5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    bartdingen

Hulp bij instellen Time Capsule gevraagd!

Sinds gisteren heb ik een Time Capsule aangeschaft. Ik was al een tijdje op zoek naar een geschikte NAS en kwam bij deze all-in-one oplossing uit. Ik heb er het één en ander mee geprobeerd, maar ik kom er niet uit. Ik wil hem o.a. als NAS gaan gebruiken, maar ik ben tot op heden alleen toegekomen aan het instellen van Time Machine (en ook een back-up maken) en mijn muziekcollectie op de schijf plaatsen, waar ik mijn iTunes Bibliotheek aan gekoppeld heb.

Nu heb ik nog een overgebleven vraag waar ik geen antwoord op heb kunnen krijgen/vinden:

Ik wil de TC als NAS gebruiken. Hij moet uit vier delen bestaan: 1 deel voor mijn Time Machine Back-Up, 1 deel voor mij (versleuteld), 1 deel voor mijn vader (versleuteld, ook voor mij) en 1 deel dat open toegankelijk is voor beide (en anderen). Mijn grootste vraag is, hoe stel ik dit in?

Informatie:
    – Mijn TC wordt niet als router gebruikt, dus er zit geen ethernet kabel in.
    – Ik werk op een MacBook, mijn vader op Windows XP.
    – De versleutelde gedeeltes op de TC moeten alleen voor de eigenaar toegankelijk zijn (het liefst zo, dat mijn vader zelf zijn wachtwoord enz. kan bepalen op zijn eigen PC).

Graag zou ik antwoord willen op deze vraag, zodat ik mijn Time Capsule volledig kan gebruiken.
    Alvast heel erg bedankt!

Bijdrager
    7836

Tja, je wilt de TC als NAS gebruiken. Maar jammer genoeg is de NAS functionaliteit nogal beperkt. Wij hebben thuis ook een TC, voornamelijk gekocht om de Macbook van mijn vrouw automatisch te laten backuppen via TimeMachine.

Dat werkt goed. Dus dacht ik ook hem wat uitgebreider toe te passen, om ook mijn XP notebook daarop te backuppen… TC functionaliteit wordt niet voor Windows aangeboden dus ben je aangewezen op allerlei Windows tools die een backup kunnen maken zoals Acronis of Drive Snapshot… dan is de TC niet anders dan een draadloos te benaderen drive…

De TC ondersteunt geen encryptie en geen partities zoals jij wenst.

Ik gebruik ook de USB port van de TC om een externe WD 2.5″ HDD aan te sluiten… werkt meestal prima maar soms besluit de TC opeens dat i.p.v. zeg 3 Mb/s een selheid van 10 kb/s ook een goed idee is. Even disk los en weer aansluiten en alles is weer ok…

Ik ben er voor dat geld niet echt tevreden over. Koop gewoon een Synology NAS of zo en modificeer MaOS (zoek op internet) door 1 commando dat hij daar ook TM backups kan maken en je hebt veel meer mogelijkeden.

Het is een mooi doosje maar eigenlijk alleen optimaal voor TM gebruik.

Bijdrager
    TRML

Voor wat betreft die verdeling en encryptie kan je een aantal ge-encrypte disk-images maken en die op je TC zetten en die dienen dan als een soort partitie, maar let wel op dat je daar dan ook weer een backup van moet maken. Ook een TC kan en gaat een keer kapot en dan is het wel handig dat je een backup hebt van de data die alleen daarop staat.

Bijdrager
    Brainy

Je kan via de instellingen van je TC gebruikers aanmaken, er wordt dan een ruimte gecreëerd (geen partitie) die alleen bereikbaar is met de juiste inlognaam en wachtwoord.
    Dus in jou geval 1 gebruikersnaam voor jezelf, 1 voor je vader en 1 voor jullie samen en de rest. Je back up komt dan onder jou eigen naam te staan en niet onder data waar die voor iedereen zichtbaar is (of je maakt nog een gebruiker aan).
    .
    Wat betreft de back up van de XP machine, ik zou Acronis gebruiken, dit werkt echt perfect en zeer snel en kan ook op een netwerkshare back uppen (let wel even op de juiste versie).
    .
    Encryptie kan de TC niet zelf maar is dat wel nodig? Zonder de juiste inlog gegevens kunnen jullie niet bij elkaars gegevens.

Bijdrager
    7836
    Brainy op 10 augustus 2011

Je kan via de instellingen van je TC gebruikers aanmaken, er wordt dan een ruimte gecreëerd (geen partitie) die alleen bereikbaar is met de juiste inlognaam en wachtwoord.

Dus in jou geval 1 gebruikersnaam voor jezelf, 1 voor je vader en 1 voor jullie samen en de rest. Je back up komt dan onder jou eigen naam te staan en niet onder data waar die voor iedereen zichtbaar is (of je maakt nog een gebruiker aan).

Wat betreft de back up van de XP machine, ik zou Acronis gebruiken, dit werkt echt perfect en zeer snel en kan ook op een netwerkshare back uppen (let wel even op de juiste versie).

Encryptie kan de TC niet zelf maar is dat wel nodig? Zonder de juiste inlog gegevens kunnen jullie niet bij elkaars gegevens.

Hoezo, ‘zonder de juiste inlog gegevens kunnen jullie niet bij elkaars gegevens.’? Als je bij het apparaat kan – en dat kan iedereen in een huishouden dan kun je bij de gegevens… zo werkt dat in beveiligingsland. Fysieke toegang = logische toegang. Alleen encryptie kan dat voorkomen.

Overigens ben ik juist volledig gestopt met Acronis nadat twee keer gebleken is dat een backup niet teruggezet kon worden. Drive Snapshot is veel betrouwbaarder.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.