30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 51)
  • Q:

Bijdrager
    Vin

Hulp bij iPhoto aub!

Hallo. ik heb een vraag over iPhoto. Ik heb inmiddels dusdanig veel foto’s dat ik ze graag anders organiseer dan in mappen in de finder. iView Media Pro is wel handig opzich maar het is een spuuglelijk programma dus dat gebruik ik liever niet. iPhoto is wel oke qua interface maar dat programma doet nooit wat ik zeg! ik vink bijvoorbeeld de optie “Kopieer bestanden naar iPhoto library bij toevoegen aan bibliotheek” uit en toch zie ik dan 3 keer dezelfde foto op mijn hd staan!
    Plaats 1: in mijn mapje waar ik ze zelf al had gezet in de finder
    Plaats 2: in de iPhoto library bij Modified (terwijl ik NIETS heb aangepast, ik heb ze enkel geĆÆmporteerd)
    plaats 3: in de iPhoto library bij Data.

Waarom in hemelsnaam gebeurd dit? ik wil iPhoto erg graag gebruiken maar tot nu toe vind ik het maar een k*t programma. terwijl het een super fijn programma zou zijn denk ik als er niet overal dezelfde foto’s opduiken op mijn hd.

Dit is wat ik eigenlijk wil: foto’s bekijken in iPhoto, wanneer ik ze bewerk in iPhoto doe ik dat niet voor niets en wil ik dat het origineel overschreven wordt. Ik wil elke foto maar 1 keer op mijn hd hebben en ik wil dat ze blijven staan in de mapjes waar ik ze heb gezet!

Mijn vraag is nu: Is wat ik wil mogelijk met iPhoto? Zo nee wat is de beste optie dan? (hoeft geen freeware te zijn want ik ben het beu en wil er dus voor betalen)

Alvast bedankt voor de tips!!!

EDIT: misschien een domme vraag maar is Aperture geen goed alternatief? of is dat niet te vergelijken met iPhoto? ik weet dat t veel geavanceerder is maar kan je er ook makkelijk grote aantallen foto’s mee beheren op de manier die ik graag zie?

Bijdrager
    Oortjes

Nee, Aperture is geen goed alternatief. Bijde programma’s werken namelijk het zelfde, dwz: Je hebt een map met originals en een map met modified. Non destructive heet dat.

Bijdrager
    ziggy

Je moet je gewoon wat beter in iPhoto verdiepen en het niet zo oppervlakkig beoordelen.
    Als je met iPhoto werkt beheer je foto’s vanuit dat programma en niet vanuit de Finder, dus al die kopieĆ«n waar jij het over hebt laat je met rust.
    Als je foto’s aan de bibliotheek toevoegt hoef je je oude mapje niet te bewaren, die gooi je definitief weg.
    Editen van foto’s doe je binnen het programma. Alle wijzigingen overschrijven de kopie waarmee je werkt, nooit het origineel. Dat is het mooie van iPhoto, je kun altijd – na jaren zelfs – nog terug naar het origieel, zonder dat deze je zicht baar in de weg zit en zonder dat je je hoeft af te vragen hoe het zit.

Een alternatief om je foto’s beter te beheren is het gebruik van meerdere bibliotheken. bv Werk, prive vakantie, weet ik veel. Start daarvoor iPhoto op met de alt ingedrukt en maak een nieuwe bibliotheek aan. Dezelfde methode gebruik je om te kiezen tussen de verschillende fotobibliotheken.
    iPhoto is een slim en veelzijdig programma en zo moet je er zelf ook mee omgaan. Aparture biedt een meer verfijnde manier van omgaan met foto’s (kan bv meedere iPhoto bibilotheken tegelijk bekijken of willekeurige mappen met foto’s in de finder.) Maar het organiseren gaat gepaard met een discipline die je jezelf moet aanleren en dat vereist enige verdieping..

Bijdrager
    Esquare

Wat ziggy zegt, plus dat de map Data dus geen kopieĆ«n van je foto’s bevat, maar verkleinde versies t.b.v. snelle voorvertoningen.

Bijdrager
    erwinh

Wel jammer is dat wanneer ik aangeef in iPhoto 06 dat hij (raw) bestanden in een extern programma moet editten dat hij dat deze wijzigingen niet meeneemt. Of doe ik iets fout?

Bijdrager
    Patrick Stam

Ik moet zeggen, Iphoto is een best programma, maar het stoort mij ook dat er op 3 plaatsen bestanden staan. Ik heb een een aantal beroeps fotografen zien werken met Photostation PRO Voordeel dat je dit zowel voor PC als MAC hebt. Free Trial mogelijk. Zelf heb ik er maar een beetje ervaring mee.

Ik ga de tip van Ziggy eens proberen, meerder bibliotheken, zo kan ik ieder jaar eens met een nieuwe geginnen. Zo staan er nu +/- 10.000 photo’s in mijn Bib. sinds 2004. Daar wordt het toch een beetje langzaam van, op mijn G4. (die trekt het niet meer zal ik maar zeggen):wink:

Bijdrager
    Esquare
    ”Patrick”

Ik heb een een aantal beroeps fotografen zien werken met Photostation PRO Voordeel dat je dit zowel voor PC als MAC hebt.

Ja, leuk. Maar je kunt een programma van een paar tientjes natuurlijk niet vergelijken met een van 600 euro… En wat die mapjes betreft: als Apple die ‘overtollige’ bestanden onzichtbaar hadden gemaakt, had niemand het erover. Maar nu ze zichtbaar zijn, is het blijkbaar een probleem.

Bijdrager
    Maleise Beer
    ”Patrick”

Ik ga de tip van Ziggy eens proberen, meerder bibliotheken, zo kan ik ieder jaar eens met een nieuwe geginnen. Zo staan er nu +/- 10.000 photo’s in mijn Bib. sinds 2004. Daar wordt het toch een beetje langzaam van, op mijn G4. (die trekt het niet meer zal ik maar zeggen):wink:

Ik maak om de 4 maanden een nieuwe bibliotheek aan. want bij mij begint iPhoto serieus traag te werken bij 3000 foto’s aan 3000×2000 pix.

Bijdrager
    wacon

Als fotograaf werk ik met een archief van duizenden foto’s. Na allerlei programma’s te hebben getest blijft bij mij tot nu toe toch alleen iViewPro over. Je kan de achtergrond kleur, tekst kleur, wel of niet randje rond de thumbnails, aantal regels informatie ed allemaal aanpassen!!! Ik gebruik bv ietwat donkergrijs als achtergrond samen met een groot formaat thumbnails.

iPhoto is meer in de Apple stijl, dat klopt. Maar ik raak keer op keer in frustratie als ik daar mee probeer te werken. Apple onwaardig nog steeds. Doet idd nooit helmaal wat je wil. iViewPro is heeft echt meer mogelijkheden en is vĆ©Ć©l sneller. Met een paar klikken selecteer je enkele foto’s, verplaats deze naar anderen map, kopieĆ«ren naar ander bestand of beeldafmetingen.

Ga je meer voor de looks; Verder zoeken dan of de tips van anderen lezen ivm iPhoto.
    Ga je voor het gebruik met je groot archief; Blijf bij iViewPro of een vergelijkbaar progamma.

Succes Ronald, WACON-images

Geblokkeerd
    Carp

Ik ben het helemaal met Wacon eens, IView Media Pro is echt een veel beter programma dan IPhoto. Ik word met name gek van het knullige library systeem, en het is traag als dikke str… Ik kan nu gelukkig weer zelf bepalen waar ik iets save, en ben verlost van de vele kopien.

Bijdrager
    Esquare
    ”wacon”

Apple onwaardig nog steeds. Doet idd nooit helmaal wat je wil.

Het doet precies datgene wat Apple onderscheidt van de rest: de gebruiker tegen zichzelf beschermen. Dat is voor 95% van de gebruikers absolute noodzaak. Dat de overige 5% dat als een blok aan hun been beschouwen, kan ik wel begrijpen trouwens. Maar wat daar ‘onwaardig’ aan is niet.

Bijdrager
    Oortjes

Ik ben nu zelf aan het testen met Lightroom van Adobe. Alhoewel het nog in betafase is kan ik nu wel zeggen dat het me goed bevalt. Zowel de workflow als het aanpassen van foto’s gaat uitstekend.

Bijdrager
    Turbanus

Het valy me op dat dit soort vragen aantonen hoeveel problemen switchers hebben met progjes als iPhoto. Dat ze zich druk maken om bestanden hier of bestanden daar. De filosofie van Apple is de gebruiker een computer en een systeem te geven om je juist niet druk te hoeven maken over zulke bijzaken en je dus beter op je werk te concentreren.

Geblokkeerd
    Carp

A, Is dit geen switchervraag….dus wat moet dit ‘aantonen’!!?
    B. Ik werk met Mac’s vanaf het eerste type, en vind IPhoto sh**t.
    C. Dat jij geen probleem hebt met ‘bestandje hier, bestandje daar’ is geen bewijs dat het systeem goed werkt!
    D. Ik vind een goed library systeem absoluut geen bijzaak !
    E. IPhoto is bovendien erg traag.
    F. Bij de updates van 3 naar 4 en 4 naar 5 kon IPhoto mijn diashows niet meer terughalen ,..IView herstelde die diashows NB met het IPhoto library file !!

Bijdrager
    Turbanus
    ”KingCarp”

A, Is dit geen switchervraag….dus wat moet dit ‘aantonen’!!?
    B. Ik werk met Mac’s vanaf het eerste type, en vind IPhoto sh**t.
    C. Dat jij geen probleem hebt met ‘bestandje hier, bestandje daar’ is geen bewijs dat het systeem goed werkt!
    D. Ik vind een goed library systeem absoluut geen bijzaak !
    E. IPhoto is bovendien erg traag.
    F. Bij de updates van 3 naar 4 en 4 naar 5 kon IPhoto mijn diashows niet meer terughalen ,..IView herstelde die diashows NB met het IPhoto library file !!

En ben jij “de standaard” dan?:?

Geblokkeerd
    Carp

Ik probeer in ieder geval een objectief antwoord te geven, wat de topicstarter ook vraagt! Het valt me wel vaker op dat sommigen daar moeite mee hebben.
    Beetje treurig dat je met zo’n antwoord komt, …jij bent degene die niet ‘on topic’ reageert, en wilt dan nog een sneer naar mij maken, als dat je beter doet voelen heb je mijn zegen. Voor degenen die een serieus antwoord verwachten heb ik in ieder geval een antwoord gegeven.

Bijdrager
    Turbanus

Sorry als je de indruk krijgt dat ik jou een sneeg gaf. Ik kom hier dagelijks nieuw geopende topics tegen van mensen die met hun documenten en muziek op een andere wijze willen archiveren dan de Mac automatisch doet. Bijna in alle gevallen belanden ze dan in een probleemgebied, waardoor er nog eens een lijntje wordt geopend om hun “probleem” op te lossen. Als we daar zo mee doorgaan kunnen we beter een paar styckies maken, (net als voor de beginnersproblemen met de iPod) om te voorkomen dat het forum verzand in dit soort vragen. Mijn advies is simpel aan switchers en nieuwelingen. Blijf met je tengels van je systeem en je opgeslagen documenten af en probeer de archiveerlogica van de Mac te volgen. Het voorkomt een hoop problemen.

Geblokkeerd
    Carp

Akkoord, maar deze vraag past toch niet bij de aangegeven fouten van ‘beginners’…ook niet de eerste reactie mbt IPhoto, en ik ben zeker niet de enige die niet met IPhoto wil werken…daarom graag een beetje objectiviteit.

Bijdrager
    Turbanus

Het vreemde is dat ik ook al 20 jaar achter de mac zit en waarschijnlijk ouder ben dan de meeste gebruikers en dat ik geen enkele moeite heb met de wijze waarom zaken worden gerangschikt of geregeld. De switch van OS-9 naar OS-X is redelijk probleemloos verlopen. Vorige week starte ik (na lange tijd) weer eens een mac op met OS-9 erop, maar dan is het even kijken…..:wink:

Geblokkeerd
    Carp

Ik ben ook een oudere jongere hoor! 8) 52 lentes oud.
    Over het algemeen werkt alles prima, maar af en toe loop ik tegen zaken aan die ik toch echt op MIJN manier wil opbergen. Al vanaf OSX ben ik mijn data naar aparte HD’s gaan saven. Met name IPhoto bleek een prog dat de zaken voor mij niet logisch wegzet. Het gedoe van allerlei ongevraagde mappen, met mappen die weer verwijzen naar ….enzo maken dat ik daar geen gebruik meer van wil maken. En 1 back-up vind ik wel genoeg, maar dan wel graag daar waar IK het wil.
    OSX bleek natuurlijk niet meteen stabiel, sommige updates [zoals met IPhoto] waren geen verbetering. Een biep ‘rebuilden’ voor 1 keer OK, maar als het 2,3 x gebeurd !!
    Daarbij heb ik 3x een Mac met kinderziektes gehad [ja 3x achter elkaar!] dus dan leer je wel wat werkt en wat niet werkt.
    Over het algemeen dus een zeer tevreden gebruiker.

Bijdrager
    Turbanus

Hahaha… op de Apple IIe had ik maar 1 safe-mogelijkheid en dat was de flop. 128 kb opslagruimte. Je had dus geen ruimte voor mappen in mappen…. dat vind ik nog steeds verschrikkelijk. Ik ben in het begin met OSX ook eens met mijn files gaan slepen en gerommeld om de zaak in een map op de desktop te houden, maar met een sec. update werd de map gewoon weggevaagd. Foetsie. Sindsdien zet ik allen maar in m’n home-map en van daaruit in de finderkolom. Maar geen mappen in mappen as het niet een archief betreft dan.

Geblokkeerd
    Carp

Over het algemeen is OSX slim genoeg om na 2/3x te herkennen wat de gebruiker wenst,…vreemd dat dat bij jou niet lukte,…of je gaf het na 1x op?

Muziek, foto’s , films en video heb ik dus op aparte HD’s staan , erg makkelijk.
    Wat ik graag meteen had geweten was het feit dat je je HD in een andere Mac kunt inbouwen , waarna het systeem gewoon werkt !!
    Bij mijn tweede Mac met fabrieksfout werd het overzetten van mijn data door een medewerker van de Technische Dienst verricht, terwijl ik lekker met een andere Mac zat te spelen.
    Niet zo leuk om thuis te ondekken dat de slimmerik eerst OSX op de nieuwe Mac zette, om vervolgens mijn partities een voor een over te kopieren !! Twee maal het systeem erop!! Ja echt waar, ik zal maar geen bedrijf noemen. Toen ook de derde Mac met hetzelfde probleem terug ging, en ik meldde geen Emac meer te wensen…kreeg ik mijn geld terug [na 8 maanden best wel een leuke deal] en koos een PowerMac dual. Ik was zeer verrast dat de TD dienst toen de oude HD overzette in de PM, en dat het nog werkte ook.:D

Bijdrager
    Vin

bedankt voor alle reacties! ik moet zeggen dat ik er niet mee kan leven dat iPhoto allen al bestanden in de modified map zet als ik ze heb geĆÆmporteerd… Als je veel foto’s hebt, en alles staat 2x op je hd (of 3x) dan tikt dat wel aan qua aantal mb’s! Ik zal anders toch nog maar eens kijken naar iViewmedia Pro. Kan die wel zonder duplicaten werken? en als je m hebt aangepast saved ie m dan over het origineel? en kan je eventueel als het nodig is wel als een duplicaat saven? bedankt voor de hulp!

Bijdrager
    Oortjes

Jij snapt het nog niet helemaal, wel of niet het origineel overschrijven is een manier van werken. Veel pro’s hebben de originele foto’s in een work flow die wordt beheerd door de software, vanuit deze software worden ook de backups verricht. Door de aanpassingen in metadata weg te schrijven kan men snel werken (vaak wel met RAW foto’s). iPhoto werkt op een manier die dat benaderd. Door aanpassingen niet over je orgineel te schrijven kun je altijd terug vallen als er iets niet klopt aan de afbeelding, je zult maar een bewerking hebben gedaan en deze niet meer kunnen herstellen dan is het altijd handig dat het origineel er nog is.

Als jij het handig vindt om je originele afbeeldingen kwijt te raken is dat jou keuze, zelf ben ik ontzetten blij met de ‘non destructive’ werkwijze van iPhoto.

Geblokkeerd
    Carp

Idd sic-one [what’s in a name],…IView verdiend een betere bestudering, en is niet alleen maar een shell die jij lelijk vind,…jammer wel trouwens dat Microschoft het gekocht heeft.
    Je kunt in IView idd zonder duplikaten werken, en hij saved het origineel.
    Je kunt er per map 128.000 foto’s kwijt,..ik werk ook het liefst ‘projectmatig’ , dus heb ik mijn visfoto’s Canada in de ene en de Franse en Hollandse weer in aparte mappen. Na zo’n project save ik dat,..IV maakt van een 4,7 gig fotobestand een file van slechts 14 mb !! Dat zet ie in ‘Documenten’ neer, jouw originelen blijven daar staan waar jij ze neerzet! Het laad razendsnel,..ook de ‘rebuild’ functie zit in het programma ingebouwd , zodat je heel overzichtelijk schijf voor schijf af kunt zoeken naar eventueel verloren bestanden.
    Ook de zeer uitgebreide ‘view options’ die je ook zichtbaar onder je bestand kunt tonen vind ik een grote pre. Alle andere ‘standaard’ functies, zoals bewerking of simpel met een ingebouwd palet a al IPhoto, of via bv Photoshop…ook openen in Mail en Entourage is geen probleem [ook niet voor IPhoto trouwens].
    En je kunt natuurlijk ook kopien maken. succes.

Bijdrager
    Oppie

Zonder iets af te doen aan de kwaliteit van IV, zie ik toch KingCarp dat Sic-one andere bezwaren heeft dan jij tegen iPhoto.
    Ik denk dat je met jouw ervaringen idd geen happy iPhoto user meer kunt zijn; de argumenten die Sic-one geeft tegen het gebruik van iPhoto zijn echter niet op kennis en feiten gestoeld, zoals al eerder is uitgelegd.

Bijdrager
    Vin

ik dank jullie nogmaals voor alle info en tips maar het is me nu toch echt wel duidelijk! iPhoto is niets voor mij! ik ga nog maar eens naar iViewmedia pro kijken….

Bijdrager
    Vin

heb net iViewMedia pro erop gezet. maar heb nog Ć©Ć©n vraagje daarover: kan ik ook meerdere Catalogs beheren net zoals je foto albums kan beheren in iPhoto? Dat ze allemaal links komen te staan zeg maar…. Zijn daar eventueel plugins voor?

Geblokkeerd
    Carp

Je kunt zoveel catalogs beheren als je wilt, met een max van 128.000 foto’s per catalog.

Net zoals in IPhoto??? Nee zo’n balk is er niet,…maar als je catalogs aanmaakt kun je die vinden onder IView/File/Open Recent, dat is net zo makkelijk dus…het verschil is dat IPhoto alle foto’s in 1 biep gooit,…en bij IView is iedere catalog een biep. Je kunt wel al je foto’s in 1 map gooien , en van daaruit weer ‘catalogs’ maken…die worden niet keer op keer gekopieerd trouwens…alleen het saven van en catalog levert een vrij klein [20-100mb] document op. Je originelen blijven gewoon staan waar je ze hebt geparkeerd.

Moderator
    unSOUND

Moet me wel even van het hart dat ( zoals Oppie ook al aangaf ) dat de “nadelen” die hier tot nu toe genoemd zijn over iPhoto helemaal niet kloppen…

@ Sic-one: De 3 foto’s die jij bijvoorbeeld zag zijn er eigenlijk maar 2. De derde ( in de map data ) is als het goed is namelijk geen echte foto, maar een alias. Die neemt dus slechts 4 kb in beslag. Die foto in de map “modified” is dus een geweizigde foto, waarschijnlijk heb je die op de camera rechtopstaand gemaakt, en heeft iPhoto deze dus ook gekanteld en opgeslagen… Overigens kun je die dus gewoon opruimen, en gaat er helemaal niks verloren.

iPhoto barst van de opties, en veel mensen nemen niet de moeite om ze te ontdekken. Veel van de functies die ze zeggen te missen zijn er wel degelijk, allleen zijn ze zo snel gestopt met iPhoto dat ze ze nooit hebben ontdekt.

En veel nadelen die ze noemen zijn geen echte nadelen, maar slechts standaard instellingen, die simpelweg vanuit de voorkeuren uit of aan te zetten zijn… ook dat is dus weer een gevalletje van “eerst kijken, dan zeiken”…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 51)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.