voorheen viel het me ook op dat het langer duurde dan ik had gedacht. misschien komt het door een specifiek programma of een proces dat je draait. probeer eens wat verschillende dingen uit.

over je backlight.. dat wil ik ook wel weten. ik zet hem altijd max als ik extra zicht nodig heb, maar op een of andere manier wil hij zich liever aanpassen en dus minder fel zijn als er wel wa licht is om mee te werken.

ja dat coconut klets maar wat volgens mij!

en dat sluimerstand is wel raar, want ik heb al verschillende dingen uitgeprobeerd maar hij blijft er lang over doen.misschien komt t door Mail.app die heb ik namelijk altijd open staan…

dat backlight is heel fijn als ie fel is maar dat ie zich aanpast is idd wat jammer. Ik hoop echt dat iemand met een oplossing komt want als ie steeds vanzelf minder fel gaat is dat niet echt fijn…

Moderator
    unSOUND
    ”sic-one”

- mijn scherm helderheid staat op 100%. en dat de hele tijd, behalve als ie op de batterij werkt. Is het slecht om je scherm continu op volle helderheid te draaien? (ik dacht dat eens gelezen te hebben).

Systeemvoorkeuren > Energiestand > Opties >
    Daar het vinkje weghalen bij: “Verminder helderheid scherm bij dit type voeding.”

En eventueel ook bij Systeemvoorkeuren > Beeldschermen >
    Vinkje weghalen bij “Pas helderheid aan bij verandering van omgevings-licht”

”sic-one”

dat backlight is heel fijn als ie fel is maar dat ie zich aanpast is idd wat jammer. Ik hoop echt dat iemand met een oplossing komt want als ie steeds vanzelf minder fel gaat is dat niet echt fijn…

Gewoon Lab Tick installeren.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/30309

Bijdrager
    Vin

bedankt unsound. maar het is dus niet slecht om je beeldscherm continu op volle sterkte te hebben staan? Ik heb nu ingesteld dat ie wat minder fel is bij batterij voeding. en op 100% bij netstroom.

Lab Tick is geweldig!!!

Moderator
    unSOUND

Je hebt kans dat de lampen sneller slijten, en je accu wat sneller leeg gaat, verder heeft het geen enkel effect op je hardware.

Bijdrager
    Vin
    ”unSOUND”

Je hebt kans dat de lampen sneller slijten, en je accu wat sneller leeg gaat, verder heeft het geen enkel effect op je hardware.

ja maar die tl lampen gaan toch wel heel lang mee of niet?? jaren toch?

Moderator
    unSOUND

Op zich wel ja. Het is ook een puur theoretisch verhaal. Tegen de tijd dat die lampen versleten zijn heb ik al lang en breed een andere.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.